بانک مرکزی اعلام کرد که فعلا فروش مستقیم ارز مستقیم از سوی صرافی ها ممنوع است.

فروش ارز در صرافی ممنوع شد

به گزارش گلستان24؛محمد علی کریمی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیمابا اشاره به تامین غیرمستقیم­ نیازهای ارزی همه گروه های جامعه در دستور العمل های جدید بانک مرکزی­ تصریح کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی نیازهای ارزی همه گروه های جامعه را­غیر مستقیم و از طریق سامانه ها یا اخذ مدارک به صورت سیستمی انجام می دهد لذا فعلا ارزی به بازار صرافی ها تزریق نمی شود.

وی افزود: بنابراین فعلا خرید و فروش ارز در بازار منتفی است چرا که بانک مرکزی و دولت در تلاشند که ارز مورد نیاز همه گروه ها و اقشار جامعه را از طریق مصوبات­ جدید تامین کنند.

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در خصوص کارکرد صرافی ها پس از اجرای مصوبات ارزی جدید نیز گفت: صرافی ها همچنان هستند اما دو کارکرد دیگر­خواهند داشت؛ در مصوبه جدید ما سامانه نیما یا همان نظام یکپارچه مدیریت ارزی را تعریف کردیم که بناست صادرکنندگان غیرنفتی کشور ارزشان را در این سامانه عرضه کنند و واردکنندگان این ارزها را از طریق بانک ها و یا صرافی های مجاز بخرند.

کریمی در خصوص کارکرد دوم صرافی ها نیز تصریح کرد: ما هنوز در برخی نقاط جهان مشکل روابط کارگزاری داریم که بانک های ما با بانک خارجی روابط کارگزاری ندارند تا کار انتقال ارز و یا حواله جات را انجام دهند لذا صرافی ها به کمک ما می آیند و با تعیین حق الوکاله به مشتری در جابجایی منابع کمک می کنند.

وی یادآور شد: هنوز برای صرافی ها کار هست اما کارکرد آنها در حال بازتعریف است ولی به هر حال فعلا فروش ارز مستقیم توسط صرافی ها ممنوع است.

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی همچنین در خصوص قیمت ارز نیز گفت: قیمت همه کالاها و نیازهای واقعی کشور که از طریق وزارت صنعت و سامانه جامع تجارت ثبت سفارش می شوند و مسیر بانکی را طی می کنند؛ 4 هزار و 200 تومان خواهد بود و بر اساس تصمیم دولت نرخ دیگری نخواهیم داشت که این نرخ شامل تمامی ارزهای مسافری، دانشجوی و درمانی نیز می شود.

کریمی در ادامه در خصوص تعیین تکلیف ارزهای خریداری شده توسط دلالان ارزی نیز افزود: بر اساس دستور العمل های فعلی و مصوبات جدید قیمتی غیر از 4 هزار و 200 تومان برای ارز نخواهیم داشت لذا دلالان ارزی می توانند به همین قیمت ارز خود را به بانک ها بفروشند.

وی یادآور شد: بر اساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نگهداری بیش از 10 هزار دلار ارز غیرقانونی است بنابراین­افرادی که بیش از این مقدار ارز در اختیار دارند می توانند در نظام بانکی سپرده گذاری ارزی داشته باشند که بانک مرکزی و نظام بانکی نیز متعهد شده است که ارز را به همان شکل ارزی بازپرداخت کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار