معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از تلاش تجار استان برای تقویت صادرات خبر داد و گفت: امسال کالاهای تولیدی استان از طریق بازرگانان به بازارهای 24 کشور آسیایی، اروپایی و حتی آفریقایی راه یافته است.

تلاش تجار گلستان برای تقویت صادرات کالا و دستیابی به بازارهای بیشتر

به گزارش گلستان24؛درویشعلی حسن زاده در نشست تشریح وضعیت صادرات کالا از استان اظهار کرد: افزایش شمار کشورهای مقصد برای خرید کالا از تجار گلستان طی دو سال اخیر با شرکت در نمایشگاه ها، سفر بازرگانان به دیگر کشورها، حضور هیات های تجاری خارجی در استان، راه اندازی سرای تجاری ایرانیان در آستاراخان روسیه بعد از یک قرن، تبادل تجاری با کشورهای آسیای میانه از جمله قزاقستان اتفاق افتاده است.
وی با بیان اینکه طرح تقویت صادرات کالا از گلستان در سال 97 هم با جدیت پیگیری خواهد شد، افزود: تا دوسال قبل صادرات تجار گلستان به 15 کشور خلاصه می شد.
حسن زاده در خصوص ارزش کالای صادر شده از گلستان به سایر کشورها افزود: امسال از گمرکات استان 144 میلیون دلار کالا صادر شده که بیشتر در حوزه های فرآورده های لبنی، مواد غذایی، رب گوجه فرنگی، خوراک دام و طیور، اسکلت فلزی و مواد شوینده بوده است.
به گفته وی، صادرات کالای امسال از گلستان نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد کاهش دارد ولی تعداد کشورهای مقصد صادرات افزایش دارد که سرمایه گذاری در توسعه بازارشناسی به منظور تضمین صدور کالا از استان در اولویت کاری مسئولان دستگاه های مرتبط قرار دارد.
وی افزود: در چند سال قبل بازار هدف صادرات کالا از گلستان بیشتر ترکمنستان بود که به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و کاهش ارزش دلار در این کشور، صادرات تجار استان کاهش چشمگیر یافته است.
حسن زاده از تولید کنندگان و تجار گلستانی درخواست کرد که به مقوله توسعه و به روز رسانی واحدها در استانداردسازی و افزایش کیفیت کالا و بازارشناسی توجه بیشتری داشته تا در صادرات محصول به کشورها دچار مشکل نشوند.
طبق گزارش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، در استان گلستان بیش از 800 بازرگان در حوزه های مختلف مشغول فعالیت هستند.
در استان گلستان حدود یکهزار و 200 واحد تولیدی در حوزه های مختلف وجود دارد که بیشتر این واحدها را صنایع کوچک تشکیل می دهد.
فعالیت گمرک در محدوده استان گلستان به بیش از یکصد سال قبل برمی گردد که با توجه به مراودات دریایی بنادر استان با کشور روسیه رونق داشت که پس ازپسروی آب خزر و کاهش رونق تجاری بنادر، گمرک تعطیل و سالها فعالیتی در این زمینه انجام نشد ولی در اوایل دهه هفتاد با استقلال کشورهای آسیایی میانه ،از جمله ترکمنستان در همسایگی ایران و گلستان، گمرک اینچه برون (مرز پُل) واقع در شمال گنبدکاووس آغاز به کار کرد. 
اکنون اینچه برون، مرکز گمرکات استان گلستان است و زیرمجموعه آن پایانه های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی در گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان است.
همچنین در سالهای اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی اینچه برون و ارتباط ریلی ایران- ترکمنستان- قزاقستان؛ خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان افزوده شده است.
استان گلستان با یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت در شمال کشور قرار دارد که از شمال با کشور ترکمنستان، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با سمنان همسایه است/ایرنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار