استاندار گلستان:

استاندار گلستان گفت: اصلی‌ترین برنامه اقتصادی توسعه و پیشرفت استان، راهبرد تجارت جهانی مبتنی بر مزیت‌های رقابتی است.

راهبرد ما تجارت جهانی مبتنی بر مزیت‌های رقابتی است

به گزارش گلستان 24، علی محمد زنگانه، استاندار گلستان شامگاه امروز در گفتگوی ویژه خبری با تشریح ظرفیت‌ها و وضعیت کنونی استان اظهار کرد: استان گلستان دروازه ورود به آسیای میانه، یعنی ۲درصد اقتصاد جهانی با ۵درصد جمعیت دنیا است.

وی ادامه داد: رتبه نخست تولید دانه‌های روغنی کلزا و سویا، رتبه برتر تولید محصول راهبردی گندم و زیتون و رتبه پنجم تولید شیر را در کشور دارا و در صنعت مرغ با یکهزار واحد پرورش، پیشرو و قطب تولید میوه و مرکبات و انواع محصولات زراعی و باغی هستیم.

زنگانه افزود: بخش کشاورزی استان سالانه با حدود ۵میلیون تُن تولید (بیش از ۴درصد تولید کشور) به سبب فقدان زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی، بیشتر خام فروشی می‌کند.

وی اضافه کرد: فرصت گردشگری و ذخایر فراوان معدنی مانند ذغال سنگ، یُد و صدف کوهی را داریم که باید مورد توجه قرار بگیرد. وجود شریان‌های ارتباطی و حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی، استان گلستان را کریدور شمال جنوب کرده است.

استاندار در ادامه گفت: به رغم اینکه بیش از ۸۰درصد از تولید ناخالص داخلی استان در بخش خصوصی است، اما متاسفانه رتبه و شاخص فضای کسب و کار استان در مقایسه با میانگین کشور، پایین است.

 زنگانه افزود: سهم ارزش افزوده استان در بخش خدمات ۶۰درصد، کشاورزی ۲۳درصد، صنعت و معدن ۹و شش دهم درصد و ساختمان ۶و هفت دهم درصد است.

وی تصریح کرد: یکی از ضعف‌های بنیادین که باعث شده است، ارزش افزوده و بهره وری در استان پایین باشد، فقدان حاکمیت شرکتی در سه بخش اول است. اکنون با کاستی بِرند‌های معروف در استان به رغم تولید قابل قبول هستیم.

 زنگانه با بیان اینکه صنعت استان نیز در تکمیل زنجیره‌های ارزش و پوشش کشاورزی، چندان موفق نبوده است، ادامه داد: گردشگری پس از کشاورزی و صنعت، بیشترین ظرفیت را دارا است. پایین بودن رفاه اجتماعی، بهداشت محیط و سلامت، از معضلات ما است.

استاندار گفت: وضعیت امروز، مطلوب و شایسته نیست. نرخ بیکاری در استان ۹و یک دهم درصد است که طبق برنامه ششم باید زیر ۵درصد باشد. به رغم زمین‌های غیرقابل کشت شمال استان و ظرفیت توسعه، جایگاه صنعت و معدن استان در کشور در رتبه ۲۷است.

نرخ مشارکت اقتصادی استان ۳۹درصد است درحالیکه میانگین کشوری آن ۴۴درصد است. سهم جمعیت دارای اشتغال ناقص در استان ۱۶درصد است که باید طبق برنامه، کمتر از ۱۱ باشد. درآمد سرانه خانوار گلستانی، نصف میانگین کشوری و رتبه ما در کشور ۲۷است. برای تحقق رشد ۸درصدی که سهم استان اکنون ۷و سه دهم درصد است، تدابیر، مغفول مانده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار