مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان گفت: فرهنگ چند بعدی و وسیع است و در همه بخش‌های زندگی ضرورت دارد و باید در زندگی اجتماعی هم آن را پرورش داد.

توسعه فرهنگ دینی ضرورت جامعه امروز

به گزارش گلستان ۲۴؛ حجت الاسلام نورالله ولی نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر به مناسبت ۱۴ آبان، روز فرهنگ عمومی اظهارکرد: اساساً جامعه با چند مولفه زنده است که یکی از آنها فرهنگ بوده و جامعه نمی‌تواند بدون فرهنگ رشد و تعالی یافته و حیات داشته باشد.

وی افزود: فرهنگ در جامعه یک ضرورت بوده و همه جوامع بشری به فرهنگ نیاز دارند و با داشتن یک فرهنگ مناسب است که بقیه ابعاد جامعه رشد می یابد.

ولی نژاد بیان کرد: فرهنگ معنوی و ارزشی علاوه بر اینکه برای جامعه مفید است تعالی و کمال انسان ها را هم به دنبال دارد؛ انسان با فرهنگ الهی می تواند کامل باشد و سعادت را در آغوش بگیرد و آن دنیای خود را آباد کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت: اصل برای داشتن فرهنگ بوده و فرهنگ دینی و الهی برای آن دنیا هم مفید و سودمند است.

ولی نژاد ادامه داد: فرهنگ چند بعدی و وسیع است و در همه بخش‌های زندگی ضرورت دارد و باید در زندگی اجتماعی هم آن را پرورش داد.

وی اضافه کرد: آدمی باید در زندگی اجتماعی مانند محله، برخورد با همسایه رانندگی و غیره از یک فرهنگ برخوردار باشد.

ولی نژاد ادامه داد: تمام کارها و اقداماتی که در جامعه انجام می‌شود باید پیوست فرهنگی داشته و حتی اگر کار عمرانی انجام می‌دهیم نباید این اقدام ما زندگی مردم منطقه را تحت تاثیر قرار دهد و اگر چنین شد نشان اشتباه و خطا در آن پروژه است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان گلستان گفت: فرهنگی که ما آغاز کرده‌ایم چون با استبداد، نظام سلطه و زور در ستیز است و خوی استکباری را نمی‌پذیرد بنابراین دشمنانی را هم به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح کرد: انسان ها آزاد هستند و کریمانه باید زندگی کنند و نباید کسی بر آنها سلطه داشته باشد و اگر چنین شد دشمنان زیادی هم خواهد یافت زیرا منافع بسیاری را به خطر می اندازد؛ همانطور که فرهنگ امام حسین (ع) یزید و فرهنگ پیامبر (ص) ابولهب را در پی داشت.

 

فرهنگ مبتنی بر اخلاق حلقه گمشده بشریت است

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان هم در ادامه گفت: آسیب های اجتماعی، ره آورد جریان نفوذ و بی توجهی به مولفه های فرهنگی و انقلابی است.

حجت‌الاسلام رضا دیلمی، مقوله فرهنگ را از جمله مولفه های مهم حرکت جامعه در مسیر تمدن سازی معرفی کرد و افزود: در نزاع پیچیده و کارزار تمدنی و جریان نفوذ دشمن، فرهنگ مبتنی بر اخلاق و معنویت و نگاه توحیدی، حلقه گمشده بشریت است لذا انتظار می رود متولیان فرهنگی نسبت مباحث اخلاقی و معنوی و در ارائه الگوهای نمادین و فعال در لایه های اجتماعی در حوزه های حقیقی و مجازی توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: جنگ اصلی، جنگ اراده‌های و روایت ها است و همه هجمه‌های اقتصادی و سیاسی و رسانه‌ای، یک نقطه را تمرکز دارد و آن هم تهی کردن مردم از اخلاق و توجه به نهادینه سازی اندیشه امامین انقلاب اسلامی و آرمان های نظام و شهدا است و امروز این گفتمان سازی یک ضرورت فرهنگی است.

دیلمی گفت: در قامت گفتمان انقلاب اسلامی، معنویت و اخلاق قلب تپنده فرهنگ است و امروز در جنگ ادراکی و شناختی و در شرایط پیچیدگی های عملیاتی جریان نفوذ، مولفه های تربیتی، بصیرتی، اخلاقی و معنویت، باید در تمامی لایه های اجتماعی سیاسی، خانوادگی حاکم شود تا جامعه پویاتر از گذشته در مسیر اسلام ناب و تحقق تمدن نوین اسلامی حرکت کند.

دیلمی در ادامه در پاسخ به کسانی که نسبت به مقوله های اخلاقی و مباحث معنوی در گذاره های اجتماعی بی توجه اند، افزود: هر چه سهم اخلاق و معنویت که جزء ارکان سیره نبوی و علوی در جامعه کمتر باشد سهم قانون پررنگ تر و مدیریت جامعه سخت تر خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی گلستان افزود: جامعه ای بالنده تر و پویا است و کمتر دچار آسیب های اجتماعی می شود که نسبت به موضوع معنویت و اخلاق تکلیف مدارتر است.

دیلمی گفت: رسالت و مسئولیت سازمان تبلیغات اسلامی به پهنای انقلاب اسلامی است و چون تجسم اسلام ناب را در انقلاب اسلامی می‌دانیم لذا برای تبیین انقلاب اسلامی به گفتمان فرهنگی، نیاز بیشتری داریم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار