عضو مجمع جوانان استان گلستان گفت: تلاش های بسیاری از سوی سمن های گلستان برای ارائه بسته های بهداشتی و آموزش پیشگیری از کرونا انجام شده است.

تلاش های سمن های گلستان برای پیشگیری از کرونا و آموزش مردم

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مهر، ویروس کرونا، تا کنون به کشورهای زیادی سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند. در ایران هم اکثر استان‌ها بخصوص در گلستان به آن دچار شده و مردم و مسئولان در حال مبارزه با آن هستند. در این میان نقش سمن‌ها بسیار مؤثر است.

در گذشته سازمان‌های مردم نهاد تجربه مواجه شدن با خطرات سیل، زلزله و آسیب‌های اجتماعی را داشتند اما اینک مواجهه با کرونا تجربه سخت و متفاوتی است.

در همین رابطه با «احسان امینی»، عضو مجمع جوانان استان گلستان و دبیر کمیته جوانان پیشگیری از افزایش شیوع بیماری کرونا گفتگو کردیم.

*سازمان‌های مردم نهاد استان گلستان، جهت جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا، با کدام نهادها همکاری و همیاری می‌کند؟

سازمان‌های مردم نهاد حوزه جوانان دارای ساختاری مستقل و مردمی، آمادگی و سابقه همکاری با تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی را دارد ولیکن با توجه به شرایط بوجود آمده علاوه بر حمایت معاونت محترم فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان با مرکز بهداشت استان و دانشگاه علوم پزشکی و همچنین سمن‌های سایر نهادهای استان به منظور حمایت از مجموعه بهداشت و درمان همکاری دارد.

*چه خدماتی در این راستا ارائه شده است؟ این خدمات توسط چه تیمی و با نظارت کدام نهاد انجام می‌شود؟

تا کنون کارهایی خودجوش توسط سمن‌های فعال این حوزه نظیر تولید گان و دستکش، توزیع مواد ضدعفونی کننده، تولید محتوای آموزش همگانی و همچنین ضدعفونی کردن اماکن پر تردد انجام شده است اما به منظور جلوگیری از پراکندگی فعالیت‌ها، کمیته‌ای متشکل از ۹ عضو از نهادهای مختلف و سمن‌های جوانان بمنظور تصمیم گیری و اعلام دستورالعمل فعالیت تمامی سمن‌های جوانان استان تشکیل شده است.

*با توجه به کمبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها، این اقلام از کجا تهیه می‌شود؟

تا کنون مطالبه‌ای از نهاد دولتی نداشتیم و جوانان علاقه مند با خیرین ارتباط برقرار کرده و با تهیه مواد اولیه مورد نیاز در کارگاه‌های سمن‌های فعال مشغول به تولید اقلام بهداشتی هستند. البته سمن‌های جوانان با توجه به پیشنهاد ما بصورت گسترده وارد عمل نشده اند تا دستورالعملی استاندارد و تخصصی برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد تعریف شود، چرا که این بحران با حوادث گذشته تفاوت دارد و ایمن بودن اعضای سمن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هست.

*مراکز هدف توزیع اقلام بهداشتی کجاست و به چه صورت شناسایی می‌شوند؟

طبق تصمیم کمیته جوانان پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و مجمع جوانان استان اقلام بهداشتی به مراکز بهداشت مناطق محروم و معتمدین محلات تحویل داده خواهد شد.

*متأسفانه برخی تیم توزیع بسته‌های بهداشتی در محله‌های گرگان از امکانات بهداشتی کامل برخوردار نیستند که هم برای خودشان خطرساز است و هم برای مردم. آیا تیم شما با رعایت موارد بهداشتی به درب منازل می‌روند؟

دقیقاً این موضوع از دغدغه‌های ما بوده و هست، مطمئناً سمن‌های جوانان ضمن هماهنگی با این کمیته و ارتباطی که با دانشگاه علوم پزشکی در حوزه سلامت دارند استانداردهایی که از طرف نمایندگان مرکز بهداشت و دانشگاه تعریف می‌شود را رعایت می‌کنند، ماهم به دوستان اعلام کردیم با توجه به متفاوت بودن موضوع نسبت به حوادث گذشته منتظر تعریف استانداردها از طرف نهادهای مربوطه و کمیته پیشگیری حوزه جوانان باشند تا نیروهای مردم نهاد ما و مردم عزیز مورد خطر نباشند.

*آیا نحوه اجرای کار، اصولی است؟ و اینکه نیروها توسط مراجع رسمی مثل هلال احمر یا علوم پزشکی آموزش دیده اند؟

از جمله مطالبات ما از دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان آموزش لازم و ارائه مجوز به سمن‌های داوطلب جهت تولید اقلام بهداشتی نظیر دستکش و ماسک و … است، همچنین با آموزش‌های مناسب سمن‌ها می‌توانند در اماکن پرخطر حضور پیدا کنند و ضمن توزیع اقلام مورد نیاز آموزش‌هایی را به جامعه هدف انتقال دهند

*وضعیت کودکان زباله‌گرد نگران کننده است. معمولاً در شرایط بحران‌های این‌چنینی، اقدامات از طرف دو گروه انجام می‌شود؛ یکی مسئولان و دیگری سازمان‌های مردم نهاد. ایا فکری به حال این قشر آسیب پذیر کرده اید؟

این موضوع بسیار نگران کننده هست و باید به جد پیگیری شود. کمپین‌هایی در کشور در این مورد راه اندازه شده و پس از اعلام دستورالعمل مطالبه شده از استانداری و دانشگاه علوم پزشکی تقسیم کار صورت می‌گیرد و این مورد یکی از موارد مهم و مورد توجه ما خواهد بود. البته ممنوعیت فعالیت کودکان کار را شنیده ام ولی باید بررسی کنیم تا چه حدی اثرگذار است و آیا رعایت می‌شود.

*برای روزهای پایانی اسفند و ایام نوروز که بیشترین خطر ابتلاء به کرونا پیش بینی شده، برای کمک به حوزه‌های مرتبط با این بحران، چه خواهید کرد؟

در بحران بوجود آمده نظر کمیته پیشگیری حوزه جوانان به تصمیمات جمعی و تقسیم کار و اقدام سنجیده است. به منظور جلوگیری از موازی کاری که در گذشته در حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله شاهد آن بودیم، البته این مورد با حوادث گذشته تفاوت دارد و محدود به مکان یا جامعه خاصی نیست، لذا نیازمند تصمیماتی بر اساس خردجمعی و حساب شده هستیم. امیدواریم به کمک شبکه‌های مجازی و رفع محدودیت‌های گذشته در رسانه‌های مجازی بتوانیم با سرعت بخشیدن به فرهنگسازی مورد نیاز، هرچه زودتر این بیماری را مورد کنترل قرار بدهیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار