مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان از آنچه که سختگیری برخی بانک های استان در پرداخت تسهیلات ساخت خانه های روستایی نامید، گلایه کرد.

 بانک های گلستان در پرداخت وام مسکن روستایی سختگیر هستند

به گزارش گلستان 24؛ محمدتقی زمانی نژاد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: بانک های گلستان در حالی برای ضمانت گرفتن از متقاضیان روستایی سختگیری می کنند که قانون، ضمانت زنجیره ای برای آسان سازی پرداخت وام را پیش بینی کرده است.

وی به وضعیت واحدهای مسکونی روستایی گلستان اشاره کرد و گفت: در قالب طرح نوسازی مسکن روستایی که همزمان با سراسر کشور از سال 84 آغاز شده است، تاکنون به 70 هزار واحد وام پرداخت شده که از این تعداد مالکان 56 هزار خانه پایان کار خود را دریافت کرده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن گلستان افزود: امسال نوسازی پنج هزار واحد مسکن روستایی گلستان هدفگذاری شده است که تاکنون یک هزار متقاضی برای استفاده از وام به بانک های عامل معرفی شده اند.

به گفته وی 200 از هزار واحد مسکونی روستایی به عنوان سهمیه سالانه بنیاد مسکن، برای نوسازی، سهم استان گلستان بین 6 تا هفت هزار واحد است و علت کاهش سهمیه استان در سال های اخیر، پایان یافتن نوسازی مسکن در روستاهای اولویت دار و در معرض خطر است.

وی اظهار داشت: 128 هزار واحد مسکونی از 229 هزار واحد مسکونی روستایی در استان گلستان بی دوام و نیازمند نوسازی است.

وی همچنین از پرداخت وام مسکن ارزان قیمت با باز پرداخت 15 ساله به متقاضیان شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت در استان خبر داد و افزود: متقاضی وام مسکن می تواند نقشه ساختمان خود را از 132 دفتر طراحی نقشه زیر پوشش این بنیاد مستقر در شهرهای استان تهیه کند.

زمانی نژاد بر ضرورت بازنگری طرح هادی روستایی در استان تاکید کرد و گفت: اکنون طرح مزبور در 400 روستای استان از برنامه چشم انداز 10 ساله گذشته و نیاز مبرم به بازنگری دارد.

وی اعتبار موردنیاز اجرای طرح بازنگری هادی در این روستاها را بین 300 تا 400 میلیارد ریال پیش بینی کرد و افزود: تامین اعتبار مزبور به طور یکجا از توان دولت خارج بوده ولی سالانه این اداره کل بازنگری طرح هادی را برای 40 تا 50 روستا از محل اعتبارات داخلی و مشارکت دهیاری ها در دستور کار قرار می دهد و تاکنون طرح هادی در 180 روستای استان بازنگری شده است.

طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95، در گلستان یک هزار و 52 روستای کد دار وجود دارد که 946 روستای آن بالای 20خانوار بوده و از سوی اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برای این تعداد روستا، طرح هادی تهیه شده است.

زمانی نژاد در خصوص اجرای طرح هادی در روستاهای استان هم افزود: تاکنون این طرح در 530 روستای استان اجرایی شده و عملیات زیرسازی، تعریض، جدول گذاری و آسفالت خیابان های اصلی پیگیری می شود.

وی اضافه کرد: از این تعداد در 229 روستا مرحله نخست اجرای طرح هادی به پایان رسیده و در بقیه روستاها با تزریق اعتبار ادامه دارد.

به گفته وی، پارسال 600 میلیارد ریال برای اجرای طرح هادی روستایی در گلستان تفاهم نامه امضا و مبادله شد که 250میلیارد ریال آن به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تخصیص یافت.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان ابراز امیدواری کرد که در سالجاری تخصیص اعتبار اجرای طرح هادی روستایی در استان افزایش یابد.

در استان گلستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال 95، یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت وجود دارد که بیش از 47درصد آن روستانشین هستند.

انتهای ییام /ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار