رییس اداره منابع طبیعی گنبدکاووس:

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس از کشاورزان و دامداران ساکن مناطق سیل‌خیز شهرستان خواست با انجام اقدامات پیشگیرانه مانند ساخت دیواره‌های حفاظتی با کیسه‌های خاک آماده مقابله با خسارت وقوع سیلاب‌های مرداد و شهریور باشند.

کشاورزان و دامداران گنبدی آماده مقابله با سیلاب‌ تابستانه باشند

به گزارش گلستان 24، فرشید رحمانی از لزوم آمادگی برای مقابله با سیلاب‌ در ماه‌های پیش رو خبر داد و اظهار کرد: با توجه به تجربیات گذشته در صورت تداوم خشکسالی در ابتدای سال، احتمال وقوع سیلاب در مرداد و شهریور بالا می‌رود که در این زمینه نیاز است کشاورزان، دامداران و مردم آمادگی لازم را داشته باشند.

وی از مردم خواست در صورت بارندگی از تردد در مسیر رودخانه‌ها، بندهای خاکی و مناطق سیل‌گیر و سیل‌خیز پرهیز کرده و اگر منازل و دامداری آنها در دامنه‌ها و یا مسیر روان آب‌ها قرار دارد برای جلوگیری از آسیب، دیواره‌های خاکی برای تغییر مسیر آب ایجاد کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس با تاکید بر لزوم ساخت بندهای خاکی برای مقابله با سیلاب‌ها، تصریح کرد: تاکنون در این شهرستان ۴۸ بند خاکی با اهداف کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک و آسیب به زیرساخت‌ها ایجاد شده است.

رحمانی افزود: این در حالی است که با جمع شدن آب در پشت این بندهای خاکی، آب مورد نیاز دامداری‌ها و کشاورزان در زمان خشکسالی فراهم می‌شود.

وی ظرفیت بندهای خاکی گنبدکاووس را ۱۳ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: با توجه به بارندگی‌های اوایل امسال ۲ میلیون متر مکعب آن در این بندهای خاکی ذخیره شد که مورد استفاده دامداران و کشاورزان در ماه‌های بدون بارندگی قرار گرفت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس اظهارداشت: در برخی روزهای گرم تابستان مشاهده می‌شود افرادی اقدام به شنا در این بندها می‌کنند که بسیار خطرناک و حادثه آفرین است چراکه بستر این بندها از گل و لای و رسوبات است و احتمال گیرافتادگی در آن و غرق شدن بسیار بالاست.

شهرستان گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت و پنج هزار و ۷۲ کیلومتر مربع وسعت، ۳۴۱ هزار هکتار اراضی ملی و مرتع دارد.

هواشناسی گلستان امروز با صدور اطلاعیه از مردم خواست از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه‌ها و نقاط سیل گیر خودداری کنند.

به پیش بینی کارشناسان اداره هواشناسی گلستان، با نفوذ متوالی امواج ناپایدار و نسبتا خنک از سمت دریای سیاه به نوار شمالی کشور و منطقه، تا چند روز آینده شاهد افزایش ابر، گاهی رگبار و رعد و برق پراکنده، کاهش نسبی دما و وزش باد نسبتا شدید موقتی خواهیم بود.

ضمن اینکه در این مدت به واسطه بارش‌های رگباری احتمال آبگرفتگی برخی معابر دور از انتظار نیست، بنابر این توصیه می‌شود از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها جلوگیری شود.

هواشناسی پیش بینی کرده هفته اول مرداد برای ساکنان نیمه شمالی کشور از جمله گلستان هفته‌ای خنک همراه با بارش باران باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار