کیانی گفت: ایجاد مسجد «مهدیه» میزان مشارکت بانوان در فعالیت های فرهنگی و دینی در محله «عباس آباد» کردکوی را ارتقاء داده است.

​«مهدیه» مسجدی برای بانوان کردکوی/ برکت خادمی مسجد به سختی هایش می ارزد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شبستان، حضور بانوان در برنامه های دینی، فرهنگی و اجتماعی موجب افزایش مشارکت های اجتماعی می شود، اهمیت این مهم از آنجایی دوچندان می شود که بانوان همواره در جریان‌سازی‌ های فرهنگی کشور و تعلیم و تربیت افراد جامعه نقش و تأثیر به سزایی دارند.

 

در این بین یکی از موضوعات و مشکلاتی که مطرح می شود فقدان مکان مناسب برای مشارکت های اجتماعی بانوان است از این رو مردم به ویژه اقشار مقید و مذهبی جامعه به حجاب که براساس آموزه های دینی خود را از نگاه نامحرم مصون نگه می دارند برای فعالیت هایی اعم از ورزش و یا حضور در فعالیت های اجتماعی و مدنی جامعه با کمبود فضاهای مختص بانوان رو به رو هستند.

 

در طول 40 سال از عمر انقلاب اسلامی گرچه موقعیت های زیادی در جامعه برای افزایش مشارکت بانوان و صیانت از حقوق زنان اتفاق افتاده اما به نظر می رسد مسئولان باید در این مسیر همچنان اهتمام بیشتری داشته باشند.

 

به طور قطع بانوان می توانند با الگوگیری از حضرت زینب(سلام الله علیها) در راستای جریان سازی فرهنگی جامعه گام بردارند و مسجد یکی از پایگاه های مهم برای تحقق این مهم است.

 

«عزیزه کیانی» بانوی 60 ساله اهل کردکوی در 20 سال گذشته برای افزایش مشارکت بانوان در فعالیت های مذهبی دغدغه مند وارد شده و حتی با موافقت همسر زمینی را به منظور ساخت مسجد اهداء کرد و این مسجد با کمک خیران برای فعالیت مذهبی و اجتماعی بانوان ساخته شد.

 

این مسجد در محله «عباس آباد» کردکوی واقع است و پس از ساخت، بانوان این منطقه از اغنای مذهبی بیشتری برخوردار شدند و حتی در کنار هم نسبت به توسعه فرهنگ، دستگیری از نیازمندان، کمک به ازدواج جوانان و درمان بیماران گام برداشتند.

 

در  خبرگزاری شبستان استان گلستان به سراغ «عزیزه کیانی» این بانوی مداح و ذاکر اهل البیت(علیه السلام) رفتیم و در خصوص اتفاقات مذهبی که در مسجد مهدیه کردکوی افتاده با این بانوی پرتلاش به گفتگو نشستیم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

 

*در ابتدای مصاحبه لطفاً خودتان را برای مخاطبان ما معرفی کنید.

عزیزه کیانی مداح و خادم اهل بیت(علیه السلام) و خادم خانه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هستم.

تحصیلات نهضت سوادآموزی ابتدایی دارم اما می توان گفت تمام تحصیلاتم قرآن کریم است، از 6 سالگی آموزش قرآن را در مکتب خانه شروع کردم و پس از آن نیز 14 سال خدمت یکی از اساتید بودم و مداحی و قرائت قرآن کریم را آموختم.

 

*شما به عنوان یک بانو مسئولیت رسیدگی به امور مسجد و خادمی آن را برعهده گرفتید هدف تان از این کار چه بود؟

هدفم از این کار تنها رضای خدا است و جز این مهم هیچ هدف دیگری ندارم.

به همراه جمعی از بانوان فعال در مسجد حضور پیدا می کنیم و در مناسبت ها به اجرای برنامه می پردازیم تا به اندازه توان خود برای ترویج فرهنگ دینی و مذهبی در جامعه نقش آفرین باشیم.

 

*مسجدی که در آن فعالیت می کنید را معرفی کنید و اینکه چه مدت این مسئولیت را برعهده گرفتید؟

 مسجد مهدیه کردکوی در سال 78 تأسیس شد، البته تأسیس این مسجد نیز نکته جالبی دارد.

قبل از آنکه مسجد مهدیه تأسیس شود من در منزلم به اجرای برنامه های مناسبتی و دعا و توسل می پرداختم و در ادامه پس از تأسیس مسجد می توان گفت حدود 21 سال است که خادم مسجد هستم.

 

*چطور شد در مسجد مهدیه تمام امورات را بانوان عهده دار شدند؟

قطعاً هر کسی قدمی برای رضای خداوند بردارد خدا برای او جبران می کند، بانوان محله نیز با نیت رضای خداوند در این راه گام برداشتند و با علاقه و انگیزه خاصی امورات را پیگیری می کنند.

در حال حاضر هیئت امنای مسجد به همت خواهران تشکیل شده و پایگاه مقاومت بسیج نیز فعال است و فعالیت های زیادی در حال انجام است.

 

 

*چند فرزند دارید؟ همراهی فرزندان در کار شما چگونه است؟

بنده دو فرزند دختر دارم که در حال تحصیل در رشته وکالت هستند، خوشبختانه فرزندام همیشه همراه و حامی من بودند و حتی در امورات مسجد کمک کار بنده هستند.

 

*آیا آقایان نیز در برنامه های مسجد مهدیه حضور پیدا می کنند؟

خیر، فعالیت ها و مراسم های این مسجد ویژه بانوان است و آقایان حضور ندارند.

 

*گفتید به مدت 21 سال است که خادم مسجد هستید آیا این کار شما در زندگی شخصی تان نیز اثر مثبت داشته است؟

توفیق خدمتگزاری در مسجد از لحاظ معنوی و غیره تأثیر زیادی در زندگی ام داشت، چطور می شود کسی در راه خدا گام بردارد و زندگی اش متحول نشود.

خوشبختانه بعد از این همه سال فعالیت در مسجد احساس سبکی می کنم و خاطرم آسوده است، البته در این راه به مادیات فکر نمی کنم.

طی این سال ها هر زمانی که به مشکل و گرفتاری بر می خوردم امکان نداشت پس از توکل بر خداوند و توسل به ائمه(علیه السلام) با دست خالی برگردم.

 

*طی این سال ها در راه خادمی مسجد با سختی و مشکل هم روبه رو بودید؟

قطعاً در هر کاری سختی ها و مشکلاتی وجود دارد اما از آنجایی که هدفم تنها برای رضای خدا بود سختی های این کار را به جان خریدم و در مجموع معتقدم برکت خادمی مسجد به سختی هایش می ارزد.

 

 

*همسرتان در خصوص فعالیت شما در مسجد چه دیدگاهی داشتند؟

همسرم عاشق و دلشیفته اهل بیت(علیه السلام) بود و همین دلشفیتگی موجب شد تا زمین شخصی ما را برای احداث مسجد اهداء کند.

در واقع ما در حیاط شخصی منزل خودمان، قطعه زمینی به مساحت 110 مترمربع را برای ساخت مسجد اهداء کردیم و خوشبختانه پس از اهدای زمین، مسجد مهدیه کردکوی با همت مردم و خیرین ساخته شد.

البته ملک متعلق به خداوند است و زمین اهدایی چیز ناقابلی بود، همه ما به جز خداوند فانی شدنی هستیم در واقع زمین متعلق به خداوند بود و ما به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تقدیم کردیم و شرمنده ایم اگر بخواهیم ادعا کنیم زمین متعلق به ما بود و ما اهدا کردیم.

 

*آیا فعالیت های مسجد شما تنها به برگزاری مراسم در مناسبت های مختلف ختم می شود؟

خوشبختانه علاوه بر برپایی جشن های مختلف در ولادت ائمه(علیه السلام) و مراسم عزاداری و سوگواری اقداماتی دیگری نیز از جمله دستگیری و حمایت از محرومان در دستور کار ما قرار دارد.

تهیه سبد غذایی برای نیازمندان، کمک برای تهیه جهیزیه زوج های محروم، کمک به درمان بیماران نیازمند و غیره از جمله اقدات دیگری است که در مسجد مهدیه در دستور کار ما قرار دارد.

 

*به نظر می رسد امروزه حضور جوانان در مساجد کمرنگ شده شما برای جذب بیشتر جوانان به مسجد چه اقدامی را انجام دادید؟

خوشبختانه در مسجد مهدیه رده های مختلف سنی حضور دارند و حضور جوانان به چشم می خورد.

به اعتقاد بنده رفتار و اخلاق بانی مسجد در حضور پررنگ تر جوانان اثرگذار است، باید رفتار با نوجوانان و جوانانی که وارد مسجد می شوند مناسب و همراه با احترام باشد.

در دوران امروز که دشمن با جنگ نرم به سراغ ما آمده و فرهنگ و دین را نشانه گرفته باید با روش های مختلف برای جذب جوانان به سوی معنویت و مسجد تلاش کرد.

 

*یکی از مسائلی که مورد توجه دشمن قرار گرفته ترویج ولنگاری و بدحجابی در جامعه است، برخورد شما در مسجد با بانوانی که  پوشش و حجاب کاملی ندارند چگونه است؟

درب مسجد ما به روی همه باز است و طی این سال ها تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با اخلاق و مهربانی بانوان بدحجاب را به سوی حجاب سوق دهیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار