هر ساله با رسیدن به روزهای پایانی اسفند تکاپوی مردم برای خرید مایحتاج ایام نوروز آغاز می‌شود که این امر ممکن است موجب گران شدن نرخ برخی کالاها شود.

قیمت مرغ و گوشت تا پایان سال کاهش می یابد ؟

براساس یک گزارش، علاوه بر خرید پوشاک شب عید، از جمله اجناسی که مردم بیشتر به خرید آن رغبت دارند، می‌توان به مواد غذایی و پروتئینی از قبیل گوشت قرمز، مرغ و ماهی اشاره کرد.

به گزارش گلستان 24، بنابراین قیمت این محصولات اغلب در این ایام دستخوش تغییراتی می‌شود که نمونه آن هم افزایش قیمت گوشت قرمز در روزهای اخیر است.

حسن یگانه فروشنده مواد پروتئینی گوشت گوساله و گوسفند در خیابان هدایت تهران که بیش از 15 سال در این حرفه مشغول کار است، می‌گوید: هر ساله در آستانه عید نوروز قیمت گوشت قرمز بین هزار تا هزار و 500 تومان افزایش می‌یابد، در حالی که امسال قیمت هر کیلو گوشت قرمز حدود 4 هزار تومان افزایش یافته است.

وی افزود: هم‌اکنون هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی را با قیمتی حدود 29 هزار تومان خریداری و 30 هزار تومان به مشتری عرضه می‌‌کنم.

این فروشنده با بیان اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است، می‌گوید: هر کیلو گوشت گوساله را با قیمت 32 هزار و 500 تومان خریداری و با قیمت 34 هزار تومان به مشتری عرضه می‌‌‌کنم.

وی با تأکید بر اینکه قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است، بیان داشت: سال گذشته روزانه حدود 15 لاشه گوسفند در مغازه به فروش می‌رفت در حالی که امسال حتی روزانه قادر به فروش 4 تا هم نیستم.

یگانه  گفت: قیمت‌ها مرتب در حال افزایش است، به طوری که سال 1380 هر کیلو گوشت حدود 3500 تومان به مشتری عرضه می‌شد، اما هم‌اکنون به بیش از 30 هزار تومان رسیده است.

مریم ایمانی خانم خانه‌داری که برای خرید گوشت مراجعه کرده، در مورد قیمت گوشت قرمز معتقد است: که قیمت‌ها بالا و توان خرید مردم پایین است.

وی می‌گوید: برای خرید حدود 4 کیلو گوشت بیش از 130 هزار تومان پرداخت کردم، در حالی که درآمد ماهانه همسرم حدود یک میلیون و 500 هزار تومان و ماهانه بابت کرایه یک آپارتمان 45 متری 400 هزار تومان اجاره پرداخت می‌کنیم.

این خانم خانه‌دار اظهار داشت: گوشت قرمز و ماهی بسیار گران است و به همین دلیل اغلب مردم گرایش به مصرف گوشت مرغ دارند.

حجواهری فروشنده مرغ در خیابان هدایت تهران در حالی که مشغول قطعه قطعه کردن مرغ است، قیمت فروش هر کیلو گرم مرغ گرم را 6900 تومان عنوان می‌کند.
مرغ ارزان‌تر می‌شود

وی معتقد است: در روزهای آینده باز هم قیمت مرغ کمتر می‌شود.

این فروشنده می‌گوید: بعد از افزایش قیمت مرغ، خرید کم شد اما چند روزی است که مرغ با افت قیمت مواجه شده و مقداری فروش افزایش یافته است.

جواهری با تأکید بر اینکه قدرت خرید مردم پایین است، گفت: 20 سال است که در این حرفه مشغول فعالیت هستم، اما در 4 سال اخیر یعنی پس از پرداخت یارانه به مردم، فکر می‌کنم که قدرت خرید مردم پایین آمده است.

وی با انتقاد از پرداخت یارانه‌ها افزود: کاش به مردم یارانه نمی‌دانند، اما قیمت‌ها ثابت می‌ماند، یارانه‌ها باعث گرانی شد و مردم بابت گرفتن 45 هزار تومان مجبورند چند برابر از جیب پرداخت کنند.

این فروشنده مرغ گفت: امسال بازار کساد است و تاکنون خبری از خرید شب عید مردم نیست و میزان فروش تقریبا مشابه روزهای عادی سال است و با نزدیک شدن به عید فروشمان افزایش چندانی نداشته است.

عباس امیری خریدار مرغ، که بابت خریدش حدود 70 هزار تومان به فروشنده پرداخت ‌می‌کند و تمایل چندانی هم به مصاحبه ندارد، با اصرار من حاضر به گفت‌وگو می‌شود و می‌گوید: محل سکونتم در یکی از مناطق شمالی تهران است، ولی قبلا در این محله ساکن بودم، به همین دلیل اغلب برای خرید مرغ به اینجا (خبابان شهید قائدی یا هدایت) می‌آیم، زیرا قیمت‌ها در این محله مناسب‌تر است.

وی افزود: درآمدم خوب است و مشکلی برای خرید مواد پروتئینی ندارم، ولی ترجیح می‌دهم از مناطقی که معمولا محصولات با کیفیت‌تر و قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود، خرید‌ کنم.

امیری با تأکید بر اینکه مشکلی برای تهیه و خرید مواد پروتئینی ندارد، گفت: اما تصور می‌کنم، قیمت‌ گوشت قرمز و مرغ و بسیاری از اجناس دیگر مثل برنج و روغن برای مردم گران باشد و حتی برخی نتوانند آن را تهیه‌کنند.

به مغازه‌های مختلف در این خیابان سر می‌زنم، بعضی‌ مغازه‌ها فاقد مشتری و برخی دیگر هم یکی دو مشتری دارند.

از یکی از فروشندگان مرغ قیمت مرغ منجمد را سؤال می‌کنم، در پاسخ می‌گوید: مگر می‌خواهی پولت را دور بریزی، مرغ تازه بخر، مرغ منجمد کیلویی 5900 تومان است، اما ما برای فروش نداریم.

از فروشنده این مغازه می‌پرسم فروش چطور است، که در پاسخ می‌گوید: مردم منتظر ارزان شدن مرغ هستند، به همین دلیل خیلی خرید نمی‌کنند.

از وی می‌پرسم در مغازه شما چند نفر مشغول قطعه قطعه کردن مرغ هستند، پس با این مرغ‌ها چه می‌کنید.

از سؤالم چندان خوشش نمی‌آید و از لحن پاسخش متوجه می‌شوم که بهتر است دیگر سؤالی نکنم، ولی با این وجود محبت می‌کند و در پاسخ می‌گوید: این مرغ‌ها را برای رستوران برادرم می فرستم.

از فروشنده خداحافظی می‌کنم و به خیابان برمی‌گردم سعی می‌کنم، از دور فردی را برای مصاحبه انتخاب کنم، اما احساسم می‌‌کنم، در این محل دیگر نمی‌توانم خیلی جوابی بگیرم، به همین دلیل مسیرم را با سوار شدن به تاکسی به سمت بازار شهرستانی میدان امام حسین(عادامه می‌دهم.

در میدان امام حسین (ع) که تقریبا شلوغ است، قیمت‌ها را رصد می‌کنم در این بازار قیمت هر کیلو گوشت مرغ 7400 تومان است که در مقایسه با هفته قبل 400 تومان کاهش یافته است.

خانمی حدودا 50 ساله را می‌بینیم که مقداری میوه و سبزی و مرغ خریداری کرده و با سختی اجناسش را حمل می‌کند، به سمتش می‌روم و از او می‌خواهم که اجازه دهد کمکش کنم.

کمی تعجب می‌کند، ولی ظاهرا اطمینان می‌کند و یکی از کیسه‌هایش را که حدود 2 کیلو پرتقال در آن است را به من می‌دهد، اما چون بارش سنگین است کیسه دیگر که حاوی نارنگی است را از او می‌گیرم.

از وی می‌پرسم مرغ را کیلویی چند خریدی که در پاسخ می گوید: 2 مرغ خریدم و بابتش 30 هزار تومان پول پرداخت کردم.

او که کارمند است، می‌گوید: خانه‌ام نزدیک اینجاست و معمولا برای خرید به اینجا می‌آیم.

در حین حرکت در حالی که احساس می‌کنم کمی دستم به علت سنگینی بار درد گرفته به وی می‌گویم مسیری را با شما همراهی می‌کنم.

البته کمی تعارف می‌کند، ولی خودم را به او معرفی می‌کنم و می‌گویم اگر اجازه دهید، در مسیر سؤالاتم را هم بپرسم.

وی در پاسخ به سؤالم در مورد اینکه قیمت‌ گوشت و مرغ را چگونه ارزیابی می‌کنید، می‌گوید: گران است و با درآمد اکثر مردم تطابق ندارد.

این خانم اظهار داشت: گوشت قرمز هر کیلو بیش از 30 هزار تومان و انواع ماهی‌ بیش از 15 هزار تومان قیمت دارند و واقعا با درآمد حدود یک یا دو میلیون و حتی در مواردی با درآمدهای کمتر از یک میلیون تومان مردم قادر به خرید نیستند.

وی با بیان اینکه درآمد خود و همسرش جوابگوی هزینه‌‌ها نیست و می‌گوید: نمی‌دانم چرا می‌گویند تورم کم شده، در حالی که قیمت اجناس روز به روز گران‌تر می‌شود!؟

این خانم بیان می‌کند: من و همسرم هر دو شاغل هستیم، اما با وجود دو  فرزند دانشگاهی و یک فرزند دبیرستانی درآمدمان جوابگوی هزینه‌ها نیست.

در حالی که مسیری را با این خانم طی کرده‌ام، به خیابانی می‌رسم که می‌تواند سوار تاکسی شود، به همین دلیل از وی خداحافظی می‌کنم و به بازار برمی‌گردم.

در بازار شهرستانی که جنب و جوش خرید در آن مشاهده می‌شود، قیمت هر کیلوگرم ماهی قزل‌‌آلا 13 هزار و 500 و هر کیلو ماهی تیلاپیا 22 هزار و بطورکلی آبزیان عرضه شده در این بازار قیمتی بین 6 تا 30 هزار تومان دارند.

همچنین هر کیلو میگو در این بازار با قیمت 43 هزار تومان عرضه می‌شود.


اقتصادپرس

ارسال نظر

آخرین اخبار