مدیر کل شیلات گلستان:

مدیر کل شیلات گلستان گفت: رشد و توسعه اشتغال در حوزه شیلات موجب کاهش تعداد صیادان غیرمجاز می شود.

اشتغال بیشتر در حوزه شیلات صیدهای غیر مجاز را کاهی می دهد

به گزارش خبرنگار گلستان 24، سید جواد قدس علوی در آیین تودیع و معارفه فرمانده یگان حفاظت شیلات گلستان که با حضور حبیب الله سیفی مدیر کل امنیتی انتظامی استانداری گلستان، حجت الاسلام سایری نماینده ولی فقیه در اداره کل جهاد کشاورزی استان، سرهنگ دیده ور فرمانده یگان حفاظت شیلات ایران و هیأت همراه ، سرهنگ ابراهیمی فرمانده مرزبانی استان، فرماندهان پایگاه های حفاظت منابع و برخی از روسای شیلات شهرستان ها برگزار شد، اظهار کرد: رشد و توسعه اشتغال در حوزه شیلات موجب کاهش تعداد صیادان غیرمجاز می شود. بگونه ای که در حال اعضای حاضر ۳ شرکت از ۶ شرکت سرمایه گذار در حوزه پرورش ماهی در دریا پیش از این به صید غیر مجاز مشغول بودند.

وی افزود: یکی از مهمترین وظایف شیلات در کنار بازسازی ذخایر ،حفاظت از آبزیان به عنوان انفال عمومی است.

قدس علوی افزود: خوشبختانه ارتباط تنگاتنگی با سایر دستگاه های مسئول در دریا از جمله دریابانی و مرزبانی داریم که تاکنون در مبارزه با صیادان غیر مجاز ماموریت های مشترکی با نیروهای این دستگاهها در یگان حفاظت شیلات گلستان انجام شده است.

مدیر کل شیلات گلستان یادآور شد: یکی از مهمترین دلایل حضور صیادان غیرمجاز در دریا بیکاری است و البته تلاش کردیم با ایجاد اشتغال جایگزین و اجرای طرح هایی همچون پرورش ماهی دردریا و یا راه اندازی مجتمع پرورش میگو زمینه کاهش صیادان غیرمجاز را فراهم آوریم.

 قدس علوی ادامه داد: پس از گذشت چهار سال از راه اندازی طرح پرورش ماهی در دریا (قفس و پن) این طرح همچنان در حال توسعه در استان است به طوریکه و در حال حاضر حدود ۷۰ سازه (نصب شده و در حال ساخت) قفس و پن در دریا وجود دارد ، که قفس های نصب شده ظرفیت تولید ۲۵۰ تن ماهی در آبهای استان را دارد.

وی با اشاره به توسعه این طرح در استان اذعان داشت: پیش بینی می گردد در افق 1404 ، تولید ۷۰۰ تن ماهی را در دریا شاهد باشیم. البته مطالعات نشان میدهد محدوده دریایی گلستان آمادگی تولید ۸ هزار تن ماهی را دارد.

وی گفت: در کنار پرورش ماهی در دریا ،آب را به ساحل هدایت کردیم و تنها مجتمع پرورش میگو شمال کشور را در شهرستان گمیشان در سطح ۱۰ هزار هکتار اجرا کردیم و علی رغم بروز بیماری لکه سفید در سال ۹۸ امسال در اقدامی منحصر به فرد در دنیا با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی توانستیم این بیماری را در سال جاری (1400)ریشه کن نماییم و در مزارعی پاک به پرورش میگو با کیفیت ادامه می دهیم.

مدیر کل شیلات گلستان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۲۰۰ نفر در مجتمع پرورش میگو گمیشان مشغول به کار هستند.

وی افزود: همچنین شروع عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع پرورش ماهیان خاویاری ۵۰۰ هکتاری ۳ماه پیش با کلنگ زنی ۴ مزرعه به صورت پایلوت آغاز شد که این مجتمع قابلیت تولید ۴هزارتن گوشت ماهی خاویاری و۳۶۰ تن خاویار را دارد و می تواند به عنوان یکی از بزرگترین ظرفیت های اشتغال زایی استان مطرح گردد.

مهندس قدس علوی گفت: تقویت یگان حفاظت موجب تقویت شیلات میشود و امیدواریم مدیریت ملی این مسئله را مورد توجه قرار دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار