کشاورزان گلستانی به هوش باشند

کشاورزان گلستانی به هوش باشند، این روز ها سوسک سیاه گندم در حال تخم ریزی ست. گفته شده این حشره که به زابروس نیز معروف است توانسته بسیاری از مزارع گندم را به تصرف خود درآورد! این حشره با تولید مثل صدمات بیشتری به محصولات گندم وارد می کند. بنابراین کشاورزان گلستانی به هوش باشند.

خسارت "زابروس" معروف به سوسک سیاه به مزارع گندم در گلستان

746052

کشاورزان گلستانی به هوش باشند، این روز ها سوسک سیاه گندم در حال تخم ریزی ست. گفته شده این حشره که به زابروس نیز معروف است توانسته بسیاری از مزارع گندم را به تصرف خود درآورد! این حشره با تولید مثل صدمات بیشتری به محصولات گندم وارد می کند. بنابراین کشاورزان گلستانی به هوش باشند.

در سال آینده بسیاری از گندمکاران متضرر خواهند شدبه گزارش گلستان 24، سوسک سیاه گندم از جوانه ها و برگهای جوان گندم تغذیه می کند، سبب خشک شدن برگها شده که این خسارت بصورت لکه ای در مزرعه دیده می شود. این حشرات اواخر خرداد از دانه های شیری تغذیه می کنند و در اوایل تابستان هم خوراک آنان از دانه های رسیده گندم تامین می شود. در یکی دو سال گذشته این سوسک ها خسارات زیادی به گندمکاران شرق استان وارد کرده اند و کارشناسان از افزایش لارو های این سوسک ابراز نگرانی کرده اند. اگر کشاورزان گلستانی به این هشدار توجه نکنند در سال آینده بسیاری از گندمکاران متضرر خواهند شد.

 

هر حشره ماده در طول عمر خود 40تا80 عدد تخم می گذارد

این حشره زمستان را بصورت لارو سن 1 یا 2 و گاهی سن 3 سپری می کند. لاروها در اوایل بهار با گرم شدن هوا شروع به فعالیت می کنند که از علایم آن ایجاد گودالی در کنار بوته ها می باشد. لاروها در طول روز در داخل گودال استراحت می کنند و شب ها به فعالیت می پردازند. در اوایل تا اواسط خرداد لاروها تبدیل به شفیره می شوند. شفیره ها نیز در داخل خاک تشکیل می شوند. حشرات کامل در اواخر بهار تا اوایل تابستان ظاهر می شوند. حشرات کامل روزها در زیر کلوخ ها و علف های هرز مخفی می شوند ولی شبها از برگهای گیاهان گرامینه و دانه های نرم گندم تغذیه می کنند و سپس جفتگیری کرده و تخم ریزی می کنند. تخمگذاری ممکن است به صورت انفرادی یا دستجات 3-5 تایی انجام گیرد. هر حشره ماده در طول عمر خود 40تا80 عدد تخم می گذارد.

شرکت در کلاس های آموزشی، برای مقابله با زابروس

مهندس حسن اقتدایی کارشناس تولیدات گیاهی در مورد این هشدار می گوید: "یکی از عوامل افزایش سوسک سیاه گندم در مزارع این است که کشاورز هر ساله زمین خود را به کشت گندم اختصاص می دهد در صورتیکه کارشناسان تاکید دارند کشاورزان برای مقابله با این آفت باید کشت تناوبی انجام دهند. یک سال کشت گندم و سال دیگر محصول دیگر مثل سویا می تواند بسیار موثر باشد. به همین منظور جهاد کشاورزی گلستان برای جلوگیری و کمک به کشاورزان مقدار بسیاری بذر کلزا برای توزیع بین کشاورزان آماده کرده است."اقتدایی تاکید می کند: "در مزارعی که سابقه آفت دارد کشاورز باید در سال جدید از کشت تناوبی استفاده کند و کلزا و یا محصول دیگر بکارد. زیرا با کشت جایگزین می توان از رشد سوسک زابروس جلوگیری کرد. در غید اینصورت با کشت گندم باید از سموم مختلف استفاده کند و سر آخر هم تمام محصول را سوسک سیاه از بین خواهد برد. بهترین کشت، کشت کلزاست که باعث تقویت خاک شده و هم آفت احتمالی را بشدت کاهش خواهد داد." وی تاکید  می کند: "کشاورزان برای کسب اطلاعات کافی در زمینه مقابله با زابروس   در کلاس های آموزشی جهاد کشاورزی شرکت کنند."

 

این کارشناس تولیدات گیاهی ضمن اشاره به آلودگی مزارع گندم در شرق استان گلستان بویژه شهرستان مینودشت می گوید: "کشاورزان در آموزش های جهاد کشاورزی با روش صحیح سم پاشی آشنا شوند تا در فصل زمستان و اوایل بهار که این حشره بیشترین صدمه را به محصول وارد می کند با آن مقابله کنند. همچنین بطور مرتب از مزارع خود بازدید کرده و در صورت مشاهده خسارت با کارشناسان مراکز خدمات و مدیریت جهاد کشاورزی مشورت نمایند. در صورت نیاز به سمپاشی استفاده از سموم دیازینون 60 درصد، دورسبان، لاروین، سومیتیون و... مناسب است."

فعالیت زابروس در سرما کاهش می یابد

مقتدایی می گوید: "این حشره دارای 3 سن لاروی است و سنین مختلف بوسیله اندازه گیری کپسول سر از هم تفکیک می شوند. لاروها پس از تغذیه می توانند به مدت 30-50 روز بدون دسترسی مجدد به غذا زنده بمانند. لارو این حشره دیاپوز حقیقی ندارد ولی فعالیت آن در طول سرما کاهش می یابد. این حشره در سال یک نسل داشته و بیشتر در مزارعی دیده می شود که بطور مرتب به زیر کشت گندم می روند." وی در ادامه تصریح می کند: "تغذیه لاروها از جوانه ها و برگ های جوان گندم است. این امر باعث خشک شدن برگ ها شده که با تغذیه لاروها فقط رگبرگ باقی می ماند و برگ حالت رشته ای به خود می گیرد. لارو این حشرات غالبا در کنار بوته ایجاد فرورفتگی کرده، برگها را به داخل آن می کشد و سپس از آنها تغذیه می کند."

روش های مقابله با سوسک زابروس

کارشناس محصولات گیاهی بهترین روش برای مقابله با این آفت گندم را چند روش می داند و تاکید دارد که با این چند روش می توان آفت را ریشه کن کرد. تناوب زراعی با استفاده از گیاهان وجینی، جمع آوری کاه و کلش و بقایای محصول در اراضی آلوده، همچنین انجام شخم و دیسک پس از برداشت و شخم عمیق تابستانه بلافاصله پس از برداشت گندم و جو در کاهش آفت سوسک سیاه گندم موثر است. کلاغ ها و دیگر پرندگان که به هنگام شخم زدن خاک از لاروها و سوسک هایی که به سطح زمین آمده اند تغذیه می کنند نیز می توانند کمک کننده باشند.

مقتدایی درباره مشخصات ظاهری سوسک زابروس می گوید: "حدوداً ١٥میلی متر طول و ٦ میلیمتر عرض دارد. رنگ عمومی آن قهوه ای متمایل به سیاه و رنگ سطح پشتی سیاه براق و سطح شکمی قهوه ای تیره است. رنگ بدن لاروها سفید است و سر و قفسه سینه خرمایی رنگ دارند و روی هر یک از حلقه های آن یک لکه قهوه ای رنگ کشیده شده است."

کشاورزان تنها به جهاد کشاورزی اکتفا نکنند

کشاورزان به هوش باشند! منتظر نمانند و تنها به جهاد کشاورزی اکتفا نکنند. هر کشاورز گندمکار باید برای مقابله با این سوسک سیاه مبارزه کند و از یکی از روش ها برای نابودی لارو های این موجود خطرناک استفاده کند.انتهای پیام/

رقیه بشارت نیا

 

 

ارسال نظر

  • محمدسعید‌آلبوشوکه
    0

    با‌سلام‌آیا‌می‌شود‌بعداز‌برداشت‌گندم‌اول‌سم‌پاشی‌کرد‌وبعد‌زمین‌را‌شخم‌عمیق‌زد

آخرین اخبار