نماینده مردم غرب گلستان:

نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی با گلایه از تعلل در احیای خلیج بین المللی گرگان گفت که تبدیل این پهنه آبی به خشکی، فاجعه ملی است و باید برای نجات این اکوسیستم تدابیر ویژه ای اتخاذ شود.

خشک‌شدن خلیج گرگان فاجعه ملی است

به گزارش گلستان 24، عبدالجلال ایری اظهار کرد: به دلیل کم آبی سال‌های اخیر، حدود یک سوم از این زیستگاه ارزشمند به دشت های بیابانی و منطقه ایجاد ریزگرد تبدیل شده است.

وی افزود : خشک شدن این خلیج علاوه بر اینکه شرایط اقتصادی اجتماعی زندگی ۲ میلیون گلستانی را تحت تاثیر قرار می دهد اهالی استان‌های مجاور را نیز از تبعات ریزگردها در امان نخواهد گذاشت.

نماینده مردم کردکوی، گمیشان، ترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با وجود مصوبه ستاد ملی احیای تالاب ها، عملیات اجرایی تزریق آب به این اکوسیستم سرعت خوبی ندارد و تامین اعتبار آن به یک چالش تبدیل شده است.

ایری خاطرنشان کرد : مشاور طرح احیای خلیج گرگان و میانکاله بر لایروبی کانال چپاقلی و آشوراده به عنوان تنها روش موثر حفظ خلیج گرگان تاکید کرده اما همچنان گرفتار مکاتبات بین دستگاهی برای تامین اعتبار هستیم.

وی به اجرای طرح گردشگری و طبیعت گردی جزیره آشوراده اشاره و اضافه کرد: اعمال سلیقه برخی مدیران محیط زیست در استان همسایه روند اجرای این پروژه را مختل کرده و در زمان حاضر محیط زیست مازندران بدون طرح موضوع در شورای راهبردی خلیج گرگان و میانکاله، در محاکم قضایی علیه این طرح شکایت کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست، هرگونه تصمیم گیری در خصوص پروژه های عمرانی یا گردشگری خلیج گرگان نیازمند طرح موضوع در شورای راهبردی خلیج گرگان و میانکاله است که با عضویت استانداران مازندران و گلستان و مدیران ارشد ۲ استان و نمایندگان مجلس رسمیت پیدا می کند.

ایری افزود: با وجود این قانون، محیط زیست مازندران از اجرای این طرح شکایتی کرده و مرجع قضایی حکم توقف اجرای طبیعت گردی را در عرصه ۲۲ هکتاری جزیره آشوراده صادر کرد.

نماینده مردم کردکوی، گمیشان، ترکمن و بندرگز در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت : طرح گردشگری آشوراده یک سایت پشتیبان ۱۳۸ هکتاری در سواحل بندرترکمن دارد که با انتخاب مشاور، طرح های عملیاتی آن آغاز شده و در مرحله انتخاب سرمایه گذار قرار دارد.

وی همچنین به چالش جدی غرب گلستان در حوزه کمبود آب و برق اشاره کرد و گفت : تا یکسال آینده چهار واحد نیروگاهی با مجموع ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در چهار شهر غرب استان احداث می شود و مشکل کمبود برق در این مناطق برطرف خواهد شد.

ایری بیان کرد: همچنین برای حل مشکل آب، مجوز شیرین سازی ۱۶ میلیون مترمکعب آب دریا برای مصارف آشامیدنی از وزارت نیرو اخذ شده و مطالعات فاز صفر این پروژه به مشاور واگذار گردید.

نماینده مردم حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی به ظرفیت سایت پرورش میگو در گمیشان اشاره کرد و گفت : احیای ظرفیت‌های شیلاتی استان و نقش آفرینی این صنعت در توسعه اقتصادی کشور نیازمند همت جهادی مدیران دولت سیزدهم است.

وی اظهار داشت: یکی از ظرفیت های مهم شیلاتی گلستان، مجتمع میگوی گمیشان است که زیرساخت های آن مانند برق و گاز با وجود وعده فراوان هنوز فراهم نشده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار