معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن از آغاز عملیات اجرایی ۴ ساله برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه برون در ۱۱ تیرماه و با فاینانس ۱.۲ میلیارد یورویی روسیه خبر داد.

راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون برقی می شود

به گزارش گلستان24؛به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مازیار یزدانی از برگزاری مراسم آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار ـ. اینچه برون با حضور مقامات و میهانانی از ایران و روسیه در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۱۱ تیرماه خبر داد.

وی افزود: منابع مالی این طرح ریلی از طریق فاینانس ۱.۲ میلیارد یوریی کشور روسیه تامین می‌شود و طی چهار سال عملیات اجرایی آن به‌طول می‌انجامد.

معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: محور ریلی گرمسار ـ. اینچه‌برون در واقع مسیر ترانزیتی ایران از سمت قزاقستان، ترکمنستان و بندرامیرآباد است و بهره‌برداری از این محور ریلی ضمن ارتقاء ظرفیت ترانزیتی، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در حمل‌ونقل مسافر خواهد داشت. به طوری که اجرایی شدن این قرارداد علاوه بر بهبود شرایط حمل‌ونقل ریلی در بخش مسافری، موجب افزایش ظرفیت ترانزیت ریلی نیز می‌شود.

یزدانی بیان داشت: از حدود ۴۳۰ کیلومتر طول مسیر ریلی گرمسار ـ. اینچه برون حدود ۳۳۱ کیلومتردر حوزه راه آهن شمال قرار دارد که بیش از ۲۰۰ کیلومتر آن در مناطق کوهستانی واقع شده است.

وی با بیان اینکه همزمان با برقی‌سازی این مسیر، علائمی کردن و اصلاح تونل‌ها از نظر فضای مورد نیاز برای عبور واگن‌های روسی نیز انجام می‌شود گفت: برقی سازی علاوه بر افزایش ظرفیت حمل بار، آلودگی صوتی و زیست محیطی بسیار کمتری دارد و مصرف سوخت مایع را به صفر می‌رساند.

گفتنی است در آبان ۱۳۹۵ یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل ونقلی ایران و روسیه در پایان هشتمین اجلاس همکاری‌های حمل‌ونقلی دو کشور میان مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران و الکسی سامبویویچ تسیدنوف معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه در وزارتخانه راه‌وشهرسازی ایران امضا شد.

طبق تفاهم نامه امضاشده میان طرفین در حوزه حمل ونقل ریلی شرکت‌های راه آهن روسیه و راه آهن ایران علاقه مندی خود را برای ادامه کار‌های مشترک در پروژه‌های زیرساختی در جمهوری اسلامی ایران مورد تائید قرار دادند و با توجه به پیشرفتی که طرفین در بخش تهیه قرارداد برقی کردن خط آهن گرمسار-اینچه‌برون دست یافتند، قرار شد این پروژه از محل اعتبارات دولتی روسیه تأمین مالی شود و به همکاری در زمینهٔ مطالعه پروژه‌های زیرساختی بعدی که از سوی راه‌آهن ایران پیشنهاد خواهند شد ادامه دهند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار