رئیس مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی:

رئیس مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی گفت: آتش سوزی عمدی جنگل‌ها غیر قابل انکار است به ویژه در چند سال اخیر که به واسطه تغییر کاربری و یا استفاده از چوب درختان جنگلی این جنگل‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

 آتش سوزی عمدی جنگل‌ها غیر قابل انکار است

به گزارش گلستان 24، غلامعلی کوهساری اظهار کرد: بخشی از آتش سوزی جنگل‌های شمال کشور عمدی و قسمتی از آن غیر عمدی است و نشات گرفته از گرم شدن هوا، کاهش بارندگی، استفاده بیش از اندازه از منابع طبیعى و ...است ، در طی حدود یک ماه اخیر، دو فقره آتش‌سوزی وسیع در عرصه‌های جنگلی شهرستان کردکوی به وقوع پیوست که در آتش سوزی اول در منطقه حفاظت شده جهان‌نما حریقی با وسعت ۱۲۹ هکتار و متاسفانه در آتش سوزی دوم هم که در مناطق آزاد درازنو آغاز شد و به منطقه حفاظت شده جهان‌نما رسید، حدود ۲۰۰ هکتار عرصه حریق داشتیم.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: آتش سوزی عمدی جنگل‌ها غیر قابل انکار است به ویژه در چند سال اخیر که به واسطه تغییر کاربری و یا استفاده از چوب درختان جنگلی این جنگل‌ها در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: قاچاقچیان چوب گاهی به دلیل ناکامی در قاچاق چوب درختان اقدام به آتش زدن جنگل‌ها می‌کنند که بخش عظیمی از این جنگل‌ها به همین واسطه از بین می‌روند، در آتش سوزی اخیر جنگل‌های گلستان دستگاه قضایی ورود کرده و در حال بررسی موضوع است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآورشد: تخریب جنگل‌ها شمال کشور به ویژه استان گلستان به دلیل جاذبه‌های طبیعی این مناطق بسیار زیاد است؛ نیروی موجود در حفاظت از مراتع سبز و جنگل‌های کشور در مقابل وسعت آنها اندک هستند، مقابله با تخریب عمدی و سهوی نیازمند وجود نیروهای متخصص و کارآمد در محیط زیست است؛ ناگفته نماند دست درازی به طبیعت در قالب قاچاق چوب به معیشت مردم باز می‌گردد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: قسمتی از جنگل‌های هیرکانی در استان گلستان قرار دارند که این منطقه حفاظت شده است و  به دلیل گونه‌های کمیاب و نایاب گیاهی جزو ثروت طبیعی کشور ما محسوب می‌شوند و از آنجایی که ثبت جهانی شده‌اند نیازمند حفاظت بیشتری هستند؛ بی شک کوتاهی در حفظ و نگهداری از آنها مسئولان محیط زیست را مجاب به پاسخگویی به یونسکو خواهد کرد.

وی یادآور شد: تخریب بیش از اندازه جنگل‌ها به واسطه آتش سوزی و تغییر کاربرى منجر به تخریب حجم وسیعی از مراتع سبز و جنگل‌ها شده است که بیشتر آنها قابل احیا نیستند، کمبود نیروی متخصص در حفظ و نگهداری جنگل‌ها و کمبود امکانات در اطفای حریق از جمله عواملی هستند که به وسعت این تخریب بیشتر دامن زده‌ است. آتش سوزی جنگل‌های کردکوی  توسط نیروهای مردمی، بسیج مردمی و جنگل‌داری استان مهار شد، البته در انتهای مسیر  باد و باران در مهار این آتش سوزی به داد جنگل‌ها رسید. 

کوهساری در پایان خاطر نشان کرد: جای گلایه و شکایت از سازمان‌ها و نهادهای متولی حمایت از محیط زیست وجود دارد، هر ساله جنگل‌های شمال کشور از جمله استان گلستان درگیر آتش سوزی‌های متعددی هستند اما از داشتن کمترین امکانات نظیر بالگرد برای مهار حریق محروم هستند، سخن گفتن از چنین کمبودهای جای سوال دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار