محققان کارآزمایی بالینی برای آزمایش اثربخشی داروی آسم بر روی بیماران مبتلا به کرونا را آغاز کرده‌اند.

احتمال تأثیر داروی آسم بر بیماران مبتلا به کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ محققان آزمایشات بالینی بر روی داروی آسم برای معالجه بیماران مبتلا به کرونا را شروع کردند و انتظار دارند این دارو به مبارزه با التهاب ریه‌ها  بپردازد.

این دارو با نام ایبودیلاست (Ibudilast) برای درمان آسم در ژاپن و کره جنوبی ثابت شده و در بهبود سلامت ریه موش‌های آزمایشگاهی موثر بوده است.

کاهش التهاب ریه با داروی ایبودیلاست 
این گروه تحقیقاتی، از بیمارستان نیو هاون دانشگاه ییل، ابراز امیدواری کردند که داروی ایبودیلاست باعث کاهش التهاب ریه خواهد شد و پیشرفت وضعیت ایجاد شده توسط ویروس کرونا که برای ریه بسیار تهدیدآمیز و خطرناک است را کند می‌کند.

محققان معتقدند اگر این دارو برای بیمارانی که وضعیت آن‌ها بحرانی است، استفاده شود باعث کاهش التهاب و جلوگیری از استفاده نکردن از ونتیلاتور (سیستم تهویه هوا) و یا از بین رفتن ویروس می‌شود.

سندرم پریشانی حاد تنفسی چیست؟

بیماران مبتلا به ویروس کرونا که وضعیت بیماری آن‌ها شدید است، دچار سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS) هستند.

ARDS نوعی نارسایی تنفسی است و زمانی ایجاد می‌شود که التهاب در ریه‌ها و جمع‌آوری مایعات در کیسه‌های هوایی ریه اتفاق می‌افتد و بدن از اکسیژن کافی بهره‌مند نمی‌شود.

بیمارانی که تنگی نفس را تجربه می‌کنند و پوست آن‌ها مایل به قرمز می‌شود، اغلب نیازمند استفاده از ونتیلاتور می‌شوند.

زمانی که بیمار از ونتیلاتور استفاده می‌کند و دچار نارسایی تنفسی می‌شود، هیچ درمان خاصی برای کاهش آسیب ریه و به حداقل رساندن ARDS وجود ندارد، همه روش‌ها فقط برای حمایت از بیمار تا زمان بهبودی ریه است.

محققان دانشگاه ییل برای انجام آزمایشات بالینی بر روی داروی ایبودیلاست با شرکت مدیسینوا (MediciNova) مستقر در کالیفرنیا همکاری کرده است که بتوانند این دارو را به عنوان درمانی برای التهاب و سفت شدگی متعدد بافت ریه استفاده کنند.

در آزمایشات بالینی، برای آزمایش ایمنی و اثربخشی ایبودیلاست نیمی از شرکت‌کنندگان داروی ایبودیلاست و نیمی دیگر دارونما دریافت می‌کنند.

این گروه تحقیقاتی امیدوار است که ایبودیلاست التهاب را کاهش دهد، جلوی پیشرفت ARDS را بگیرد و به بیماران در بهبودی کمک کند.کارشناسان تأکید می‌کنند، با وجود اینکه این دارو در موش‌ها جواب داده، باید آزمایشات بالینی بر روی انسان‌ها نیز به طور گسترده صورت بگیرد تا از تأثیر این دارو اطمینان یابند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار