عفونت سینوس که به نام سینوزیت شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که مایع در سینوس ها، حفره هایی در صورت که با هوا پر شده اند، انباشته می شود.

تفاوت‌های بین کووید-19 و سینوزیت

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، اگر به طور ناگهانی دچار آبریزش بینی و سردرد شده اید، وحشت و تصور این که به بیماری کووید-19 مبتلا شده اید، آسان است، اما تصور این که علائم شما به واسطه یک عفونت سینوس شکل گرفته اند نیز ممکن است.

 با توجه به این که در فصل سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار داریم، عفونت های سینوس نیز شیوع بیشتری می یابند. اما با توجه به همه‌گیری کووید-19، احتمالا این پرسش را با خود مطرح می کنید که به این بیماری مبتلا شده اید یا با یک عفونت سینوس مواجه هستید.

عفونت سینوس 

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، عفونت سینوس که به نام سینوزیت شناخته می شود، زمانی رخ می دهد که مایع در سینوس ها، حفره هایی در صورت که با هوا پر شده اند، انباشته می شود. این شرایط امکان رشد میکروب ها را فراهم می کند. ویروس ها عامل اصلی بیشتر موارد عفونت های سینوس هستند، اما باکتری ها نیز می توانند موجب این عفونت ها شوند.

موارد مختلفی وجود دارند که می توانند خطر ابتلا به عفونت سینوس را افزایش دهند که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا به طور خاص موارد زیر را فهرست کرده است:

- سرماخوردگی قبلی

- آلرژی های فصلی

- سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار

- مشکلات ساختاری درون سینوس ها مانند رشد توده ها در پوشش درونی بینی یا سینوس ها

- سیستم ایمنی ضعیف یا مصرف داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می کنند

علائم عفونت سینوس

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، شایع‌ترین علائم عفونت سینوس شامل موارد زیر می شوند:

- آبریزش بینی

- گرفتگی بینی

- درد یا فشار در صورت

- سردرد

- ترشحات پشت حلق

- گلو درد

- سرفه

- بوی بد دهان

اما در برخی موارد، شما ممکن است سردرد یا صورت درد شدید، علائمی که پس از بهبود اولیه تشدید می شوند، علائمی که برای بیش از 10 روز بدون این که بهتر شوند، ادامه می یابند، و تبی که برای بیش از سه تا چهار روز ادامه دارد را تجربه کنید.

علائم کووید-19

احتمالا تاکنون با علائم مختلف بیماری کووید-19 آشنا شده و آنها را به خاطر سپرده اید. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا علائم کووید-19 را این گونه فهرست کرده است:

- تب یا لرز

- سرفه

- تنگی نفس یا دشواری در تنفس

- خستگی

- بدن درد و دردهای عضلانی

- سردرد

- از دست دادن حس چشایی یا بویایی

- گلودرد

- گرفتگی یا آبریزش بینی

- حالت تهوع یا استفراغ

- اسهال

تفاوت بین کووید-19 و سینوزیت

به گفته اریک هلبروک، پزشک و مدیر بینی شناسی (Rhinology) در بیمارستان چشم و گوش ماساچوست تشخیص کووید-19 و عفونت سینوس از یکدیگر می تواند دشوار باشد زیرا دارای علائم مشترک بسیاری هستند. گرفتگی بینی، آبریزش بینی و از دست دادن حس بویایی از جمله علائم برجسته عفونت سینوس هستند.

با این وجود، موردی که می تواند مقداری به تشخیص کمک کند، ارزیابی درد است. به گفته دکتر ویلیام شافنر، متخصص بیماری های عفونی و استاد دانشگاه وندربیلت عفونت سینوس موجب درد زیاد در گونه ها و پیشانی می شود. به طور معمول، عفونت سینوس قسمت بالای گردن را درگیر می کند، اما در برخی موارد ترشحات پشت حلق می تواند موجب سرفه در برخی بیماران شود.

اگر به تازگی با ظهور این علائم مواجه شده اید بهتر است جانب احتیاط را حفظ کرده و به کووید-19 مشکوک باشید و تا زمانی که با پزشکتان برای کسب راهنمایی های بیشتر تماس می گیرید، خود را قرنطینه کنید. از مراجعه به مطب پزشک پرهیز کنید زیرا ممکن است به کووید-19 مبتلا بوده و دیگران را نیز آلوده کنید.

پس از صحبت با پزشک، احتمالا از شما خواسته می شود تا تست کووید-19 داده و یک معاینه بدنی از شما صورت بگیرد. پزشکان برای بررسی این که سینوس ها با مایع پر شده اند و این که نسبت به اعمال فشار روی بخش هایی از صورت که سینوس ها قرار دارند، چه واکنشی نشان می دهند، معاینه را انجام خواهند داد. همچنین، باید به صدای ریه های بیمار گوش داده شود، دمای بدن، نبض و سطوح اکسیژن خون وی کنترل شود و احتمالا درباره قرار گرفتن در معرض کووید-19 پرسش هایی مطرح می شود.

در حال حاضر، تنها روش برای تعیین دلیل بروز علائم انجام تست کووید-19 و همچنین ویروس های دیگر است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار