تاج بی‌بی روی صندلی چوبی‌اش کنار در خانه نشسته و رفت و آمد مردم را تماشا می‌کند، نه او رغبتی برای گپ و گفت با زن‌های همسایه را دارد و نه بقیه تمایلی به این کار دارند؛ تنهایی روزهای کرونایی، این مادربزرگ آق‌قلایی را افسرده‌تر از همیشه کرده. او منتظر می‌ماند تا فرصت در آغوش کشیدن فرزندان و نوه‌ها و به جای آوردن رسم گلیپ‌گیدمک با دوستان و آشنایان فراهم شود.

چشم انتظاری مادربزرگ آق‌قلایی برای گلیپ‌گیدمک

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، گلیپ‌گیدمک یا صله رحم، برنامه ثابت فرزندان تاج بی بی بود اما شیوع کرونا در کنار مرگ چند عضو فامیل و نزدیکان این خانواده، آن ها را ناگزیر از قرنطینه خانگی مادر کرد، دوره ای که چند ماه به درازا کشیده و همه را خسته و تحمل این دوری را دشوار کرده است.

اجه (مادربزرگ به زبان ترکمنی) این روزها یا روی جعبه چوبی‌اش کنار در خانه می نشینید، به غاز و اردک هایش غذا می دهد و یا از سکوی خانه، گرگان‌رود و جریان همیشگی این رودخانه پر آب را تماشا می کند.

یادآوری بازی و خنده های همیشگی نوه ها و بچه ها در حیات خانه، چشمانش را خیس می کند اما به جز چشم انتظاری، راه دیگری برای گذراندن این روزها ندارد.

خانه گرم و همیشه شلوغ تاج بی بی، آرام است و به جز صدای آب گرگانرود، شتر و گاو همسایه و بوق ماشین ها، چیز دیگری در آن شنیده نمی شود و همین سکوت، اجه را منزوی‌تر کرده است.

تاج بی‌بی توماج می گوید: در روزهای اول شیوع کرونا و آغاز قرنطینه خانگی، با فرزندان و نوه هایم از طریق تماس تصویری گفت و گو کرده و با دیدن آن ها، کمی از دلتنگی ام برطرف می شد اما حالا که بیش از ۱۰۰ روز نتوانسته ام آن ها را از نزدیک ببینم، تمایلی به استفاده از گوشی و هوشمند و تماس تصویری ندارم.

او ادامه می دهد: ارتباط خانوادگی همه همسایه هایم با بچه ها و نوه ها تقریبا عادی شده و آن ها به زندگی عادی بازگشته و حتی در هفته قبل به مجلس عروسی رفتند اما فرزندانم تاکید کرده اند که با کسی رفت و آمد نکنم.

این مادربزرگ آق قلایی می گوید: هر روز یکی از فرزندانم، وسایل ضروری و مورد نیازم را تهیه و پشت در می گذارد و می رود؛ عروس هایم که می دانند حوصله آشپزی ندارم، همراه مایجتاج هر روزه ام، چکدرمه و بورک و چند غذای ترکمنی هم می گذارند.

صله رحم، برنامه منظم و همیشگی این خانواده پرجمعیت بود و به گفته تاج بی بی، روزی در این خانواده بدون کنار هم بودن نمی‌گذشت اما کرونا همه این برنامه ها را از بین برد.

 امان دردی فرزند بزرگ تاج بی بی می گوید : عموی بزرگ ما که در همسایگی مادرم زندگی می‌کرد به دلیل کرونا جان خود را از دست داد و به همین دلیل حساسیت خودمان را بیشتر کردیم تا با یک بی احتیاطی ساده و رفتار احساسی داغدار مادر نشویم.

وی که دبیر شیمی مدارس آق قلا است گفت : چاره‌ای نداریم و باید رفتارهای اجتماعی و اقتصادی را به سبب بیماری کرونا و شرایط موجود تغییر دهیم.

امان دردی تاکید کرد که ترکمن ها مردمی خونگرم و عاطفی با روابط فامیلی و خانوادگی عمیق هستند که ملاحظات قومی و فرهنگی خاصی دارند.

وی ادامه داد : شرکت در چادر عزا و حضور در مجالس عروسی و یا مناسبات خاص مانند عید فطر برای ما بسیار مهم است اما در شرایط فعلی که همه چیز تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است، باید تصمیمات منطقی بگیریم.

وی افزود: برخی فامیل و آشنایان انتظار دارند در این شرایط حساس حتما در مجالس عزا و عروسی اقوام حضور پیدا کنیم و غیبت ما را زشت و توهین به صاحب مجلس تلقی می کنند اما کرونا همه مناسبات را تغییر داده و در این روزها اولویت اول وآخر ما، حفظ سلامتی همه اعضای خانواده است.

 تاج بی بی همچنان منتظر است تا علم پزشکی چاره ای برای درمان کرونا پیدا کند تا او بار دیگر فرزندان و نوه هایش را گرم در آغوش بگیرد و ببوسد تا آن روز، نشستن کنار در خانه و تماشای گرگان رود، تنها حق انتخاب تاج بی بی در آغاز هفتمین سده از عمر او خواهد بود.

تاج بی بی به خوبی هشدارهای پسر بزرگش را که می گوید بیمارستان های آق قلا و چند شهر دیگر گلستان، ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی ندارند جدی گرفته است.

قرمز بودن همه شهرهای گلستان به جز علی‌آباد کتول و مراوه‌تپه و افزایش تعداد بیماران کرونایی استان، فرزندان تاج بی بی را این روزها بیشتر از همیشه نگران جان و سلامت مادرشان کرده است؛ آن ها ترجیح می دهند گلیپ‌گیدمک را به جا نیاورند، برای نرفتن مادر در مجالس عزا و عروسی شماتت بشوند اما مادر باشد تا هر غروب که از محل کار به خانه می روند و به او زنگ می زنند، صدای گرمش را بشنوند.

طبق اعلام دیروز جمعه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۱۲ هزار و ۴۴۷ نفر در کشور به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند و فرزندان تاج بی بی نمی خواهد مادرشان یکی از این افراد باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار