رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان :

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: گلستان به دوران طلایی کشت پنبه بر نمی‌گردد و نیازی هم به برگشت به آن دوران با ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت نیست.

گلستان به دوران کشت طلایی پنبه برنمی گردد

به گزارش خبرنگار گلستان 24، مختار مهاجر اظهار کرد: طرح احیای پنبه نوشته شده ولی الزامات و اقدامات لازم انجام نشد اما ما برنامه‌های خود را مانند تولید بذر اصلاح شده و طرح‌های تغذیه و طرح افزایش عملکرد انجام می‌دهیم.

وی افزود: روزگاری گلستان قطب تولید پنبه بود اما به دلیل اعمال برخی از مشوق‌ها و حمایت‌ها در مورد کشت گندم، پنبه نتوانست با این محصول رقابت کند.

وی اضافه کرد: گلستان به دوران طلایی کشت پنبه بر نمی‌گردد و نیازی هم به برگشت به آن دوران با ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زیرکشت نیست.

مهاجر گفت: در الگوی کشت استان ۵۰ هزار هکتار پنبه پیش بینی شده که در سال اخیر به ۲۰ هزار هکتار رسیده ایم یعنی ۵۰ درصد آن محقق شده است.

وی تصریح کرد: ۴۰ درصد پنبه مورد نیاز کارخانجات کشور در داخل تولید می‌شود و ۶۰ درصد آن وارداتی است و هم اکنون با وضعیت تحریم‌ها و دلار استقبال خوبی از پنبه داخلی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان مهم‌ترین مشکل پنبه کاران را در بخش برداشت اعلام کرد و گفت: هم اکنون یک کمباین حدود هشت میلیارد تومان قیمت داشته و خریداری آن در توان کشاورز نیست در نتیجه باید دولت به پنبه کاران یارانه داده و یا بخش‌های کشت و صنعت مخصوصاً نساجی‌ها و کارخانجات پنبه پاک کنی، کمباین خریداری کرده و در اختیار کشاورزان قرار دهند.

وی با بیان اینکه ارقام سود ده و با عملکرد خوب در استان کشت می‌شود، افزود: قیمت نهادهایی همچون سم و کود آزاد شده و هزینه آن برای کشاورزان سنگین است ولی دولت برای هر کشاورز در هر هکتار دو میلیون تومان تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده تا کشاورزان نهادهای خود را تأمین کنند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار