سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گلستان:

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان از ابلاغ ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات جدید از محل تبصره ۱۸ برای استفاده هنرمندان صنایع دستی این استان خبر داد و گفت: سقف پرداخت این وام ۱۵ میلیارد ریال است.

۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه هنرمندان صنایع دستی گلستان ابلاغ شد

به گزارش گلستان 24، حمان فرمانی روز چهارشنبه درحاشیه افتتاح بیست و هشتمین خانه صنایع دستی گلستان در گنبدکاووس به خبرنگاران اظهارداشت: پیش از این نیز ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات از محل تبصره ۱۸ به این استان اختصاص یافته بود که به سبب کارمزد بالای آن کمتر مورد استقبال هنرمندان قرار گرفت.

وی افزود: مهلت استفاده از ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات جدید ابلاغی ویژه هنرمندان صنایع دستی گلستان تا ۲ هفته آینده است که علاقمندان می‌توانند از این تسهیلات که سقف آن ۱۵ میلیارد ریال استفاده نمایند.

فرمانی با اشاره به راه‌اندازی بیست و هشتمین خانه صنایع دستی گلستان در گنبدکاووس گفت: در این خانه‌ها صفر تا صد یک محصول صنایع دستی یعنی از تولید تا مصرف اتفاق می‌افتد ضمن اینکه مباحث آموزشی، حمایت تسهیلاتی و پشتیبانی برای فروش محصول توسط ادارات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انجام می‌شود.

سرپرست اداره کلمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان همچنین میزان فروش و صادرات صنایع دستی هنرمندان این استان که به صورت خود اظهاری اعلام کردند را در سه ماه نخست امسال علاوه بر ۶۰ میلیارد ریال، حدود ۲۸ هزار دلار ذکر کرد و بیان داشت: به سبب نبود پایانه صادراتی صنایع دستی در گلستان بخشی از تولیدات هنرمندان از سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی از شناسایی و فعالیت ۳۷ هزار هنرمند صنایع دستی در گلستان خبر داد و افزود: بخش زیادی از صنایع دستی هنرمندان استان در قالب تجارت چمدانی و یا سوغات به مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فروخته می‌شود که در آمار فروش لحاظ نمی‌شود.

فرمانی درخصوص راه‌اندازی بازارچه دائمی صنایع دستی در گنبدکاووس بیان داشت: مشکل اساسی در این شهرستان نبود زمین یا مکان مناسب برای راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی است و هر وقت مسوولان شهرداری یا سایر ادارات و نهادها زمین یا مکان در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند، بازارچه صنایع دستی در اسرع وقت راه‌اندازی یا احداث خواهد شد.

به گفته وی، اخیرا مسوولان گنبدکاووس یک ساختمان در جوار برج قابوس را برای راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی پیشنهاد دادند که در صورت واگذاری نسبت به تحقق مطالبه هنرمندان این شهرستان اقدام خواهد شد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی گلستان همچنین از برنامه‌ریزی برای نامگذاری یا ایجاد چهار یا پنج روستای صنایع دستی در مناطق مختلف استان مشابه روستای «تنگلی» گنبدکاووس که به سوزن‌دوزی مشهور است، خبر داد و افزود: این روستاها با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان راه‌اندازی خواهند شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار