سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان:

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان گفت: با برداشته شدن ارز ترجیحی از علوفه، قیمت آن افزایش چشمگیری پیدا کرد و به طور میانگین هزینه روزانه تامین علوفه یک راس دام سبک ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان شد و هم اینک قیمت تمام شده دام زنده به کیلویی ۱۶۰ هزار تومان رسیده است.

میانگین هزینه تامین علوفه یک راس دام سبک روزانه بیش از 12 هزار تومان است

به گزارش خبرنگار گلستان 24، احمد پرتانی با بیان این مطلب اظهار کرد: قیمت فروش دام زنده را کیلویی ۱۴۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این مبلغ از قیمت تمام شده پرواربندی دام کمتر است بنابراین عشایر به این سمت سوق پیدا کردند که برای مدیریت هزینه‌ها و جلوگیری از تلفات خشکسالی و دسترسی به علوفه، کوچ ییلاقی خود را زودتر از موعد مقرر (اواخر فروردین ماه) انجام دهند.

وی افزود: کاهش زایش و افزایش سقط جنین از جمله عوارض کوچ زودهنگام دام‌هاست اما در گذشته به دلیل وجود فرصت کافی برای چرای دام در کوچ به صورت پیاده تا هنگام رسیدن به مقصد، علوفه در مراتع به رشد کافی می‌رسید.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان اظهارکرد: امسال در قالب دامدار کارت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات مردمی سازی یارانه‌ها به ۲۲۵ نفر و همچنین حدود ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات پرواربندی زنجیره تولید گوشت به ۱۳۱ نفر از عشایر استان پرداخت شد.

پرتانی افزود: همچنین ۴۲۱ نفر از عشایر گلستان برای دریافت ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۶ اشتغالزایی تشکیل پرونده دادند و به بانک‌های عامل معرفی شدند و امیدواریم هرچه زودتر شاهد پرداخت این تسهیلات باشیم.

وی افزود: کاهش بارندگی در مناطق محل سکونت عشایر استان، تامین علوفه از مراتع را به صفر رساند و عشایر را مجبور به توزیع دستی علوفه کرد. 

پرتانی گفت: عشایر در گذشته با توجه به وجود ایلراه‌های مناسب، کوچ‌ خود را پای پیاده همراه با دام‌هایشان در سه دوره ییلاقی، میان بند(مناطق میانه ییلاق و قشلاق) و قشلاق انجام می‌دادند به این معنی که زمان شروع حرکت تا رسیدن به مقصد با توجه به توقف‌ها به طور میانگین ۲ ماه طول می‌کشید و دام‌ها در این مدت از مراتع بین راه تغذیه می‌کردند.

وی افزود: به مرور زمان با توجه به توسعه راه‌ها و گسترش مزارع کشاورزی، ایلراه‌ها مخصوص کوچ عشایر از بین رفت و بحث توقف در مناطق میان‌بند حذف شد و عشایر با توجه به خشکسالی و نبود علوفه کافی در مراتع مجبور به کوچ زودهنگام آن هم در زمان کوتاه یک روزه به صورت ماشینی هستند و در خیلی از مواقع در مراتع مناطق ییلاقی هم علوفه به رشد کافی نرسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار