معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان، تعرفه گذاری خدمات پرستاری را یک قانون کارآمد عنوان کرد و گفت: بعد از گذشت سال‎ها از تصویب این قانون متأسفانه به دلیل عدم تأمین منابع مالی، هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

اجرا شدن قانون «تعرفه ‎گذاری خدمات پرستاری» نیازمند تأمین منابع مالی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ حدود ۳ هزار و ۵۰۰ پرستار در بیمارستان‎های گلستان مشغول به خدمت هستند، اگر چه پرستاری به عنوان یکی از شغل‎های سخت و پرمخاطره محسوب می‎شود اما همچنان شاهد آن هستیم که این قشر زحمتکش جامعه از حداقل حقوق خود محروم هستند و حتی بعد از گذشت سال‌ها از تصویب قوانینی در جهت رفاه حال آنها، این قوانین به مرحله اجرا در نیامده است.

امنیت شغلی، اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری، پرداخت به موقع معوقات،کاهش ساعات کاری از جمله دغدغه‎ها و البته مطالبات به حق پرستاران است.

 در حالیکه هر سال و با مصادف شدن با روز پرستار وعده‎هایی از جنس تحقق این مطالبات زمزمه می‎شود اما مشکلات جامعه پرستاری همچنان به قوت خود باقی است.

پنجم جمادی‌الاول روز ولادت حضرت زینب (س) به عنوان روز پرستار نامگذاری شده است به مناسبت این روز با «حمیدرضا بذرافشان» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در خصوص مشکلات جامعه پرستاری گفتگویی انجام شده است که در ذیل می‎خوانید.

حدود ۳ هزار و ۵۰۰ پرستار در گلستان مشغول به خدمت هستند آیا این تعداد پرستار با استانداردهای کشوری برابری می‎کند؟

بذرافشان: در بخش دولتی و در 16 بیمارستان دانشگاهی استان بالغ بر ۳ هزار و ۲۰۰ پرستار  و در بخش غیردولتی بین ۸۰۰ تا یک هزار پرستار مشغول به خدمت هستند.متأسفانه تعداد پرستاران با شاخص‎هایی که وزارت بهداشت مدنظرش است برای خدمت با کیفیت به مردم، فاصله دارد از این لحاظ نیازمند جذب تعداد بیشتری پرستار هستیم.

*معوقات پرستاران گلستانی 10 ماهه است

بحث معوقات پرستاران یکی از مشکلات مهم آنها در سال‎های اخیر محسوب می‎شود دلیل تأخیر در پرداخت معوقات چیست؟

بذرافشان: معوقات پرستاران در گلستان ۱۰ ماهه است یعنی کارانه پرستاران را برای بهمن پرداخت و اضافه کاری اسفند ماه سال گذشته نیز پرداخت شده است.متوسط تأخیر در پرداخت معوقات در کشور ۱۲ ماه است این امر به چند مساِله مربوط می‎شود مهمترین دلیل، ورودی درآمدهایمان می‎باشد.

در واقع دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان امکان ندارد منابعی از محل درآمدها دریافت و اولین پرداختش را صرف پرستاران نکند، رایزنی‎های زیادی در سطح وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه شده و این بزرگواران در حد بضاعتی که اوضاع کشور دارد به ما کمک کرده‎اند.

در حالی که چندسالی از تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در کشور می‎گذرد  اما این قانون هنوز به مرحله اجرا در نیامده است در مورد دلیل این امر توضیح بفرمایید.

بذرافشان: تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یکی از قوانین بسیار خوب و یکی از مطالبات قشر پرستاران است، یکی از مهمترین دلیل اجرا نشدن این قانون  به تأمین منابع مالی باز می‎گردد وقتی تعرفه‌گذاری می‎شود بیمارستان و به خصوص سازمان بیمه گر باید خدمت را بخرد و از طرفی باید منابعی از سوی سازمان برنامه و بودجه در اختیار این کار قرار بگیرد که هنوز این امر محقق نشده است.

وجود شیفت‌های طولانی یکی از گلایه‎های مهم پرستاران است آیا برای کاهش شیفت برنامه‌ای وجود دارد؟

بذرافشان: یک تفاوت سنتی بین چیزی که به عنوان تشکیلات اداری تعریف می‎شود با ضریب مناسبی که مدنظر وزارت بهداشت است، وجود دارد از این‌رو از همکاران خود درخواست می‎کنیم تا مازاد در شیفت‎های کاری خدمت کنند این مسأله زمانی نمود بیشتری دارد که یک تفاوت جنسیتی نیز وجود داشته باشد.

به این معنا که نیروی آقای پرستار کم و نیروی پرستار خانم زیاد باشد چون بحث عدالت در استخدام مطرح است نمی‎توان گفت فقط به نیروی آقا نیاز داریم باید به سمتی برویم که با ایجاد انگیزه نیروی مرد در حوزه پرستاری افزایش یابد و آقایان رغبت بیشتری برای ورود به این شغل داشته باشند.

*امنیت شغلی پرستارانی که به صورت قراردادی یا شرکتی جذب شده‎اند، حفظ می‎شود

در خصوص امنیت شغلی پرستاران چه برنامه‌هایی در دست اجراست؟

بذرافشان: با وجود محدودیت‎هایی که ممکن است در بحث مالی و پرداخت حقوقی کار وجود داشته باشد برنامه‎هایی را وزارت بهداشت برای استخدام پرستاران مدنظر قرار دارد در خصوص بحث جذب ۵ هزار پرستار، معمولأ اولویت را به افرادی که به صورت موقت، قراردادی یا شرکتی جذب شدند می‎دهیم این افراد جزو با ثبات‎ترین نیروهای ما محسوب می‎شوند و هیچ وقت با این تهدید که شغل خود  را از دست می‎دهند، مواجه نخواهند شد.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار