کاریابی و استخدام شهرکرد؛ چگونه در شهرکرد کار پیدا کنیم؟

شهرکرد که به بام ایران شهرت دارد، مرکز شهرستان شهرکرد و استان چهارمحال‌وبختیاری است. در استان چهارمحال‌وبختیاری، با وجود پتانسیل‌های قابل‌توجه در بخش‌های مختلفی همچون صنعت، کشاورزی و گردشگری، نرخ بیکاری، بالاتر از میانگین نرخ بیکاری کشور است. در نتیجه، بیکاری یکی از چالش‌های اصلی شهرکرد به‌حساب می‌آید. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم به بررسی وضعیت اشتغال و استخدام شهرکرد پرداخته و روش‌های پیداکردن شغل در این شهر را معرفی کنیم.

بررسی وضعیت اشتغال و استخدام شهرکرد

در گذشته، فعالیت در زمینه مشاغل سنتی مانند تولید قالی چالشتر، قفل چالشتر، کوره‌های آجرپزی و همین‌طور نمدمالی و گیوه‌دوزی، نقش موثری در اشتغال ساکنین شهرکرد داشته است. اما به‌تدریج و با صنعتی‌تر شدن جامعه، این مشاغل، اهمیت کمتری پیدا کردند. در مقابل، صنایع بزرگ و کارخانه‌های مطرحی در نزدیکی شهرکرد، راه‌اندازی شده و فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. به‌گونه‌ای که استخدام در کارخانه های شهرکرد، نقش کلیدی در اشتغال‌زایی و کاریابی این شهر ایفا می‌کنند.

از جمله مهم‌ترین صنایع و کارخانه‌های این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فولاد زاگرس شهرکرد
  • فیدار پاتیرا
  • لوازم‌خانگی برفاب شهرکرد
  • نساجی حجاب شهر کیان
  • سیمان شهرکرد
  • صنایع شیر و لبنی شهر کیان
  • گازکربنیک شهرکرد

علاوه بر صنعت، گردشگری نیز از جمله پتانسیل‌های موجود در شهرکرد محسوب می‌شود. آب‌وهوای خنک این شهر باعث شده که همه‌ساله گردشگران بسیاری در روزهای گرم تابستان مهمان آن شوند. پارک ملت، چهارباغ، پارک لاله، پارک تلهیجان و بوستان بزرگ قزل‌حصار از مقاصد طبیعت‌گردی گردشگران در شهرکرد به‌حساب می‌آیند.

علاوه بر این، آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری نیز در شهرکرد وجود دارند که بستر مناسبی را برای تفریح گردشگران و علاقه‌مندان به آثار تاریخی - فرهنگی به وجود آورده‌اند. از جمله این آثار می‌توان به حمام خان، اتاق آیینه شهرکرد، قلعه چالشتر، مسجد خان، تپه سراب، گور گای تپه و موزه باستانی شهرکرد اشاره کرد.

در نتیجه، باتوجه به توضیحات گفته شده، مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری نیز نقش موثری در کاریابی و استخدام شهرکرد دارند.

یکی دیگر از پتانسیل‌های موجود در شهرکرد، بخش کشاورزی است. به‌گونه‌ای که استان چهارمحال‌وبختیاری، یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌آید. اما عواملی همچون کمبود آب، به‌کارگیری شیوه‌های سنتی در کشت و برداشت، خام‌فروشی محصولات و کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، باعث شده‌اند که این بخش با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شود و فعالیت در آن سخت گردد.

همان‌طور که مشاهده کردید، در شهرکرد، ظرفیت‌های مختلفی در زمینه‌هایی همچون صنعت، گردشگری و کشاورزی وجود دارد. اما بااین‌حال بنا به دلایل متعدد، این پتانسیل‌ها به‌درستی به کار گرفته نشده‌اند. به همین دلیل، وضعیت اشتغال در استان چهارمحال‌وبختیاری و مرکز آن شهرکرد، مساعد نیست. به‌گونه‌ای که نرخ بیکاری در آن بالاتر از نرخ بیکاری کشور است و باید در سیاست‌ها و عملکردهای کنونی بازنگری شود.

روش‌های پیداکردن شغل در شهرکرد

بدیهی است که در شهرهایی با نرخ بیکاری بالا و وضعیت اشتغال نامساعد، پیداکردن شغل مناسب و مرتبط با رشته تحصیلی نیز سخت‌تر خواهد بود. این مسئله درباره وضعیت کاریابی و استخدام شهرکرد نیز صدق می‌کند. هر یک از کارجویان در این شهر، بسته به شرایط خاص خود، دنبال کاری با شرایط متفاوت از جمله کار پاره وقت یا تمام وقت، با بیمه و مزایا، کارآموزی و یا کار در منزل هستند.

اما سوال این است که چگونه می‌توان به شغل دلخواه خود در شهرکرد رسید؟ از میان روش‌های کاریابی موجود، می‌توان به روش‌های رایجی که در ادامه می‌آید اشاره کرد:

  • روزنامه‌های کثیرالانتشار و نیازمندی‌ها
  • مراجعه به مراکز کاریابی شهرکرد
  • سایت های استخدامی و کاریابی معتبر
  • سایت رسمی شرکت‌ها و کارخانه‌های مطرح شهرکرد
  • استفاده از اپلیکیشن‌های کاریابی معتبر
  • شرکت در نمایشگاه‌های کار

در ادامه مقاله، درباره چند نمونه از این روش‌های رایج، توضیح خواهیم داد.

تهیه روزنامه‌های کثیرالانتشار و بررسی نیازمندی‌ها

یکی از روش‌های قدیمی پیداکردن شغل در شهرکرد، تهیه روزنامه‌های کثیرالانتشار یا محلی این شهر است. معمولا فراخوان‌ها و آگهی‌های استخدام دولتی که از طریق آزمون استخدامی برگزار می‌شوند، در این‌گونه روزنامه‌ها منتشر می‌گردند.

علاوه بر این، اغلب این روزنامه‌ها، بخشی از صفحات خود را به انتشار و ثبت آگهی استخدام اختصاص می‌دهند که به آن در اصطلاح، نیازمندی می‌گویند. در نتیجه، می‌توان با تهیه و مطالعه این روزنامه‌ها به تعدادی از فرصت‌های شغلی دست‌یافت.

اما این شیوه کاریابی دارای معایب بسیاری است که از جمله آن‌ها می‌توان به محدود بودن زمان انتشار آگهی‌های استخدامی، دسترسی نداشتن به همه موقعیت‌های شغلی روزهای قبل در روزنامه استخدام امروز و عدم دسترسی رایگان و ساده به آگهی های استخدامی روزنامه در همه روزهای سال، اشاره کرد.

مراجعه به مراکز کاریابی شهرکرد

یکی دیگر از روش‌های کاریابی و استخدام شهرکرد برای کارجویان خانم و آقا، مراجعه به مراکز و موسسات کاریابی این شهر است. این افراد می‌توانند از طریق مراجعه به مراکز کاریابی شهرکرد، با بعضی از فرصت‌های شغلی شهر در شرکت‌ها و کارخانه‌های معتبر آشنا شوند.

البته باید به این نکته اشاره کرد که معمولا مراکز ذکر شده، پیش ‌از این که موقعیت‌های شغلی موجود را در اختیار کارجویان قرار دهند، مبلغ قابل‌توجهی را به‌صورت نقد یا اقساط از آن‌ها دریافت می‌کنند.

دنبال‌کردن سایت های استخدامی و کاریابی معتبر

در سال‌های اخیر با گسترش تکنولوژی و فضای مجازی، بسیاری از کارفرمایان از جمله کارفرمایان شهرکرد ترجیح می‌دهند که آگهی‌های استخدام سازمان خود را در سایت های استخدامی و کاریابی معتبر منتشر کرده و نیروی کار خود را با این روش جذب و استخدام نمایند.

در واقع، یک سایت کاریابی و استخدامی، با منتشر کردن آگهی‌های استخدامی به‌صورت رایگان و سریع، کارجویان را از آخرین فرصت‌های استخدامی مطلع می‌کند. در سایت‌های کاریابی معتبر انواع آگهی‌های شغلی همچون آگهی استخدام تمام‌وقت، پاره‌وقت، کار در خانه مانند کار بسته بندی، کارآموزی و دورکاری منتشر می‌شود.

کارجویان می‌توانند با دنبال‌کردن یک سایت کاریابی معتبر از فرصت‌های شغلی مرتبط با رشته تحصیلی یا مهارت خود اطلاع پیدا کنند. در مرحله بعد، پس از پیداکردن موقعیت شغلی دلخواه، می‌توانند به‌صورت رایگان برای آگهی استخدام موردنظرشان، رزومه ارسال کنند.

در صورت پذیرفته‌شدن رزومه کارجو توسط کارفرما، از او برای شرکت در مصاحبه دعوت می‌شود. اگر کارجو این مراحل را با موفقیت پشت سر بگذارد، می‌تواند در شغل موردعلاقه خود مشغول به کار شود. همان‌طور که مشاهده کردید، این روش یکی از بهترین روش‌های کاریابی و استخدام شهرکرد محسوب می‌شود.

علاوه بر موارد گفته شده، برخی از سایت‌های کاریابی مطرح، خدمات متنوع دیگری نیز به کارفرمایان و کارجویان ارائه می‌دهند. به‌عنوان نمونه می‌توان به ساخت رزومه، اطلاع‌رسانی‌های شغلی با استفاده از ایمیل و پیامک، ارائه نمونه سوالات استخدامی و تست‌های شخصیت شناسی اشاره کرد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

در این مقاله به بررسی وضعیت اشتغال و استخدام شهرکرد و روش‌های پیداکردن شغل در این شهر پرداختیم. شهرکرد با وجود پتانسیل‌های مختلف در بخش صنعت، گردشگری و کشاورزی، از نظر اشتغال، وضعیت مساعدی ندارد.

بااین‌حال، کارجویان می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلفی همچون بررسی نیازمندی‌های شهر، مراجعه به مراکز کاریابی شهرکرد، دنبال‌کردن سایت‌های کاریابی معتبر و مراجعه به سایت رسمی شرکت‌ها و کارخانه‌های معتبر شهر، از آگهی‌های استخدام امروز شهرکرد مطلع شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار