مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان:

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت:برداشت قارچ با کمترین آسیب به درخت انجام می‌شود اما در ایران مردم با استفاده از تیشه، چندین سانتیمتر از سطح خاک در اطراف درخت را می‌کنند و قارچ را برداشت می‌کنند و این نوع برداشت به درخت آسیب‌زده و در فرایند رشد آن تأثیرگذار است.

برداشت نادرست قارچ ترافل به ریشه درختان آسیب می‌زند

به گزارش گلستان 24، حمید سلامتی اظهار کرد: با توجه به افزایش تصاعدی رغبت به برداشت این قارچ در بین مردم و کارساز نبودن محدودیت صادراتی باید برای مدیریت و حفظ طبیعت ارزشمند جنگل‌های هیرکانی اقدامات دیگری را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: راهی که کشورهای اروپایی دنبال کردند پرورش نهال‌های بارور شده «ترافل» بود که آن را در سطح عرصه‌های جنگلی و باغی انجام داده‌اند و به‌تازگی محققان یکی از شرکت‌های فناور در مرکز تحقیقات کشاورزی استان گلستان برای نخستین بار در کشور موفق به تولید نهال بارور شده «ترافل» در برخی از گونه‌های درختان شدند.

وی ادامه داد: با مصرف این قارچ سلول‌های جوانی بیشتر تکثیر شده و جلوی پیر شدن سلول‌ها گرفته می‌شود و همچنین تاثیرگذاری آن در جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی به اثبات رسیده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، احیا و توسعه جنگل‌های کشور، ایجاد جنگل‌های اقتصادی، درآمدزایی روستاییان و جوامع محلی، ارزآوری برای کشور، ترسیب کربن، حفظ این گونه ارزشمند و پایداری اکوسیستم را از جمله اهداف توسعه نهال‌های بارور شده ترافل برشمرد.

سلامتی، ترافل را یکی از گران‌ترین قارچ‌های جهان و به‌عنوان الماس آشپزخانه‌ها دانست، گفت: ترافل با توجه به عطر و بوی خاص خود در آشپزخانه‌ها و رستوران‌های گران‌قیمت به‌عنوان طعم‌دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد و علاوه بر این از آن در صنایع غذایی و دارویی نیز استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: امسال نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی گلستان موفق به کشف هزار و ۵۶۲ کیلوگرم «قارچ ترافل» قاچاق از سودجویان شدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار