رییس اداره مخابرات شهرستان گرگان:

رییس اداره مخابرات شهرستان گرگان گفت: سرقت‌ها به قدری زیاد است که گاهی نمی‌توان آمارها را به روزرسانی کرد .

سرقت تجهیزات مخابراتی افزایش یافته است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، احمدرضا کبیر اظهار کرد: مشکل اصلی ما نه تنها در شهرستان، بلکه در استان، به عنوان معضل روزمره قلمداد می‌شود؛ سرقت تجهیزات مخابراتی است.

وی افزود: سرقت‌ها به قدری زیاد است که گاهی نمی‌توان آمارها را به روزرسانی کرد زیرا همکاران ما با تمام توان در تلاش هستند تا در شبکه هوایی و کابل‌های مخابراتی رفع خرابی‌های ناشی از سرقت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهند و از سوی دیگر به علت کمبود نیرو و گاهی کمبود تجهیزات جایگزین اقلام سرقت شده(البته امروز مشکلی برای تامین کابل نداریم) رفع خرابی‌ها و جایگزین کردن اقلام سرقتی زمان‌بَر می‌شود.

کبیر با تاکید بر این که یکی از معضلات روزمره مخابرات بحث سرقت تجهیزات مخابراتی است که روزانه با آن درگیر هستیم، اظهار داشت: از آنجایی که سیستم ارتباط مردم براساس"دیتا و وُیس" برقرار است مردم به شدت نیازمند ارتباطات پایدار هستند تا بتوانند مشکلات و نیازهای روزمره ارتباطی خود را از این بابت برطرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: همکاران ما در تلاش هستند در حالت طبیعی پایداری شبکه را در حوزه مخابرات داشته باشیم و شبانه‌روز فعالیت دارند تا بتوانند سرویس با کیفیت و خوبی را به مردم جامعه و مشترکین ارائه دهند.

کبیر ادامه داد: زمانی که یک پُست مخابراتی قطع می‌شود، ۲۰ تا ۵۰ ارتباط تلفنی هم از مدار خارج شده که برای بازگرداندن همه خطوط به شبکه و تعمیر پُست حداقل یک روز کاری زمان نیاز است.

وی تصریح کرد: گاهی ممکن است تعداد پُست‌های سرقت شده به قدری زیاد می‌شود که برگردان‌های قطعی‌های انجام شده به مدار ارتباطی نیاز به زمان چند روزه دارد که از مردم انتظار داریم آستانه صبر و تحمل خود را بالاتر ببرند.

وی بیان کرد: البته برای مدیریت قطعی‌های زمان‌دار، به روش‌های مختلف ارتباطی همچون پیامک یا حضور همکاران ما درب منازل، با مشترکین ارتباط برقرار کرده و به آنها اطلاع‌رسانی خواهیم کرد که تلاش داریم تا تعمیر نهایی خطوط زودتر از موعد اعلام شده، انجام شود.

رییس اداره مخابرات گرگان با بیان این که مردم حق دارند از خدماتی که ما ارائه می‌دهیم به نحو مطلوب بهره ببرند، گفت: از سوی دیگر با توجه به استفاده دانش‌آموزان، دانشجویان از بستر فضای مجازی برای کلاس‌های آموزشی خود، تلاشمان را مضاعف کردیم تا در حوزه شبکه‌های ارتباطی و زیرساختی کمترین مشکل را استفاده‌کنندگان از این بستر داشته باشند.

کبیر ادامه داد: با توجه به حجم بالای سرقت‌ها باید تدابیر اساسی به منظور جلوگیری از این موارد و قوانین بازدارنده از سوی دستگاه‌های انتظامی و قضایی اتخاذ شود.

وی یادآور شد: نیروی انتظامی همکاری خوبی در خصوص دستگیری سارقان دارد، اما انتظار داریم نیروهای آنان برای تهیه صورتجلسه و گزارش کارشناسان ما سرعت عمل بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: از آنجایی که در صورتجلسات باید میزان سرقت گزارش از سوی کارشناسان ما انجام شود و از سوی دیگر به علت حجم بالای کاری ممکن است این گزارش زمان‌بر شود، انتظار داریم نیروی انتظامی پس از تنظیم صورتجلسه اولیه در خصوص سرقت، نسبت به دستگیری سارق یا سارقان اقدام کند.

رییس اداره مخابرات گرگان افزود: متاسفانه قوانین در برخورد با سارقان طوری نیست که بازدارندگی داشته باشد که باید برای این مهم تدابیری اندیشید.

کبیر با بیان این که ضعف در قانون برخورد و صدور حکم برای متهمان این نوع سرقت‌ها، باعث شده تا سارقان همچنان به کار خود ادامه دهند، اظهارداشت: ارزش ریالی اقلام سرقتی برای بازدداشت متهمین باید حداقل ۲۰۰ میلیون ریال باشد و از سوی کلانتری‌ها بیشتر از ۲۴ ساعت نمی‌توانند متهمان را در بازداشت نگه دارند و از آنجایی که پرونده به علت نبود گزارش کارشناسان ما کامل نشده، متهمان زود آزاد می‌شوند و یا میزان و ارزش ریالی سرقت‌ها کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال است.

وی بیان کرد: ما در حوزه مخابرات تنها اقدامات پیشگیرانه و رفع خرابی‌ها را انجام می‌دهیم و همه کافوها را ایمن‌سازی کردیم و برای آنها قفل و دزدگیر نصب شده اما برای کابل و پُست شبکه هوایی نمی‌توان این کار انجام داد و ناگزیر هستیم با شرایط امنیتی و ایجاد گشت‌های مشترک با نیروی انتظامی، با این مساله کنار بیاییم.

وی اضافه کرد: کَله پُست‌ها و لوله‌های پُست را که فلزی و آلومینیومی هستند با همان کارآیی به جنس پلیمیری تغییر دادیم که هیچ ارزش ریالی ندارد اما یکی از تدابیر جلوگیری از سرقت کابل، بالاتر بُردن ارتفاع سیم‌هاست که سارقان نتوانند آن را سرقت کنند.

رییس اداره مخابرات گرگان در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: ممکن است مشترکین به لحاظ طولانی شدن رفع خرابی‌ها به شدت معترض شوند اما همکاران ما تلاش دارند به ترتیب دریافت گزارشات و مکان‌های خاص همچون اورژانس، آتش‌نشانی، کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها، رفع مشکلات را اولویت‌بندی نمایند اما تلاش داریم کارها با سرعت، دقت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارتباط را برقرار کنند.

کبیر افزود: البته در برخی از شهرستان‌های استان کابل‌ها از مخابرات آن شهرها تا پُست جلوی درب منازل به صورت زیرزمینی و خاکی منتقل شده و مشکلی در این خصوص نداریم اما طی سال‌های اخیر که یک خانه ویلایی به آپارتمانی با حداقل هشت خانوار تبدیل شده، برای برقراری ارتباط با تلفن ثابت است، نیاز است که پست جدید نصب شود که کَندن زمین مشکلات خاص خود با شهرداری‌ها را دارد و هزینه‌های زیادی برای کَنده‌کاری و آسفالت باید پرداخت شود.

وی تصریح کرد: سرقت‌ تجهیزات مخابراتی نه تنها خسارت‌های ریالی به این بخش وارد می‌کند بلکه خروج و قطعی طولانی مدت هم به بخش درآمدی مخابرات هم خسارت میلیاردی وارد می‌کند.

وی اضافه کرد: هزینه نگهداری هر خط تلفن ۲۱۰ هزار ریال اما درآمد همان خط فقط ۵۰ هزار ریال است که هزینه و درآمد در مخابرات به هیچ شکلی با هم تناسب ندارد و این تعرفه درآمدی ۱۸ سال است که هیچ تغییری نکرده است.

رییس اداره مخابرات گرگان ادامه داد: اعتقاد داریم همیشه حق با مشتری است و بهترین سرویس ها را به مشترکین با کیفیت بالا ارائه دهیم با همین هدف تلاش داریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن خرابی‌ها برطرف شود.

کبیر در خصوص سرقت چندین باره کابل‌های برق از یک خیابان یا کوچه در چندین نوبت، یادآور شد: سارقان افراد و دوستانی دارند که گزارش موقعیت مکانی خود را اعلام کنند و آنان بلافاصله بعد از رفتن همکاران ما اقدام به سرقت می‌کنند و مبلغی به فرد ساکن آن محل هم پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: سارقان بدانند که کابل‌های برق مانند تلفن نیست که ارزش ریالی بالایی داشته باشد بلکه تنها یک رشته سیم مسی نازک است و ارزش سرقت ندارد.

وی یادآور شد: با راه‌اندازی گشت‌های مشترک پلیس و مخابرات، سارقان احساس خطر بیشتری می‌کنند و کمتر دست به چنین اقداماتی می‌زنند، اما برخی از سارقان حرفه‌ای شده و نه تنها ترس و استرسی ندارند بلکه با سلاح سرد با همکاران و گشت‌های انتظامی درگیر می‌شوند.

رییس اداره مخابرات گرگان گفت: بهتر است متهمان سرقت کابل و تجهیزات مخابراتی به جای حبس در زندان به انجام کارهای فرهنگی و فعالیت‌های اجتماعی محکوم شوند.

کبیر گفت: مردم اگر موارد مشکوکی در کوچه و خیابان‌ها دیدند در کوتاه‌ترین فاصله زمانی آن را به پلیس ۱۱۰ و سمانه ۳۱۴۴ ما اطلاع دهند تا اقدامات لازم را انجام دهیم.

به گفته کبیر در شهرستان گرگان سرقت‌های کابل و تجهیزات مخابراتی بیشتر است و در مناطق جنوب غرب و مرکز استان که آلودگی و آسیب پذیری بیشتر در آن مناطق احساس می‌شود، سرقت‌های بیشتری انجام می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار