معاون فنی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب آب بر اثر بارندگی‌های ۱۸ خرداد تا صبح امروز در پشت سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره شد.

۶ میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب باران در سازه‌های آبخیزداری گلستان ذخیره شد

به گزارش گلستان 24، محمدرضا نقوی  اظهارکرد: ۲۶۲ بند خاکی، ۴۵۴ سازه سنگی ملاتی، هزار و ۲۵۰ ساز گابیونی (سنگی بتنی)، پنج بند خاکی چند منظوره و ۴۸ سازه بتنی سرشاخه‌گیر با هدف کنترل و مدیریت سیلاب، جلوگیری از فرسایش خاک و آسیب به زیرساخت‌ها و تغذیه سفرهای آب زیرزمینی در استان گلستان ایجاد شده است.

وی افزود: بین ۳۸ تا ۴۰ درصد از سطح خاک گلستان لُسی (ترکیبی از رس و سیلت) است که با وجود مناسب بودن برای کشاورزی، آب در این نوع از خاک‌ها نفوذ نمی‌کند و هنگام بارندگی بیشترین روان‌ آب‌ها مربوط به مناطقی با این نوع از خاک‌ها به طور عمده واقع در شمال استان در محدوده گنبدکاووس است.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان ادامه داد: با توجه به اینکه در این مناطق میزان بارندگی به نسبت سایر نقاط کمتر است، کشاورزان و دامداران باید برای تامین تانکر آب هزینه‌های زیادی بدهند لذا روان‌ آب‌های جمع شده در سازه‌های آبخیزداری ارزش زیادی دارد.

نقوی یادآور شد: برای جلوگیری از فرسایش خاک و کمک به مدیریت سیلاب بیشترین بندهای خاکی در این مناطق احداث شده است.

وی گفت: بیشترین آب ذخیره شده در پشت سازه‌های آبخیزداری استان در چند روز اخیر با یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب مربوط به ۹ بند خاکی گنبدکاووس است و همچنین یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در پشت سازه‌های مراوه‌تپه و ۷۰۰ هزار مترمکعب در پشت سازهای کلاله و در سطح کمتر در سایر شهرستان‌ها ذخیر شد.

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: همچنین با هدف مدیریت هرز آب‌، پروژ هلال آبگیر همراه با بوته کاری در مراتع شمالی استان از جمله گنبدکاووس، مراوه‌تپه و گمیشان اجرا شده که بارندگی اخیر تاثیر مثبتی بر آنها داشته است.

نقوی ادامه داد: به عنوان نمونه هزار و ۳۰۰ هکتار هلالی آبگیر همراه با بوته کاری در محدوده سه راهی داشلی برون اجرا شده که برای آبیاری هر هکتار آن ۱۵ میلیون ریال اعتبار لازم است اما حجم بارندگی‌های اخیر معادل ۲ مرحله آبیاری این سطح بود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار