یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اتخاذ راهبرد جهش تولید می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات کشور باشد، گفت: در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات زیرساختی مناسبی صورت گرفته می‌توان این ادعا را داشت که پله‌های آغازین نردبان "جهش تولید" از زیرساخت‌های مناسب برخوردار است.

پله‌های آغازین نردبان "جهش تولید" از زیرساخت‌های مناسب برخوردار است

به گزارش گلستان ۲۴؛ مجید دهنوی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سال ۱۳۹۹ با نام‌گذاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری به نام "جهش تولید"، در واقع ادامه سال ۱۳۹۸ به نام "رونق تولید" است که نشان از تأکید مضاعف معظم له بر مقوله تولید و اهمیت آن در بهره‌مندی جامعه از ثمرات آن دارد. انتخاب شعار اقتصادی دیگر برای سال جدید حاکی از الزام به ایجاد بسترهای لازم از سوی نظام اجرایی کشور در برنامه اقتصادی یک سال آینده است.  

وی افزود: اکثر کارشناسان بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که برای نیل به اهداف نام‌گذاری توسط معظم له می‌بایست همچون سال‌های گذشته کل ارکان نظام اداری و اجرایی کشور فارغ از تقسیم‌بندی قوای سه گانه و بخش خصوصی، در قالب یک پیکره و سامانه هوشمند با توجه به شرایط حساس کشور راه‌های حرکت به سمت جلو را انتخاب کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: همان‌گونه که می‌دانیم تولید هر کشور زیربنای اقتصاد آن کشور و عامل مهم در توسعه روابط و مناسبات بین‌المللی به شمار می‌رود که به‌درستی از سوی مقام معظم رهبری به ابزار قدرت تعبیر شد. در سال‌های اخیر با توجه به اقدامات زیرساختی مناسب در راستای توسعه تولید در کشور که حاکی از انتخاب سیاست‌های مهم و درست نظیر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل بوده، می‌توان این ادعا را داشت که پله‌های آغازین نردبان "جهش تولید" از زیرساخت‌های مناسب برخوردار است.

دهنوی بیان کرد: در شرایط فعلی که کشور با تحریم‌های ظالمانه غرب به سرکردگی آمریکا روبه‌رو است، اتخاذ چنین راهبردی (جهش تولید) می‌تواند راهگشای حل بسیاری از مشکلات کشور باشد و این انتخاب می‌تواند مسیر هدایت نظام اجرایی کشور و گامی بلند و محکم به‌سوی چشم‌انداز باشد.

وی خاطرنشان کرد: لازم است بپذیریم کشور در زمینه قوانین و مقررات بالادستی از مبانی علمی و فکری خاصی برخوردار است و ثمره حرکت چندین ساله نظام اجرایی کشور در لوای نام‌های اقتصادی سال‌های اخیر منجر به تصویب قوانینی شده که هریک از آن‌ها می‌تواند هدایتگر تحقق جهش تولید شود. یکی از این قوانین مترقی "قانون رفع موانع تولید" است که از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار بوده که به علت تخصصی و فنی بودن متون و عدم تهیه برخی از آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با مواد آن، تاکنون اهداف ناشی از تهیه قانون با وجود گذشت بیش از ۴ سال از زمان تصویب به‌طور کامل عملیاتی نشده است.

دهنوی بابیان اینکه در این ارتباط می‌توان به "قانون احکام دائمی توسعه" نیز اشاره کرد، گفت: همراهی نظام بانکی کشور با سیاست‌های تجهیز منابع دولت و همچنین استفاده مولد و هدفمند از دارایی‌های صندوق توسعه ملی از دیگر الزامات موفقیت در جهش تولید به شمار می‌رود.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از دیگر اقدامات مؤثر در دستیابی به سطوح جدیدی از تولید، بروزرسانی ماشین‌آلات و تجهیزات خطوط تولید با مزیت اقتصادی بالا در کشور است. علت استفاده از عبارت "با مزیت اقتصادی بالا"، به دلیل محدودیت در منابع ارزی و تخصیص بهینه آن‌ها است تا از این طریق منابع مورد سرمایه‌گذاری از زمان بازگشت کمتری برخوردار باشد تا از محل بازگشت منابع صنایع و خطوط تولید دیگر در مرحله نوسازی و بهنگام سازی قرار گیرند.

وی اظهار کرد: اقدام مهم دیگر در زمینه تحقق جهش تولید، استفاده از ظرفیت منابع ارزی کشورهای همسایه در راه‌اندازی خطوط تولید مشترک است. درست است که آمریکا با هم‌پیمانان خود سعی در وارد آوردن فشار حداکثری بر اقتصاد ایران دارد ولی به برکت مقاومت ملت شریف ایران، استکبارستیزی به نشان خاص برای جمهوری اسلامی ایران تبدیل‌شده و تعدادی از دول منطقه که خود زمانی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از سوی متحدان آمریکا در منطقه تحت‌فشار و در شرایط سخت مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بودند، قطعاً حاضر به همکاری‌های مشترک اقتصادی در زمینه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی خواهند بود و اینگونه اقدامات می‌تواند منابع جدید مالی را برای اقتصاد ایران رقم بزند.

دهنوی گفت: بهبود فضای کسب‌وکار از شعار تا عمل و تعریف شاخص‌های کاربردی و عملیاتی در این حوزه و مقایسه عملکرد استان‌ها در فواصل سه‌ماهه و رتبه‌بندی آن‌ها می‌تواند ضمن ایجاد رقابت، شرایط بهبود سرمایه‌گذاری که منجر به جهش تولید شود را مهیا کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار