عالمای اهل سنت گلستان معتقدند که بسیاری از فعالان مذهبی تشنه شنیدن مطالب دینی هستند و برنامه مجازی «لحظه وصال» می تواند مرکز ثقلی برای ترویج مسائل دینی شود.

«لحظه های وصال» مرهمی بر بحران هویت دینی در ایام کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان از گرگان، طغیان ویروس کرونا علاوه بر اینکه بر پیکر اقتصادی کشور ضربه وارد کرد حوزه های فرهنگی، هنری و مذهبی را نیز درنوردید.

 

برخی از معاندین اسلام و نظام از این فرصت برای تقدس زدایی دینی استفاده کردند و در حالی که بسیاری از فعالان مذهبی خود مروج پروتکل های بهداشتی بودند عنوان کردند که برنامه های مذهبی و مناسک دینی منجر به گسترش ویروس کرونا شده است.

 

از سویی دیگر با تعطیلی مساجد و اماکن مذهبی کرونا بحران هویت دینی را در جامعه رقم زد و این مهم نشان داد که با توجه به پیوستگی های اجتماعی و مذهبی جامعه ایران کرونا علاوه بر مسائل اقتصادی در حوزه اجتماعی نیز بسیار مشکل به وجود آورده است.

 

از این رو گروه های مذهبی و سازمان های مختلف برای آنکه بتوانند آلام و دغدغه های فعالان دینی را کاهش دهند برنامه ریزی های مختلفی برای به کارگیری از بستر فضای مجازی داشتند.

 

«لحظه های وصال» یکی از این برنامه های مذهبی است که از سوی مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور تدارک دیده شده است و این برنامه بنا است در نیمه دوم ماه مبارک رمضان از طریق شبکه های مجازی پخش شود.

 

برنامه تلویزیونی مجازی «لحظه های وصال» با تولید برنامه های فرهنگی و اجتماعی و قرآنی در بستر فضای اینترنتی با استفاده از ظرفیت های علما و روحانیون، قاریان و حافظان قرآن کریم، بانوان و شخصیت های مذهبی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی اهل سنت استان گلستان تدارک دیده شده است.

 

به سراغ برخی از علمای اهل سنت که در این برنامه حضور داشتند رفتیم تا نظر آنها را در خصوص این برنامه که توسط مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور در حال برگزاری است جویا شویم.

 

 

«عبدالجبار آخوند میرابی»، رئیس حوزه علمیه قره تپه بندر ترکمن در خصوص این برنامه می گوید: «لحظه های وصال» برنامه بسیار خوبی بود و در روز گذشته که در بسیج طلاب سخنرانی داشتم این پیشنهاد را ارائه کردم که با الگوگیری از مرکز بزرگ اسلامی چنین برنامه ای را تدارک ببیند.

 

وی تصریح کرد: این برنامه به نظر بنده بسیار به روز و به موقع در نظر گرفته شده است و در ماه مبارک رمضان با توجه به شیوع کرونا بسیاری از فعالان مذهبی تشنه شنیدن مطالب دینی هستند و چنین برنامه هایی می تواند مرکز ثقلی برای ترویج مسائل دینی تبدیل شود.

 

رئیس حوزه علمیه قره تپه بندر ترکمن متذکر شد: پشنهاد من برای ادامه این برنامه این است که که از وجود همه علمای دینی استفاده شود.

 

آخوند میرابی بیان کرد: تا حدود زیادی این برنامه مجازی در این ایام با توجه به شیوع ویروس کرونا به ویژه در بین جوانان تاثیرگذار خواهد بود.

 

«حاج الله قلی آخوند توماج» نیز در خصوص این برنامه مجازی می گوید: برنامه خوبی است و پیشنهاد من برای اجرای بهتر این برنامه این است که از چند روز قبل موضوعات برنامه هماهنگ شود تا مدعوین در برنامه و با کیفیت بیشتری حضور یابند.

 

 عالم برجسته اهل سنت  استان گلستان تاکید کرد: قطعا اگر این برنامه تخصصی تر دنبال شود اثرگذاری بیشتری خواهد داشت ولی نوآوری خوبی رقم خورده است و با توجه به اینکه برای نخستین بار شاهد برگزاری چنین برنامه ای هستیم اقدام شایسته و ستودنی بود.

 

آخوند توماج تاکید کرد: در ایام شیوع کرونا فضای مجازی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است و انحرافاتی را شاهد هستیم که چنین برنامه های مذهبی و فرهنگی می تواند به افزایش سطح آگاهی جامعه کمک کند.

 

 

«آخوند اسماعیل سبحانی»، مدرس حوزه علمیه اهل سنت استان گلستان در خصوص این برنامه گفت: «لحظه های وصال» برنامه خوبی است که از سوی مرکز بزرگ اسلامی شمال کشور تدارک دیده شده است و احتمالا به میزان قابل توجهی به اقشار جامعه به ویژه جوانان تاثیرگذار باشد.

 

مدرس حوزه علمیه اهل سنت استان گلستان ادامه داد: نیاز است که در چنین برنامه هایی موضوعات و دغدغه های مختلف جوانان بررسی شود.

 

آخوند سبحانی با بیان اینکه امروز بسیاری از جوانان به شبکه های مجازی دسترسی دارند، افزود: با در نظر گرفتن مسابقات جذاب و جوان پسند و همچنین بهره گیری از چهره های ورزشی و هنری مطرح می تواند چنین برنامه های مخاطب بیشتری به خود اختصاص دهد و در کنار آن نیز به مسائل مذهبی و فرهنگی اهتمام شود.

 

گفتنی است، که در این برنامه تلاش شده است که به فضیلت های ماه مبارک رمضان، سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم)، امید به رحمت و بخشش الهی، جایگاه و اهمیت شب قدر در آیات و روایات، سبک زندگی قرآنی اسلامی، جایگاه اهل بیت (علیه السلام) و عوامل برکت در زندگی توجه شود.

 

همچنین انفاق و کمک های مومنانه از نگاه قرآن و سنت، اهمیت دعا، همدلی و مساوات، بهره مندی از فرصت های معنوی ماه مبارک رمضان، جایگاه نشاط و انگیزه و شادابی در محضر قرآن، معرفی چهره های قرآنی کودک و نوجوان و سایر استعدادها و شخصیت های مذهبی، فرهنگی، پژوهشی و آموزشی از دیگر موضوعاتی است که در این برنامه دیده شده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار