راز محرم ۱۴۴۲؛

برکات عزداری در محیط های باز و عمومی / عجز ما از درک این رویداد آخرالزمانی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از گلستان ما، امروز به لحاظ تاریخی روز رسیدن امام حسین (ع)  به کربلا و ارسال نامه به کوفه است؛ اما در حقیقت سرآغاز یک تحول بزرگ به امتداد و افق چشم انداز ظهور حضرت صاحب العصر و الزمان حضرت حجه بن الحسن العسکری علیهما السلام که امروز نیز متعلق به حضرت است و به محضر ایشان تسلیت عرض می نماییم .

در طول این مدت طولانی حدود ۱۴۰۰ساله جهان اسلام و آزادی خواهان جهان تحت تاثیر همین نهضت و تحول بنیادی آن بوده و در این دهه هر ساله و به اقتضای زمان و مکان مشق اجتهاد پویای خویش را نموده و محیط پیرامونی خود را تحت تاثیر این تحول بزرگ برای رسیدن به تحول نهایی قرار داده است.

البته این جریان همچون رودهای خروشان متصل به اقیانوس مکتب امام حسین (ع) در طول این حدود ۱۴۰۰سال دشمنان ،مخالفان ،بدخواهان و منحرفین و...داشته و خواهد داشت و همه آنان بنحوی بدنبال ایجاد مانع و محدودیت و حتی متوقف کردن این مشق اجتهادهای محرم و صفر بوده اند و اختصاص به عصر معاصر و سالهای اخیر هم ندارد.

انقلاب اسلامی امام خمینی (س) بعنوان یک نهضت تحول گرا و برگرفته از مکتب امام حسین (ع) در این چهل سال و اندی پرچمدار احیای محرم و صفر _ که ضامن زنده نگاهداشتن اسلام ناب محمدی (ص) است  بوده و هست و این راز استمرار و تداوم انقلاب اسلامی است.

در همین دوره زمانی، جریانی داخلی و خارجی و از جمله لیبرال ها با درک چنین رمز و رازی به هر طریق و به هر بهانه ای بدنبال متوقف کردن و حتی منحرف کردن افکار از دهه محرم و راهی که به اربعین جهانی ختم می شوند بوده اند و هستند تا انقلاب اسلامی را نیز متوقف کنند.

اما حقیقت این است که به اراده و خواست الهی از دل همین تهدیدات و موانع ، فرصت های نابی به اقتضای زمان و مکان ایجاد شده است که بر این جریان تحول گرایی و پویایی آن افزوده است و وقتی به تامل و تفکر فرو می رویم؛ زیبایایی های می بینی که حقیقتا شگفت زده می شویم و به این اصل اذعان خواهیم نمود که متولی و برگزار کننده اصلی این مراسم با این ویژگی های شور و شعور انگیز سالانه و بدون ذره ای کهنگی و متناسب با نیازهای جامعه بشری خود خداست و دست خدا هدایتگر تمام آن است.

کرونا و تبعات فردی و اجتماعی آن صرف نظر از ماهیت اصلی و تهدیدات و موانع آن از جمله در برگزاری مراسم های عزاداری دهه محرم از این قاعده جهانشمول و الهی مستثنی نیست.

منع برگزاری مراسم ها در محیط های بسته و محدود شاید در ظاهر امر و براساس اینکه ما را از یک روش معمول درون هیاتی غیر جریانی و غیرشبکه ای و برای یک قشر خاص بدون توجه به نیازمندی های تحول گرایی فردی ، جمعی ، محلی ، محله محوری و در جای جای هر شهری خارج نمود؛ اما چه بخواهیم و چه نخواهیم بپذیریم ما را به اصل و حقیقت و عمق محرم و تبدیل کردن مراسم ها در محیط های باز مردمی و فراگیر و متصل به رودهای خروشان و نیز پیوند خورده به اقیانوس مکتب امام حسین (ع) رهنمون ساخته است.

آنانی که فکر و تدبیر کردند برای بستن محیط های بسته و هیات ها و مساجد و تکایا و حسینیه ها و...شاید از این غافل بودند که روی دیگر این تصمیم ؛گشودن این درهای بسته و محدود دیروز به کوچه به کوچه و محله به محله و بازتاب آن در فضای مجازی به یک بیدارگری حسینی مبدل خواهد شد.

در این چند سال اخیر جریان تحریف با پروژه اندلسی کردن کوچه و خیابان های شهرها بدنبال آن بودند تا تصویر شامی و شاماتی از آن ارائه نمایند و فضای مجازی را پر از این تصاویر ادراک ساز کنند! چه چیز و چه کسی می توانست این چهره شهر ها و کوچه ها را متحول و کربلایی کند و تصویر حقیقی آن را بازتاب دهد !!؟ و این اختلالات ادراکی و شناختی را اصلاح کند ؟

محرم و امام حسین (ع) یک بار دیگر به یاری انقلاب اسلامی نه در چهار دیواری هیات ها بلکه با بستن درب آنها و گشودن آن به روی کوچه و خیابان ها و در محیط های باز روی آورده است! ما از درک این رویداد آخرالزمانی آنهم در این جمعه متعلق به حضرت ولی عصر (عجل) عاجز هستیم و بزودی آثار عظیم آن را همگان خواهند دید.ان شاء الله

 

ارسال نظر

آخرین اخبار