رییس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات گنبدکاووس از فعالیت ۶۸۹ واحد مشاور املاک در این شهرستان مرزی خبر داد و گفت: هم اکنون محل کسب ۶۱۱ نفر از این افراد استیجاری است و آنها باید هرسال قرارداد جدیدی با مالک منعقد یا مکان فعالیت خود را تغییر دهند.

محل کسب ۹۰ درصد مشاوران املاک گنبدکاووس استیجاری است

به گزارش گلستان 24، محمد خواجه اظهار کرد: از مجموع فعالان رسته مشاورین املاک در گنبدکاووس مهلت پروانه کسب ۴۷ نفر آنها پایان یافته که باید نسبت به تمدید آن اقدام کنند ضمن اینکه صدور پروانه کسب برای ۲۰ متقاضی جدید در هم حال انجام است.

وی از نظارت مستمر بر فعالیت بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بازرسان اتحادیه و اتاق اصناف گنبدکاووس خبر داد و افزود: امسال به ۹۷ واحد مشاور املاک اخطار داده شد که از این تعداد ۱۰ نفر آنها به مراجع قضایی معرفی و محل کسب ۲ نفرشان پلمب شد.

خواجه، تغییر مکان فعالیت بدون اطلاع، انقضای مهلت پروانه کسب، فروش زمین خارج از محدوه شهری و یا تفکیک اراضی کشاورزی به قطعات کوچک‌تر و فروش آن را از مهمترین تخلفات مشاوران املاک در گنبدکاووس برشمرد و اضافه کرد: برای جلوگیری از این تخلفات دوره‌های آموزشی تخصصی برای فعالان این حوزه برگزار می‌شود.

به گفته وی، برای متقاضیان جدید فعالیت در رسته مشاورین املاک در گنبدکاووس دوره آموزشی تخصصی ۶۰ ساعته با همکاری دانشگاه علمی - کاربردی شماره یک این شهرستان و اساتید مجرب آن برگزار می‌شود.

آغاز فعالیت کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در گنبدکاووس

رییس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات گنبدکاووس همچنین از آغاز فعالیت کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در این شهرستان از دیروز ۲۰ شهریور خبر داد و گفت: اعضای این کارگروه که نمایندگانی از « راه و شهرسازی، فرمانداری، تعزیرات حکومتی، اداره صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، بسیج اصناف و اتحادیه مشاورین املاک» هستند، به صورت میدانی از واحدهای این رسته بازدید و بر عملکرد آنها نظارت می‌کنند.

خواجه، نصب نرخ نامه دریافت حق کمیسیون و پروانه کسب در معرض دید مشتری، صدور فاکتور دریافت حق کمیسیون برای فروشنده و خریدار و یا موجر و مستاجر، دریافت کُد رهگیری برای معاملات انجام شده، پرهیز از درج کلمه «توافق» در بیع نامه‌ها و قراردادهای اجاره و رهن و داشتن پروانه کسب یا کارت مباشرت تووسط مشاوران املاک یا فعالان این رسته را از مهمترین موارد نظارتی اعضای کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در گنبدکاووس برشمرد.

ضرورت حذف دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مستاجران

رییس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات گنبدکاووس همچنین با اشاره به دستورالعمل دریافت مالیات برارزش افزوده از خریدار و فروشنده و یا موجر و مستاجر در معاملات ملکی و قراردادهای اجاره و رهن بیان داشت: دریافت این مبالغ بالاخص از مستاجران که در بسیاری از موارد حتی حق کمیسیون مشاوران املاک را هم کامل پرداخت نمی‌کنند، سخت است.

خواجه افزود: در بسیاری از موارد مشاوران املاک مجبور هستند خودشان سهم مالیات برارزش افزوده مستاجر را که غالبان از اقشار آسیب پذر و کم درآمد جامعه بوده و هرساله بار روانی افزایش اجاره بهاء را تحمل و تامین آنرا به دوش می‌کشند، پرداخت کنند.

وی پیشنهاد کرد تا متولیان امور اقتصادی بند مربوط به دریافت مالیات برارزش افزوده سهم مستاجر تجدید نظر کنند تا از بروز اختلاف و درگیری لفظی بین مشاوران املاک و مستاجران جلوگیری شود.

خواجه همچنین خواستار برخورد با شبکه‌های فضای مجازی سراسری که اقدام به درج قیمت‌های نامتعارف املاک می‌کنند، از سوی مسوولان متولی تاکید کرد و گفت: درج نرخ‌های نامتعارف علاوه بر بار روانی، مشکلاتی را برای مردم نیز ایجاد کرده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات گنبدکاووس ادامه داد: با وجود رکود (خرید و فروش) در بازار مسکن اما قیمت‌های این بخش همچنان و با شیب ملائم روند صعودی دارد.

خواجه گفت: در بسیاری از موارد قیمت‌های نامتعارف ملک یا اجاره و رهن آن را توسط مالک مشخص می‌شود و مشاوران املاک نقشی در آن ندارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار