رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس:

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت: اجرای طرح های مقابله با بیابان زایی و توسعه پوشش گیاهی تنها با مشارکت تشکل‌های غیردولتی و مردمی میسر است.

طرح های مقابله با بیابان زایی نیازمند مشارکت مردم است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، فرشید رحمانی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی در کتابخانه شهر اینچه برون برگزار شد، اظهار کرد: ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی شهرستان گنبدکاووس در معرض خطر بیابانی شدن بود که از سال ۹۶ برای مقابله با این پدیده طرح‌های پیشگیرانه از جمله کشت و کاشت پوشش های گیاهی مقاوم در برابر خشکی و شوری در دستور کار قرار گرفته و نیمی از آن به اجرا درآمده است.

وی افزود: با وجود اینکه گنبدکاووس در استان سرسبز گلستان واقع شده اما با چالش ریزگرده‌ها و بیابانی شدن اراضی شمالی این شهرستان به دلائل مختلف طبیعی و انسانی دست به گریبان است.

رحمانی گفت: یکی از شاخصه های مهم کاشت گیاهان متناسب با خشکی و شوری، استفاده آنان به عنوان علوفه است که خوراک خوبی برای دام ها نیز به شمار می رود.

وی ادامه داد: در گنبد کاووس تعداد ۶۶ سامان عرفی مرتعی وجود دارد که تعداد ۳۰ فقره از این سامان‌ها به شرکت‌های تعاونی مرتعداری برای اجرای طرح‌های مرتعداری واگذار شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گنبدکاووس اظهار کرد: سالانه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نهال مرتعی مقاوم به شوری و شرایط اقلیم منطقه در بزرگترین‌ ایستگاه تولید بذر و نهال مرتعی در «چپرقویمه» با مشارکت مجریان و اعتبارات دولتی تولید و در اراضی مرتعی کشت می‌شود.

به گفته رحمانی طرح هایی مانند ایجاد هلالی آبگیر، ذخیره نذورات آسمانی، بوته کاری و تولید انواع نهال‌های مرتعی از سال ۱۳۹۶ تاکنون در حدود ۷ هزار هکتار از اراضی شمال گنبدکاووس انجام شده است.

گفتنی است بعد از این نشست از اجرای طرح های کاشت گیاهان مقاوم با شوری و خشکی در منطقه داشلی برون بازدید به عمل آمد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار