عامل توسعه خوشه فرش دستباف استان گلستان خواستار جلب مشارکت، هماهنگی و همکاری مسئولین برای توسعه فرش دستباف در استان شد و گفت: رونق این صنعت نیاز مندحمایت مسئولان استانی است.

رونق صنعت فرش دستباف گلستان نیازمند حمایت مسئولان گلستان است

به گزارش گلستان 24، زلیخا عادلی عصر چهارشنبه در مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش دستباف ترکمن گلستان، افزود: حمایت از روند پذیرش هیات تجاری از سوی مسئولین ارشد استانی یک نیاز است.

وی با بیان اینکه از مرکز فروش در زمینه طرح های پژوهشی، تحقیقاتی انتظار حمایت داریم، افزود: نیاز است تا تحقیقات و مطالعات در زمینه بازاریابی فرش ترکمن ایجاد شود.

به گفته عادلی، با تهیه طرح های پژوهشی در قالب بلند مدت و کوتاه مدت و استفاده از نیروی انسانی جوان و مستعد می توان طرح های مطالعاتی را استفاده و اجرا کرد.

وی با بیان این نکته که بافندگان استان توانایی تولید دارند اما بستر فروش برایشان مهیا نیست، افزود: ایجاد فروشگاه متمرکز دائمی برای محصولات استان جزء مواردی است که خلا آن هم اکنون در منطقه احساس می شود امری که در گذشته هم به آن اشاره شده بود.

۴۷ تولید کننده فرش در استان فعال هستند

عامل توسعه خوشه فرش دستباف استان گلستان از فعالیت ۴۷ تولید کننده در استان خبرداد و افزود: میزان اشتغال در حوزه فرش، سال گذشته چهار هزارو ۸۷۹ نفر بوده است.

زلیخا عادلی ثبت برند، تدوین سند فرش، تدوین استاندارد ابزار بافت قالی، تشکیل شرکت مدیریت صادرات، فعال سازی خانه فرش و برگزاری دوره های آموزشی تخصصی را از برنامه های سال جاری اعلام کرد.

وی فعال سازی خانه فرش در استان را عاملی برای توسعه این صنعت دانست و تصریح کرد: فعال‌ سازی خانه فرش با حمایت سازمان‌های مرتبط می تواند حائز اهمیت باشد چراکه نیاز کنونی فرش دستباف گلستان ورود به بازار خارجی با اعزام هیئت‌های تجاری به کشورهای هدف است.

توسعه خوشه فرش دستباف به علت بهره‌ وری بالا، زودبازدهی آن دارای اهمیت است

عادلی بر اهمیت بالای توسعه خوشه فرش دستباف تاکید کرد و افزود: توسعه خوشه فرش دستباف به علت بهره‌ وری بالا، زودبازده بودن، اشتغال بالا و سرمایه پایین در مقایسه با دیگر صنایع سرمایه بر، اهمیت دارد.

وی فعال شدن انجمن طراحان، فعال شدن انجمن علمی، برگزاری تور داخلی به استان های اصفهان و شیراز را از جمله اقدامات خوشه فرش گلستان دانست و گفت: این تور با هدف اعتماد سازی بین اعضا و ایده گرفتن از سایر صنعتگران برگزار شد.

عامل توسعه خوشه فرش دستباف استان گلستان برگزاری دوره های آموزشی عمومی مانند بازاریابی، چگونگی برگزاری نمایشگاه را یکی دیگر از اقدامات خوشه فرش در سال گذشته دانست و افزود: هریک از این دوره ها با حضور دست کم ۳۰ نفر شرکت کننده برپا شد.

وی به برگزاری سمینار سلیقه یابی و فروش دراستان اشاره کرد و افزود: این سمینار با حمایت شرکت شهرک های صنعتی گلستان در سال گذشته انجام شد.

زلیخا عادلی تشکیل شرکت مدیریت صادرات در استان را ضروری ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل نبود این شرکت صادرات استان از طریق سایر استان ها به خارج از کشور انجام می شود با تشکیل این شرکت گلستان به صورت مستقل می تواند به صادرات اقدام کند.

عامل توسعه خوشه فرش دستباف استان گلستان صنعت قالی بافی را شغلی با هزینه کم و اشتغال بالا دانست و تصریح کرد: در این شغل با حداکثر ۲۰ میلیون می توان اشتغال ایجاد کرد ضمن اینکه توسعه این بخش ازایش اشتغال را نیز به همراه خواهد داشت./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار