رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان:

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان هم در گفتگو با رسانه‌های گلستان گفت: ۱۲ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در گلستان تولید می‌شود.

 ۱۲ درصد مواد غذایی مورد نیاز کشور در گلستان تولید می‌شود

به گزارش گلستان 24، مختار مهاجر اظهار کرد: ۶۵۰ هکتار اراضی کشاورزی در گلستان وجود دارد که سالانه بیش از پنج میلیون تن محصول از آنها برداشت می‌شود و از نظر کیفی مقام اول را در سطح کشور داشته و از لحاظ تولید در رتبه ششم هستیم.

وی افزود: استان نقش اساسی در امنیت غذایی جامعه ایفا می‌کند و باید آن را حفظ کنیم.

مهاجر تصریح کرد: میانگین قطعات باند جنوبی و میانی گلستان هم اکنون به دو هکتار رسیده و قطعات شمالی که به طور متوسط بیش از ۵۰ هکتار بود کاهش یافته و به ۱۰ هکتار رسیده است که خود این امر نشان می‌دهد روز به روز استان از کشاورزی مدرن و امکان استفاده از تجهیزات و تکنولوژی دور می‌شود.

وی گفت: خرد کردن زمین‌های کشاورزی در سال‌های اخیر به جریان عادی تبدیل شده و باید کشاورزان را از اهمیت این مزارع آگاه کنیم.

وی اظهارکرد: اگر بخواهیم کشاورزی را اقتصادی کنیم باید قطعات اراضی به اندازه اقتصادی برسد تا بتوانیم تکنولوژی را به کارگرفته و هزینه‌های سربار را کاهش دهیم.

مهاجر افزود: با ایجاد هر سامان (مرز) بین دو زمین کشاورزی، از دو طرف عملاً، پنج متر زمین از دسترسی کشاورزی خارج می‌شود و به همین نسبت هم تولیدات محصول کاهش خواهد یافت.

وی در خصوص طرح‌های یکپارچه سازی گفت: در سنوات گذشته چندین طرح از جمله «تعاونی‌های تولیدی با مدیریت کشت یکپارچه» راه‌اندازی کردیم که هم اکنون ۸۵ تعاونی تولید در گلستان با ۱۲۴ هزار هکتار اراضی فعال هستند و یکی دیگر از طرح‌ها، فعال شدن «شرکت های سهامی زراعی» است.

مهاجر بیان کرد: برای اینکه قانون ارث بهانه‌ای برای خرد کردن اراضی نباشد استفاده از «تسهیلات بانکی برای یکپارچه سازی» مطرح شده که اگر مالک زمین بخواهد ملک خود را بفروشند صاحب ملک مجاور می‌تواند برای خرید آن، تسهیلات دریافت کند لذا با این شرایط می‌توانیم از شطرنجی شدن اراضی کشاورزی جلوگیری کنیم

به گفته وی یکپارچه‌سازی سبب می‌شود که تعداد ادوات کشاورزی مورد نیاز کاهش یابد زیرا با تقسیم‌بندی عرصه‌ها هر شخص تمایل دارد که استقلال مالکیت در ادوات داشته باشد.

مهاجر اصلاح صدور سندهای مشاعی را مانع خرد شدن اراضی دانست و گفت: امیدوارم مردم برای ایجاد تعاونی‌های تولید اقدام کنند و ما آماده ارائه تسهیلات بانکی با همکاری بانک‌ها برای جلوگیری از خرد شدن اراضی هستیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار