مدیرکل انتقال خون گلستان از کاهش شدید ذخایر خونی استان خبر داد و گفت: به همه گروه‌های خونی نیاز فوری داریم.

کاهش شدید ذخایر خونی در استان گلستان؛ نیاز فوری به همه گروه‌های خونی وجود دارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ سیدصادق بنی‌عقیل در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار داشت: باید برای مواقع بحران حداقل 7 روز ذخایر خونی داشته باشیم اما در استان میزان این ذخایر به کمتر از 4 روز رسیده است. هرچند هنوز به بحران مواجه نشده‌ایم اما باید خود را برای چنین شرایطی آماده کنیم.

وی گفت: فرآورده‌های خونی دارای عمر کم هستند و جایگزینی ندارند، مردم باید اهدای خون را به عنوان یک کار مستمر انجام دهند. فرآورده‌های پلاکتی حداکثر 3 تا 5 روز عمر دارد و اگر در این مدت مراجعه کننده نداشته باشیم بیماران سرطانی ما پلاکتی برای تزریق نخواهند داشت.

بنی‌عقیل افزود: حدود 4 هزار بیمار در استان داریم که نیاز مستمر به فرآورده‌های خونی دارند علاوه بر این باید نیاز خون برای مصدومان تصادفات، جراحی‌ها و مادران باردار را هم تأمین کنیم. در عین حال حدود 410 بیمار تالاسمی در استان وجود دارد که هر 15 روز نیاز به تزریق 2 واحد خون دارند.

وی با بیان اینکه اهدای خون در استان نسبت به مدت مشابه پارسال 2 درصد کمتر شده است، گفت: هرچند این عدد زیاد نیست اما تأثیر آن در تأمین فرآورده‌های خونی زیاد است.

مدیرکل انتقال خون استان بیان داشت: مردم به علت شرایط کرونا تصور می‌کنند نباید برای اهدای خون مراجعه کنند، در حالی که همه مسائل بهداشتی و پروتکل‌ها در مراکز انتقال خون رعایت می‌شود. ضمن اینکه بانوان نیز می‌توانند برای اهدای خون اقدام کنند و کمترین فایده آن این است که اگر دارای بیماری یا کم خونی بودند مشخص شده و می‌توانند به فکر درمان خود باشند.

وی با اشاره به وضعیت اتوبوس‌های سیار انتقال خون در استان گفت: اتوبوس سیار خون‌گیری در استان حدود 25 سال کار کرده و اسقاط شده است، متأسفانه الان تنها پایگاه‌های انتقال خون را برای خون‌گیری داریم که محدودیت‌های خاص به خود را دارند. اتوبوس‌های موجود استانداردهای لازم را برای انجام خون‌گیری نداشتند و برای همین دیگر قابل استفاده نیستند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر به همه گروه‌های خونی نیاز فوری وجود دارد، بیان داشت: به علت عمر پایین فرآورده‌های خونی، به همه گروه‌ها نیاز داریم اما نیاز فوری ما به گروه‌های خونی O+، A+، B+ و AB+ و O- است.

بنی عقیل درباره وضعیت اهدای پلاسما برای درمان بیماران کرونایی نیز گفت: بعد از اینکه کرونا برای مدتی در استان فروکش کرد از مردم خواستیم کسانی که کرونا داشتند و بهبود پیدا کردند برای اهدای پلاسما مراجعه کنند تا بتوانیم ذخیره داشته باشیم و در موج سوم بیمارستان‌ها را پوشش دهیم. اما این اتفاق کمتر رخ داد و الان همراهان مریض باید دنبال افراد بهبودیافته کرونا بگردند تا از پلاسمای آنها استفاده شود.

وی افزود: ذخیره پلاسمای کمی تهیه کردیم و فقط برای چند روز است و بیشتر از این‌ها نیاز به کمک مردم داریم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار