معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: صادرات کالا از این استان در 6 ماه نخست امسال به 14 کشور انجام شده است.

14 کشور مقصد کالاهای صادراتی گلستان

به گزارش گلستان24، از سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان درویش علی حسن زاده افزود: بیشترین میزان صادرات استان در این مدت به کشور عراق به میزان بیش از 60 میلیون دلار بوده که رشد 50 درصدی را نشان می دهد. 
وی اضافه کرد: همچنین کشورهای ترکمنستان با 57 میلیون دلار، افغانستان با بیش از 17 میلیون دلار و چین با بیش از 7 میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند. 
وی کشورهایی از جمله قزاقستان، ایتالیا، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان و ارمنستان را از دیگر مقاصد صادرات کالا از این استان برشمرد و گفت: در مجموع صادرات کالا از گمرکات این استان با 150 میلیون دلار، رشد 5 درصدی را در 6 ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دارد. 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان افزود: در این مدت کل صادرات بازرگانان استان از گمرکات گلستان و از محل اظهار در سایر استان ها 351 هزار تن کالا به ارزش بیش از 175 میلیون دلار بوده است که با وجود کاهش صادرات کل کشور از نظر ارزشی با مدت مشابه سال قبل برابری می کند. 
حسن زاده اقلام صادراتی استان را پنیر، میلگرد، گوشت مرغ، رب، ید، سازه های فلزی، سیمان، خوراک دام، لبنیات و درختچه های تزئینی نام برد و افزود: ید، سیمان و پنیر بیشترین رشد صادراتی را داشته است. 
وی در مورد صادرات چمدانی از گمرکات گلستان نیز گفت: در این مدت یک هزار و 149 تن صادرات چمدانی از گمرکات استان انجام شد که نسبت مدت مشابه سال قبل، به لحاظ ارزشی 75 درصد و به لحاظ وزن 84 درصد رشد داشت. 
وی اقلام صادرات چمدانی را فرش ماشینی، مواد غذایی، مواد شوینده، روفرشی، روغن خوراکی، ماکارونی، پنیر و بخاری گازی عنوان کرد. 
حسن زاده در ادامه گفت: به منظور توسعه و گسترش بازارهای هدف صادراتی و برقراری روابط مستمر تجاری و صادراتی، میز ترکمنستان با حضور مقام های عالی رتبه کشور، مدیران و مسئولان استان، سازمان توسعه تجارت ایران، مدیران بخش دولتی و خصوصی استان های همجوار با کشور ترکمنستان، مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی، تجار و بازرگانان و صنعتگران آذر سال جاری در استان گلستان برگزار می شود.
وی افزود: همچنین مجوز برگزاری نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد ترکمنستان با محوریت استان گلستان اخذ شده که در اسفند ماه سال جاری برگزار می شود.
حسن زاده با دعوت از تولیدکنندگان، تجار و صادرکنندگان گلستان برای حضور در این نمایشگاه از آنان خواست توانمندی ها و ظرفیت های استان را به نمایش بگذارند.
طبق گزارش اتاق تعاون گلستان، در این استان بیش از 800 تاجر دارای کارت بازرگانی در امر صادرات کالا فعالیت دارند.
استان گلستان با وسعت افزون بر 21 هزار کیلومتر مربع واقع در شمال کشور از شمال با جمهوری ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و از جنوب با استان سمنان هم مرز است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور حدود 348 کیلومتر مرز مشترک اعم از خشکی و آبی با جمهوری ترکمنستان دارد.
مبادی صادراتی گمرکات استان هم شامل گمرک اینچه برون، گمرک بندرترکمن، پایانه صادراتی گرگان و پایانه صادراتی گنبدکاووس است. 
گمرک اینچه برون به عنوان تنها مرز زمینی استان گلستان با ترکمنستان در 80 کیلومتری شمال شهر گنبدکاووس واقع است. 
6204/6159

/ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار