فقر آهن در کودکان دبستانی می‌تواند سبب افزایش ابتلا به بیماری‌های عفونی، تنگی نفس، خستگی زودرس، کوتاه قدی، کاهش تمرکز و اختلال در یادگیری شود.

فقر آهن چه بلایی سر کودکان می آورد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، فهیمه سهیلی پور فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این پرسش که «کم خونی فقر آهن در افراد به ویژه کودکان و نوجوانان چه تبعات منفی در سلامتی آنها ایجاد می‌کند؟»،‌اظهار داشت:‌کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایع ترین اختلالات تغذیه‌ای در سراسر جهان است.

وی با بیان اینکه اثر نامطلوب کم خونی فقر آهن بر تکامل جسمی و روحی و بازده کاری افراد ثابت شده است،گفت:‌ دریافت ناکافی آهن، سوء جذب آهن، خونریزی‌های گوارشی و عفونت‌های انگلی، از علل شایع کم خونی فقر آهن هستند.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان بیان داشت:‌ نکته بسیار مهم و کاربردی این است که گاهی علی‌رغم مصرف کافی مواد غذایی آهن‌دار، به علت عادت‌های غلط تغذیه‌ای نظیر مصرف زیاد چای، لبنیات یا کاکائو در همراهی با آهن، جذب آهن به خوبی انجام نمی‌شود و شاهد کم خونی یا «آنمی» فقر آهن هستیم.

سهیلی پور یادآور شد:‌ فقر آهن شایع ترین اختلال هماتولوژیک در دوران کودکی است و با اختلال رشد و تکامل به خصوص تکامل ذهنی در دوران شیرخواری و کودکی همراه است.

وی متذکر شد:‌ مطالعات نشان داده است که فقر آهن طی اولین سال زندگی، حتی اگر آنقدر شدید نباشد که به کم‌خونی منجر شود، با کاهش ضریب هوشی در دوره‌های بعدی زندگی همراه است.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان بیان داشت: همچنین رابطه میان بروز اختلالات شناختی در کودکان دبستانی با کم خونی فقر آهن و حتی کمبود آهن بدون آنمی در مطالعات مختلف و متعدد مشاهده شده است.

سهیلی پور تصریح کرد:‌ بنابراین مصرف قطره آهن طی دو سال اول زندگی علی‌رغم بو و طعم خیلی بدی که دارد، باید بیشتر مورد توجه مادران قرار بگیرد. تمیز کردن دندان‌های شیرخوار بعد از مصرف قطره آهن، به خوبی می‌تواند مانع تغییر رنگ آنها شود.

وی ابراز داشت:‌ فقر آهن در کودکان دبستانی می‌تواند سبب افزایش ابتلا به بیماری‌های عفونی، طپش قلب، تنگی نفس، رنگ پریدگی، خستگی زودرس، کاهش توانایی‌های جسمی، کوتاه قدی، تغییرات خلقی، کاهش تمرکز و اختلال در یادگیری شود.

این فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان با اشاره به اینکه کم خونی که در موارد شدیدتر و طول کشیده فقر آهن دیده می‌شود، می‌تواند منجر به تغییراتی در رشد و تکامل عصبی کودکان شود، افزود:‌ گاهی حتی علی‌رغم درمان مناسب، برگشت ناپذیر خواهد بود.

سهیلی پور با بیان اینکه ممکن است کاهش ضریب هوشى و کاهش قدرت یادگیری و توانمندی‌های ذهنی و جسمی در سال‌های اولیه مدرسه خود را نشان ندهد،گفت: در مقابل این عوارض در سال‌های بعدی با افت تحصیلی کودک بروز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:‌ مطالعات متعدد نشان داده است که فقر آهن و تأثیر منفی آن بر سیستم عصبی، منجر به اختلال در توجه و تمرکز، کم شدن حافظه و قدرت یادگیری و اختلالات رفتاری در کودکان و نوجوانان می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار