استاندار گلستان:

استاندار گلستان گفت: یکی از چالش‌های مهم گلستان، سرانه پایین تولید ناخالص داخلی استان است که رقم ۵۶ هزار میلیارد تومان فعلی تا سال ۱۴۰۴ باید به ۲۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

فاصله معناداری با سرانه تولید کشور داریم/رشد 200درصدی اعتبارات تملک دارایی استان

به گزارش خبرنگار گلستان 24، علی محمد زنگانه ظهر امروز در نشست خبری اظهار کرد: طرح های اقتصادی غیر فعال، عدم سرمیاه گذاری دستگاه های حاکمیتی از جمله بانک ها و ضعف تعامل با کشورهای همسایه از مهم ترین عواملی است که آهنگ توسعه استان را کند و سرانه تولید را پائین آورده است.

وی افزود: نارضایتی کشاورزان از خرید تضیمنی محصولات و عدم پرداخت به موقع پول ، کمبود اعتبارات در حوزه به بهداشت و درمان با طرخ های نیمه کاره بیمارستانی ، افزایش حاشیه نشینی ، مشکل پساب کارخانه ها ، مساله لایروبی خلیج گرگان ، اجرائی نشدن طرح های گردشگری به رغم صدور مجوز  و وجود 1200 طرح نیمه کاره در استان از دیگر مواردی است که جلوی سرعت توسعه را گرفته است.

زنگانه در رابطه با علاج بخشی خلیج گرگان هم گفت: در حوزه خلیج ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که  ۱۰۰ میلیارد تومان دریافت کردیم و این  در حالی است که پیشرفت کار ما به ۵۰ درصد رسیده است و در خلیج جلوتر از تعهد دولت پیمانکار اقدام کرده است.

این مقام مسئول افزود: در خلیج گرگان ۶۰ دستگاه سنگین در حال لایروبی کانال هستند و از دو دستگاه لایروبی استفاده شده و لایروب سوم نیز به منطقه در حال اعزام است.

زنگانه  بیان کرد: به الگویی علمی رسیدیم که بتوانیم آب ورودی خلیج گرگان را مدیریت کنیم و بتوانیم آب را از خز به خلیج گرگان پمپاژ کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه هم به دنبال کمیت و هم به دنبال کیفیت آب هستیم و علاج بخشی خلیج مشمول چندین اقدام است که به آن توجه داریم.

این مقام مسئول افزود: میزان ورودی پرندگان مهاجر با ایجاد دایک به نسبت به سال های قبل قابل قیاس نیست.

وی افزود: پس از سفر اسفند ماه ۱۴۰۰ رییس جمهور به گلستان و در هفته‌های پایانی سال گذشته ۱۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این استان تخصیص یافت.

استاندار گلستان افزود: پس از سفر رئیس جمهور و در مجموع سال گذشته و ۹ ماهه نخست امسال شاهد تزریق ۲۰ هزار و ۷۸۰ ریال اعتبار عمرانی به گلستان هستیم.

زنگانه تصریح کرد: برای عبور گلستان از کاستی‌های مزمن که مربوط به دهه‌های گذشته است باید چند برابر گذشته تلاش کنیم.

استاندار ادامه داد: برای موضوعاتی مثل آب و برق به صورت فشرده جلساتی برگزار کردیم و با ۱۰۰ برنامه عملیاتی توانستیم مشکلات این حوزه را برطرف کنیم‌.

استاندار گلستان ادامه داد:  اعتبارات در حوزه آب و فاضلاب ۱۱ برابر و آب منطقه‌ای استان سه برابر شد و این مسئله باعث کاهش مخاطرات و مشکلات آبی استان شد.

زنگانه افزود: شهری مثل گرگان اعتبار حوزه آب آن ۳۷ برابر و شهری مثل کلاله که با تنش آبی زیادی رود به رو بود ۱۴ برابر افزایش یافت.

زنگانه افزود: موضوع لایحه ۱۴۰۲ باید مطالبه شما رسانه‌ها باشد و باید از کمیسیون تلفیق که بعد از انتظار بیشمار چنین بودجه پایین قرار داده مطالبه گری شود چرا که این یک فاجعه است.

وی افزود: بر خلاف آنچه که همگان فکر می کنند اعتبارات مرکز استان بسیار اندک است و بیشترین سرانه به شمال و شمال غرب استان با 15/6میلیون تومان تعلق گرفته، سرانه غرب استان 11/9میلیون تومان، شرق استان 11 میلیون تومان و مرکز استان 9 میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه حمایت از زنان نیز اقدامت خوبی انجام شده، اظهار کرد: زنان استان سهم 28درصدی از تسهیلات اشتغال داشته اند که از مصوبات سفر بوده است.

زنگانه گفت: در حوزه پرداخت وام ازدواج و فرزند آوری نیز گلستان از رتبه 23 کشوری هم اکنون در رتبه سیزدهم قرار دارد و در همین راستا به 11 هزار و 86 نفر وام فرزندآوری تعلق گرفته است.

به گفته استاندار تملک دارایی استان نسبت به سال مالی گذشته 200درصد رشد داشته است .

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار