مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی گلستان خبر داد؛

مدیرکل سازمان بنادر و دریانوردی گلستان از استقرار نخستین شناور لایروب در کانال آشور خلیج گرگان خبر داد و افزود: به زودی ۲ فروند شناور جدید برای شتاب‌بخشی به عملیات رسوب‌برداری در منطقه مستقر می‌شود.

استقرار نخستین لایروب در کانال آشور خلیج گرگان

به گزارش گلستان 24، الله‌یار اسعدی با اعلام این خبر اظهار کرد: با جمع‌بندی و توافق مشاورین سازمان محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی، عرصه‌های مورد نظر برای دایک (دیوار ساحلی) شماره یک و دو انتخاب و عملیات اجرایی در آن آغاز شد.

وی افزود: جانمایی دایک‌ها با انتخاب مناطقی با حداقل پوشش گیاهی انجام شده و پس از اتمام عملیات انباشت لای در محل دیوار ساحلی، سازمان بنادر و دریانوردی متناسب با پوشش گیاهی منطقه نسبت به کاشت و احیای گیاهان شمال آشوراده اقدام خواهد کرد.

وی گفت: علاقه‌مندان به طبیعت و سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست اطمینان داشته باشند که اجرای پروژه گزند و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان‌های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی‌شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی‌تر کرده است

ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

پس از حضور آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در اسفند ماه ۱۴۰۰ در خلیج گرگان، وی دستور فوری آغاز لایروبی و رسوب برداری از کانال های سه گانه منطقه را صادر کرد و پس از مدت کوتاهی با هماهنگی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مجری و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان پیمانکار ، مرحله نخست این عملیات آغاز شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار