بررسی عملکرد ستاد تنظیم بازار؛

وزارت جهاد کشاورزی نتوانست ذخایر کافی برای میوه شب عید داشته باشد و بسیار دیر وارد برنامه عملیاتی شده و ابزارهای لازم را هم نداشت، در خصوص محصولاتی مانند مرغ و گوشت و لبنیات هم بسیار ضعیف تر از انتظارت عمل کرد.

آشفتگی در بازار مرغ و پرتقال عید و ماجرای ستادی که تنظیم نبود

به گزارش گلستان 24، بازار کالاهای اساسی و مواد غذایی در نوروز سال 1394 آنقدر آشفته بود که گویی اصلا دولتی‌ها یادشان رفته بود باید برای توزیع و کنترل قیمت این دست کالاها برنامه‌ریزی کنند.

عید نوروز در کنار ماه رمضان، حساس‌ترین مقاطع زمانی سال برای تنظیم بازار محسوب می‌شوند.

دستگاه‌های مسئول تنظیم بازار موظفند از چند ماه قبل از عید نوروز، تمهیدات لازم را برای توزیع کافی مواد غذایی پرمصرف و جلوگیری از رشد قیمت آنها بیاندیشند.

با این حال، نوروز 1394 آمد و رفت؛ اما با نوسان شدید در مواد غذایی پرمصرف مردم همچون برخی میوه‌ها و مواد پروتئینی خصوصا مرغ.

در حالی که از چند سال قبل رسم شده بود که مسئولان عالی وزارتخانه‌های صنعت و کشاورزی از چند هفته مانده به عید به طور متوالی درباره تنظیم بازار به مردم گزارش بدهند، در شب عید 1394 این اتفاق نیفتاد و مسئولان این دو وزارتخانه خصوصا وزارت صنعت، اصلا به روی خود نیاوردند که باید درباره برنامه‌های انجام‌شده برای تنظیم بازار اطلاع‌رسانی کنند؛ شاید هم برنامه‌ای در کار نبود که نیازی به گزارش‌دهی باشد.

هرچند شاید پاسخ مسئولان وزارت صنعت این باشد که طبق قانون موسوم به انتزاع، امسال برای اولین بار تنظیم بازار محصولات کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی واگذار شده و وزارت صنعت، دیگر وظیفه‌ای در این ارتباط نداشته است.

مگر در سال‌های گذشته که وزارت صنعت مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی بود، وزارت جهادکشاورزی کاملا خود را کنار می‌کشید؟ تجربه سال‌های قبل این را تایید می‌کند که وزارت جهادکشاورزی با وجود اختلاف نظرهای فاحش با وزارت صنعت بر سر نحوه مدیریت بازار محصولات کشاورزی، همواره در تنظیم بازار دوره‌های خاص همچون عید نوروز و ماه رمضان، به کمک وزارت صنعت می‌رفت.

با این حال، متاسفانه امسال که وظایف در این حیطه تغییر کرده بود، وزارت صنعت کاملا خود را کنار کشیده و وزارت جهادکشاورزی را در میانه میدان تنظیم بازار، تنها گذاشت.

ستاد تنظیم بازار هم چشم به مذاکرات هسته ای دوخته بود!/ستاد تنظیم بازار در عید 94 

محمد صادق مفتح معاون بازرگانی داخلی وزیر سابق صنعت در گفت و گو با نسیم در خصوص میزان موفقیت وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: اگر به تنظیم بازار به معنای تنظیم قیمت کالاها در بازار نگاه کنیم، وزارت جهاد کشاورزی به هیچ وجه موفق نبوده است.

وی در تشریح نوع سنجش میزان موفقیت و یا عدم موفقیت دولت در بخش تنظیم بازار بیان کرد: اگر قیمت کالاها خط کش ما برای قضاوت کردن باشد، برای موفقیت در تنظیم بازار قیمت ها باید در نقطه معلوم اعلام شده و برنامه ریزی شده باشد و اگر قیمت ها در نقطه مطلوب مدنظر نباشد، به این معناست که تنظیم بازار به خوبی انجام نشده است.

مفتح خاطرنشان کرد: اگر با این ترازو و معیار وارد بازار شوید ملاحظه می کنید که به طور مثال در مورد قیمت محصولی مانند مرغ بین چیزی که در کف بازار است با آن چیزی که اعلام شده بود تفاوت زیادی وجود دارد، به شکلی که ما حتی شاهد این بودیم که شب عید هم قیمت مرغ کاهش پیدا نکرد.

وی با انتقاد از وضعیت قیمت میوه در بازار شب عید تصریح کرد: در خصوص میوه به خصوص مرکبات هم وضعیت به همین شکل بود و مردم قیمت میوه ای را که شب عید تهیه کردند با قیمتی که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده کرده بود منطبق نمی دیدند.

معاون وزیر سابق صنعت افزود: متاسفانه پیش بینی ها در خصوص عدم توانایی وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار شب عید درست از آب در آمد و وزارت جهاد کشاورزی نتوانست ذخایر کافی برای میوه شب عید داشته باشد زیرا بسیار دیر وارد برنامه عملیاتی شده و ابزارهای لازم را هم نداشت، در خصوص محصولاتی مانند مرغ و گوشت و لبنیات هم بسیار ضعیف تر از انتظارت عمل کرد.

وی بر همین اساس گفت: با شرایط موجود اثبات شد که استدلال مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص نداشتن ابزارهای لازم برای تنظیم بازار حرف بسیار درستی بوده و باید به آن توجه شود.

معاون وزیر سابق صنعت با اشاره به نقش قانون انتزاع در اختلالات بازار شب عید به نسیم گفت: مخالف قانون انتزاع هستم و اعتقاد دارم که قربانی این قانون فقط کشاورزان خواهند بود و دلالان سود اصلی را از آن خواهند برد به شکلی که بازار شب عید عملا این مسئله را اثبات کرد.

به گزارش مشرق، این مسئله سبب شد با عدم موفقیت وزارت جهادکشاورزی در تنظیم بازار محصولاتی چون مرغ و پرتقال، این گمانه در بین مردم و خواص و رسانه‌ها شایع شود که وزارت جهادکشاورزی در تنظیم بازار ناموفق بود و بهتر است دوباره کار به وزارت صنعت واگذار شود.

بدین ترتیب این شائبه ایجاد شده که شاید مسئولان وزارت صنعت که از ابتدا با احکام قانون انتزاع مخالف بودند، با تنها گذاشتن وزارت جهادکشاورزی و قربانی کردن معاش مردم، به دنبال اثبات استدلال‌های خود بودند. خصوصا آن که امسال بر خلاف سال‌های قبل که وزارت صنعت متولی تنظیم بازار نوروز بود و اقدام به واردات میوه می‌کرد، وزارت جهادکشاورزی تلاش کرد بدون واردات اقدام به تنظیم بازار میوه کند./مشرق

اگرچه وزارت جهادکشاورزی در تنظیم بازار میوه و مرکبات ناموفق بود؛ اما مطمئنا دلیل آن کمبود تولید و عرضه میوه‌جات در داخل کشور نبود که دوباره برای رفع مشکل به رفتار وزارت صنعت در واردات میوه عقب‌نشینی کنیم. مهمترین دلیل عدم موفقیت در تنظیم بازار عید امسال خصوصا میوه و مرکبات، نقش اساسی دلالان بود. بنابراین برای سال آینده، هر دستگاهی متولی تنظیم بازار نوروز شد، باید اقدام نیک امسال در عدم واردات را در پیش بگیرد اما از آن طرف برای مقابله با دلالان هم فکری بکند؛ نه این که ساده‌ترین راه را واردات انبوه میوه‌جات قلمداد نماید.

نکته مهم آن است که ستاد مرکزی تنظیم بازار که جایگاهی فرابخشی و فراتر از دو وزارتخانه صنعت و کشاورزی دارد و زیر نظر معاون اجرایی رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود نیز گویا به تعطیلی فرو رفته و همچون برخی نهادهای دولتی توجه آن به مذاکرات هسته‌ای دوخته شده و از وظیفه ذاتی خود غافل مانده است.

ارسال نظر

آخرین اخبار