کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: عوامل التهابی در بدن افراد چاق بیشتر از میزان طبیعی است، بر همین اساس احتمال ابتلای افراد چاق به کرونا بیشتر است.

عوامل التهابی در بدن این افراد بیشتر از میزان طبیعی است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، حمیرا دهقانی در مصاحبه با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان افزود: چاقی یک بیماری مزمن است و بسیاری از عواملی مانند، عادات غلط غذایی، مصرف غذاهای ناسالم، نداشتن تحرک، عوامل ژنتیکی و رفتاری در بروز آن نقش دارند.

وی بیان کرد: چاقی خطر ابتلا به دیابت، مشکلات قلبی - عروقی، پوکی استخوان و کبد چرب را افزایش می‌دهد؛ بنابراین پیشگیری و درمان چاقی به خصوص در زمان شیوع بیماری کرونا دارای اهمیت بسیار بالایی است.

دهقانی عنوان کرد: در اکثر موارد، درمان چاقی با اصلاح الگوی غذایی و تحرک بدنی انجام می‌گیرد، در صورتی که عوامل ژنتیکی باعث بروز چاقی شده باشد، باید درمان چاقی زیر نظر کارشناسان تغذیه و رژیم درمانی به صورت جامع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

نمایه توده بدنی بالای ۴۰ یکی از عوامل خطرساز در زمینه بیماری کووید ۱۹ است

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با اشاره به تأثیر نمایه توده بدنی در بروز بیماری کرونا گفت: چاقی و اضافه‌وزن بر اساس نمایه توده بدنی یا BMI  موردبررسی قرار می‌گیرد به این صورت که افراد دارای نمایه توده بدنی بین (۲۴٫۹. ۱۸٫۵) نرمال طبقه‌بندی شده و افراد با نمایه توده بدنی (۲۹٫۹- ۲۵) دچار اضافه‌وزن، افراد دارای نمایه توده بدنی (۳۴٫۹ -30) چاقی درجه (۳۹٫۹-35) چاقی درجه ۲ و نمایه توده بدنی بالای ۴۰ به عنوان چاقی درجه ۳ یا مرگ‌آور طبقه‌بندی می‌شود.

وی بیان کرد: در صورتی که وزن افراد ایده آل باشد و گرفتار چاقی نباشند خطر ابتلا به کرونا به میزان قابل‌ملاحظه‌ای در فرد کاهش می‌یابد.

دهقانی در خصوص راهکارهای کاهش وزن تأکید کرد: افراد به‌هیچ‌عنوان برای درمان چاقی از رژیم‌های خودسرانه استفاده نکنند؛ چراکه نه‌فقط این راهکار مؤثر نیست، بلکه می‌تواند عوارض زیادی را برای فرد به همراه داشته باشد.

کارشناس مسئول شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، بیش از هزار نفر از افراد مبتلا به چاقی توسط کارشناسان تغذیه شهرستان دشتستان به صورت حضوری و تلفنی مورد مشاوره تغذیه و رژیم درمانی قرارگرفته که از این تعداد حدود ۲۰۰ نفر در وضعیت کنترل شده قرارگرفته‌اند.

حمیرا دهقانی خاطرنشان کرد: شهروندان با پاسخگویی به پیش‌شماره ۴۰۳۰ با کارشناسان تغذیه مراکز خدمات جامع سلامت همکاری نمایند تا شاهد ارتقای شاخص کنترل اضافه و چاقی در شهرستان باشیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار