مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به بخشی از برنامه‌ها و دستاوردهای ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: این فعالیت‌ها روندی کیفی و رو به رشدی را تجربه می‌کنند.

فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور روند کیفی و رو به رشدی را تجربه می‌کنند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، مراسم رونمایی از پوستر روز جهانی مسجد عصر یکشنبه ۲۶ مرداد با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر «مرتضی آقاتهرانی»، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و برخی اعضای این کمیسیون و حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های ستاد ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت:این مجوعه پیش از این به عنوان ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۷۱ فعالیت خود را آغاز کرد، مصوبه ای مبنی بر اینکه برای مقابله با تهاجم غرب در داخل مساجد کلاس‌هایی برگزار شود که  ذیل این مصوبه مفادی نیز مطرح شده بود از جمله سیاست گذاری نسبت به فعالیت کانون‌ها و نهادهایی که در مسجد حضور دارند. 

مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در ابتدا روند تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد چند صد کانون بود اما به تدریج و از قانون توسعه ششم به بعد، مساله هر مسجد یک کانون مطرح شد و اکنون بعد از گذشت سال‌ها فعالیت، امروز آمار کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بر اساس آنچه در سامانه بچه های مسجد ثبت شده به ۲۵ هزار و ۵۴۲ کانون می‌رسد که در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شده‌اند. همچنین ۱۰ هزار و ۱۳۶ کتابخانه در سطح کانون‌های مساجد فعالیت دارند، خانواده کانون‌های مساجد امروز به دو میلیون و ۳۴۶ هزار و ۷۴۲ نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه کلیه مشخصات و فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در سامانه بچه های مسجد ثبت شده است، افزود: این اطلاعات شامل استان، شهرستان، روستا، گروه سنی، حوزه فعالیت، جنسیت می شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی  در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به تصویب اساس‌نامه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: یکی از مسائلی که مجموعه ما در سال‌های اخیر با آن مواجه بود به این موضوع بر می‌گشت که ما امکان تاسیس کانون را داشتیم اما از اساس‌نامه برخوردار نبودیم و زمان زیادی نیز طول کشید تا این اساس نامه به سرانجام رسید و نهایتا سال ۱۳۹۷ در شورای عالی انقلاب فرهنگی شاهد به تصویب رسیدن آن بودیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: همچنین سند تحول از دیگر دستاوردهای ما بود که با همکاری جمعی از اندیشمندان دکترای سیاست‌گذاری فرهنگی، ائمه مساجد، روسای قبلی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور شکل گرفت. این سند عملیاتی بوده و هفت بسته در آن طراحی شده و از سوی دیگر ۱۳۳ اقدام را در آن پیش بینی کرده ایم، ضمن اینکه سند فوق مستند بر بیانات امامین انقلاب اسلامی است.

وی با اشاره به شورای عالی سیاست‌گذاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: رئیس این شورا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، همچنین وزرای ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، رئیس بسیج کشور نیز در این شورا حضور دارند و هر سه ماه یکبار جلسه این شورا برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ارزانی ادامه داد: از مباحث مهم ما این بود که تمام فضاهای ما الکترونیکی شود که در این راستا تلاش شبانه روزی داشتیم و اکنون ذیل این اقدامات همه کانون‌ها در سامانه بچه های مسجد ثبت شدند؛ همچنین راه‌اندازی زیست‌بوم فهما اقدام دیگری بود که با وجود سختی کار به ثمر نشست، در این زیست‌بوم فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ثبت می‌شود. 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همچنین به انتخاب پایتخت فهما اشاره کرد و گفت: ما هر سال یک استان را با توجه به نوع فعالیت‌های کانون‌هایش به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران اسلامی انتخاب می‌کنیم، امسال شهر مقدس قم با حضور آیت الله سعیدی تا پایان سال ۱۴۰۰ به عنوان پایتخت انتخاب شد و علت این انتخاب سرآمد بودن استان قم در کلیه فعالیت‌های رویداد ملی فهما و شاخص‌های هشت گانه ای بود که در این رویداد تعریف کرده بودیم. 

وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: از سوی دیگر غیر از فعالیت‌هایی که در سطح کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور جاری است، سه شبستان هنر، فرهنگ، نوآوری طراحی شد که ذیل هر شبستان رواق‌های مختلفی طراحی شده است که ما طراحی این مدل ها را پس از بررسی فراوان و هم‌اندیشی با مجموعه داخل ستاد و خارج از ستاد و ارتباط و همفکری با مجموعه‌هایی چون دانشگاه باقرالعلوم و امام صادق(ع) به نتیجه رساندیم.

وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: ایشان فرمودند : «من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی - هنری مساجد را فراموش نکنید؛ البته با همکاری بسیج»، تاکید ایشان بر همکاری با بسیج بود که در این راستا سال گذشته تفاهم‌نامه ای میان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و بسیج به امضا رسید. 

وی همچنین به فعالیت‌های خبرگزاری شبستان به عنوان رسانه رسمی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اشاره کرد و افزود: این خبرگزاری تنها رسانه کشور است که به صورت تخصصی در حوزه مسجد فعالیت دارد، وظیفه ذاتی این خبرگزاری فعالیت در حوزه مسجد است. 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه به راه‌اندازی مهدکودک‌های مسجد اشاره کرد و افزود: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای یک ماه و نیم قبل ابلاغ شد و مساجد کشور می‌توانند مهدهای فهما را داشته باشند.

61705988

در پایان از پوستر روز جهانی مسجد رونمایی شد.


 

ارسال نظر

آخرین اخبار