با همایش و سمینار و نمایشگاه های اقتصاد مقاومتی وضعیت اقتصادی مردم پیشرفت نمی کند و اقتصادی مقاومتی هم عملی نمی شود.

مردم باید تاثیر اقتصاد مقاومتی را احساس کنند

مردم باید تاثیر اقتصاد مقاومتی را احساس کنند

به گزارش گلستان 24،

  • میوه و تخم مرغ و گوشت و چای در آستانه نوروز گران شدند. بر اساس اعلام بانک مرکزی در هفته منتهی به 20 اسفند نرخ 4 گروه تخم مرغ، میوه های تازه، گوشت قرمز و چای با افزایش قیمت روبرو شدند.
  • بلیط قطاری که سال 92، 32 هزار تومان بود، به 92 هزار تومان رسید.
  • سازمان بین المللی شفافیت (فساد اداری، اقتصادی) اعلام کرد: ایران در سال 2016 میلادی نمره 29 را به دست آورده است؛ عددی که نسبت به سال گذشته دو نمره و نسبت به دو سال گذشته چهار نمره بیشتر شده است!
  • عیدی 250 هزار تومانی دولت به مردم تکذیب شد.
  • تشدید رکود اقتصادی با افزایش واردات مواد اولیه تولیدی

اقتصاد مقاومتی بر مبنای اتکا به ظرفیت داخلی و بومی نگری و بسیاری مسائل دیگر برای شرایط حال حاضر کشور توسط رهبر انقلاب چندین سال قبل مطرح شد و توسط کارشناسان مسائل اقتصادی هم به عنوان تنها راه برون رفت ایران از اوضاع اقتصادی فعلی تایید شد.

رهبر انقلاب امام خامنه ای یکسال را به نام سال اقتصاد مقاومتی نامگذاری کردند و بعد سالی را اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام گذاشتند. این تاکید نشان از این دارد که کارهایی که تاکنون در این زمینه در دولت انجام شده است ثمره چندانی نداشته و طوری نبوده است که مردم در جریان زندگی خودشان تغییری از جهت بهبود وضعیت معیشتی احساس کنند.

در واقع اقتصاد مقاومتی زمانی به بار می نشیند که مردم تاثیرش را در زندگی خودشان احساس کنند و اذعان کنند که وضعیت اقتصادی کشور بهبود یافته است. و البته افق دید این طرح به اینجا محدود نمی شود و بحث اقتصاد قوی ایران در منطقه و بعد در جهان مطرح می شود.

با همایش و سمینار و نمایشگاه های اقتصاد مقاومتی وضعیت اقتصادی مردم پیشرفت نمی کند و اقتصادی مقاومتی هم عملی نمی شود. بلکه باید در عمل این مسئله بروز پیدا کند. اما متاسفانه در سال های اخیر با افزایش واردات به مرزهای کشور نه تنها رکود اقتصادی افزایش پیدا کرده است بلکه خسارت های فراوانی هم به تولید کننده داخلی وارد شده است.

وقتی تولید کننده محصولات با کیفیت داخلی نتواند با محصولات بی کیفیت چینی به سبب ارزان بودن آن رقابت کند، ورشکسته می شود و کار و کاسبی اش تعطیل می شود. در نتیجه تعداد زیادی از افراد شاغل در آن تولیدی هم بیکار می شوند و این همان افزایش نرخ بیکاری است!

یا اینکه محصولی هم طراز با محصولات برند جهانی تولید می کنیم و در نهایت برای فروش آن ناچاریم یا مارک ترکیه و کشورهای اروپایی را بر تن آن بزنیم یا اینکه سر حرف خود بمانیم و بعنوان محصول ایرانی روانه بازارش کنیم که آن وقت هم فروشگاه های پر فروش از خرید آن سر باز می زنند و جنس ایرانی روانه مغازه های دور افتاده می شود که چشم مردم به آنها نمی افتد.

در نتیجه رعایت نکردن این اصول در اقتصاد بر مبنای طرح ارائه شده از سوی مقام معظم رهبری سرانجام اقتصاد کشور را به اینجا می رساند که در نزدیکی عید اقلام اساسی مصرفی مردم به صورت قابل توجهی گران می شوند و روز به روز هم بر نرخ بیکاری و رکود اضافه می شود.

اقتصاد مردم

این یک زنگ خطر جدی برای مسئولین دولت است تا هر چه زودتر به داد این اقتصاد که راه حل هم دارد برسند. تنها حرف زدن از مزایای اقتصاد مقاومتی کافی نیست. تکیه بر برجام و مذاکرات پی در پی برای رفع قطره چکانی تحریم ها نمی تواند اقتصاد شب عیدی مردم ایران را بهبود ببخشد.

ایران باید از اقتصاد تک محصولی خارج شود و در شاخه های مختلف اقدام به صادرات و افزایش درآمد کند. تا چنانچه نفت ایران به طور کلی تحریم شد یا در بازار جهانی دچار کاهش قیمت شد، ضرر هنگفت آن به مردم نرسد.

انتهای متن/

ارسال نظر

آخرین اخبار