عدم آگاهی لازم مردم از فضای بورس باعث شده است که بسیاری از سهامداران سهام عدالت با انتخاب روش مستقیم تیری در تاریکی معاملات بورس بیندازند.

آزادسازی سهام عدالت یا تیری در تاریکی بورس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان؛ پس از فرمان مقام معظم رهبری در خصوص آزاد سازی سهام عدالت برای بیش از ۴۹ میلیون مشمول بعد از ۱۳ سال به دو روش مدیریت مستقیم بورسی و مدیریت غیر مستقیم از طریق شرکت های سرمایه‌گذاری استانی در دستور کار قرار گرفت.

 

افرادی که تمایل دارند به روش مستقیم فروش و یا سهام عدالت خود را مدیریت کنند تنها کافی است وارد سامانه سهام عدالت شوند و با وارد کردن اطلاعات خود مرحله به مرحله اقدام کنند.

 

برای این منظور دولت برای ورود مشمولان سهام عدالت به سامانه و گزینش نحوه آزادسازی بازده ‌یک ماهه را در نظر گرفته است و همچنین سهام‌داران سهام‌ عدالت با انتخاب روش آزادسازی غیر مستقیم مالکیت و مدیریت سهام‌عدالت خود را با به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی واگذار کردند و این افراد حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهند داشت.

 

سهام عدالت برای این دسته از افراد در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله ۷۰ درصد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری پروژه استانی ۳۰ درصد ساماندهی می شود.

 

افرادی که به صورت مستقیم می خواهند سهام خود را مدیریت کنند نیاز است که علاوه بر ورود به سامانه و انتخاب روش مستقیم در سامانه سجام نیز ثبت نام کنند و برای احراز هویت و تایید کد بورسی به یکی از کارگزاری های بورس نیز مراجعه کنند.

 

*دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاری های بورس شلوغ تر از روزهای گذشته

گرچه دولت بیان کرده که احراز هویت به صورت غیرحضوری را نیز در دستور کار قرار داده است اما هنوز این مهم به مرحله عملیاتی شدن نرسیده است و امروز دفاتر پیشخوان دولت و کارگزاری های بورس در ایام کرونایی به منظور احراز هویت سهامداران سهام عدالت شلوغ تر از گذشته است.

 

مردم در انتخاب هر دو روش با ابهاماتی رو به رو هستند و بازار شایعات نیز در خصوص سهام عدالت در فضای مجازی داغ تر شده است و گاهی این شایعات باعث شده افرادی که از بستر بورس نیز اطلاعات کافی در اختیار ندارند روش مستقیم را انتخاب کنند.

 

از این رو فضای بورس با افرادی رو به رو شده است که اطلاعات دقیقی از بورس ندارند و بسیاری از افراد برای نخستین بار وارد فضای بورس می شوند.

 

کارشناسان بورس می گویند افرادی که اطلاع کافی ندارد وارد بورس نشوند و بی شک این افراد زیان می بینند و سرمایه ای که تاکنون دولت برای آنها نگهداری کرده است را از دست خواهند داد.

 

برخی نیز پیش بینی می کنند که با ورود تعداد زیادی افراد کم اطلاع به بورس و هیجانی شدن معاملات، بورس ایران با فراز و فرودهای زیادی رو به رو خواهد شد و ممکن است برخی از شاخصه های بورس نیز سقوط کند.

 

*دو سایت برای آموزش و افزایش آگاهی مردم از بورس در نظر گرفته شده است

«یاسرفلاح» مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی خدمات سازمان بورس در این خصوص می گوید: مجموعه سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات متعددی برای فرهنگ سازی در کشور انجام داده است.

 

مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی خدمات سازمان بورس ادامه داد: فصل جدیدی در سهامداری و ورود اقشار مختلف مردم شکل گرفته است و در حال حاضر طراحی دوره های آنلاین در سطح کشور برای عموم مردم در نظر گرفته شده است.

 

فلاح بیان کرد: دو درگاه مناسب برای آموزش بورس در نظر گرفته شده است و مردم با مراجعه به سایت بورس www.boursemedia.ir می توانند از ویدئو های آموزشی بهره ببرند و همچنین سایت تالار مجازی بورس ایران نیز زمینه آشنایی مردم با بورس را فراهم کرده است.

 

*سهام داران از طریق مراجعه به کارگزاران بورس نسبت به خرید و فروش اقدام کنند

«هادی هاشمیان»، رئیس کل دادگستری استان گلستان نیز در خصوص خطرات کلاهبرداری و زیان مالی مردم با واگذاری سهام هشدار داد و گفت: مردم باید در هر زمینه ای ابتدا به فکر این باشند که با کارشناسان مشورت کنند و هر اقدامی باید  با تدبیر انجام شود.

 

وی تصریح کرد: در قضایای مختلف و بسیاری از خرید و فروش ها مردم تدبیر نکردند و این مهم منجر به تشکیل پرونده متعددی در دستگاه قضایی شده است.

 

رئیس کل دادگستری استان گلستان یادآور شد: بورس و خرید فروش سرمایه نیاز به کارشناسی و مشاوره دارد و در حوزه آزادسازی سهام عدالت باید تدابیری اندیشیده شود که از تولید پرونده جلوگیری شود.

 

هاشمیان بیان کرد: سهام داران از طریق مراجعه به کارگزاران بورس نسبت به خرید و فروش اقدام کنند و از مشاوره با افراد حقیقی و یا کم اطلاع که مطالبی را ارائه می کنند خودداری کنند.

 

وی تاکید کرد: در سنوات اخیر شاهد کلاهبرداری از تعداد زیادی از مردم برای مشارکت در سرمایه و یا خرید خودرو  بودیم و بسیاری از این پرونده ها برای افرادی که زیان مالی دیدند آنگونه که باید نتیجه بخش نیست و زحمات زیادی دارد.

 

رئیس کل دادگستری استان گلستان متذکر شد: سهامداران توجه داشته باشند که خرید و فروش سهام از طریق حساب بانکی کارگزاری هایی که اعلام می کنند اقدام نشود و مردم مبالغ را به حساب افراد حقیقی در این راستا واریز نکنند.

 

هاشمیان خاطرنشان کرد: بورس یک امر ریسک پذیر است و باید با دانش و آگهی وارد بورس شوند.

 

*سهامداران به بورس نگاه کوتاه مدتی نداشته باشند

«بهزاد شهرابی»، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علی آباد کتول نیز در این زمینه می گوید: بازار سرمایه بورس  بازار اعتبارات بلند مدت است و به هیچ عنوان سهامی که در حال افزایش قیمت است نگاه کوتاه مدت نداشته باشید.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد علی آباد کتول ادامه داد: معاملات روزانه برای کسانی خوبی است که میزان اطلاعات و دانش آنها بسیار بالا است.

 

شهرابی بیان کرد: برخی از شرکت ها مواد اولیه را از بیرون نمی خرند و در داخل کشور تولید می شود و در حوزه فروش صادرات انجام می دهند و این شرکت ها سود آوری بیشتری خواهند داشت.

 

براساس گفته معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار دارندگان سهام عدالت از شنبه ۱۰ خرداد ماه مجاز به فروش ۳۰ درصد از سهام خود هستند و باقی مقدار دارایی سهام عدالت ظرف مدت یک سال آینده به بعد آزادسازی و قابل معامله خواهد شد.

 

این خبر قطعاً به افزایش مراجعه مردم به دفاتر کارگزاری و پیشخوان دولت می افزاید و فروش 30 درصد سهام عدالت در حالی رقم می خورد که در اجرای آزادسازی هنوز مردم با ابهامات زیادی رو به رو هستند و نیاز است که از سوی رسانه ملی نسبت به آموزش بورس اقدام شود.

 

عدم آگاهی لازم مردم از فضای بورس باعث شده است که بسیاری از سهامداران سهام عدالت با انتخاب روش مستقیم تیری در تاریکی معاملات بورس بیندازند و این مهم باعث می شود بورس که ریسک پذیری آن در حال حاضر بالا است پرتلاطم تر شود و سرمایه گذاری در ایران را با مخاطرات جدی رو به رو کند، لذا آموزش سهامداران به ویژه از طریق صدا و سیمای می تواند از میزان این خطرات و زیان مردم بکاهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار