در صحن شورای شهر گرگان مطرح شد؛

در جلسه شورای اسلامی شهر گرگان ضمن بررسی اختلافات مالی شهردار سابق بر تشکیل نشستی با اداره بازرسی و حل مشکلات کارگران پروژه های شهرداری گرگان تأکید شد.

بررسی اختلافات مالی شهردار سابق/تصمیم نهایی با حضور سازمان بازرسی
به گزارش گلستان ۲۴ ؛  شامگاه دوشنبه، چهل و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر گرگان با حضور اعضاء، شهردار گرگان، کارگران پروژه‌های زیرگذر دخانیات و روگذر بهارستان و مدیرعامل شرکت پیمانکار عباسعلی آذین برگزار شد.

در این جلسه، عباسعلی آذین، مدیرعامل شرکت، اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای بین تعاون ناجا و شهرداری گرگان مبنی بر اجرای دو پروژه دخانیات و بهارستان بسته شد.

وی با بیان این‌که پیوست صورت جلسه مشخص است، ادامه داد: نحوه پرداخت‌ها براساس تفاهم‌نامه قراردادی منعقد شد و ما طبق همان قرارداد پروژه‌های خود را انجام دادیم.

آذین گفت: اما در سمت مقابل شهرداری گرگان به وظایف قانونی خود عمل نکرد، آن‌ها ضریب پیمان را یک‌طرفه و بدون امضاء ما ۱۰ درصد کم کردند.

وی با بیان این‌که تمام کارهای ما طبق صورت جلسه بوده است، تصریح کرد: گاهی می‌شنویم که شرکت ما ادعاهایی دارد ولی این درست نیست.

خارج از قراداد چیزی نمی خواهیم

پیمانکار پروژه های شهرداری گرگان با اشاره به این‌که شهرداری ملزم به رعایت مفاد قرارداد است، گفت: ما در اسفندماه ۹۵ با دستگاه‌های قضائی مکاتباتی کردیم و شهرداری هم پاسخ آن را داد که تأیید برنامه‌های شرکت بود.

وی اضافه کرد: اکنون دو مسأله مطرح است، یکی این‌که چرا ضریب پیمان را کم کردید و دیگر امتناع پرداخت آیتم‌های صورت وضعیت.

آذین گفت: شهرداری اختیاراتی داشته و دستور کار را ابلاغ کرده است و حجم کار مشخص است و مهندس مشاور و کارفرما هم آن را تأیید کرده‌اند و ما خارج از قرارداد چیزی نمی‌خواهیم.

وی گفت: طول زیرگذر ۱۵۰ متر اضافه شد، عرض تقاطع و کنارگذرها و شیب هم تغییر کرد.

آذین اضافه کرد: چرا می‌گویند شرکت پیگیر مطالبات خود نیست، ما با دکتر نوبخت موارد را رسیدگی می‌کنیم و آن را در شورای عالی فنی مطرح کردیم و آن‌ها شهرداری را مکلف به پرداخت کردند.

وی افزود: اما طبق استعلام طرح‌های غیرعمرانی شورای عالی مجاز به ورود در بخش عمرانی نیست و باید مستندات را به سیستم قضائی ارجاع داد.

۱۳ میلیارد تومان اختلاف حساب با شهرداری

مدیرعامل شرکت گفت: ما در کنار شهرداری بودیم حتی برای پروژه‌های آن‌ها از جایی دیگر سرمایه آوردیم اما اکنون حدود ۱۳ میلیارد تومان اختلاف حساب داریم که اگر پرداخت شود مشکلات رفع خواهد شد.

وی در مورد پروژه دخانیات گفت: برآورده اولیه ۱۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که با ۲۵ درصد افزایش به بیش از ۱۸ میلیارد تومان می‌رسید ولی با دستورکارهایی که به شهرداری به ما داد با ارزش‌افزوده، هزینه آن ۲۲ میلیارد تومان می شد.

آذین گفت: با توجه به این‌که شهرداری مبالغ دو پروژه را با هم محاسبه کرده، مبلغی که ما اکنون گرفتیم، با املاکی که به ما واگذار شده، ۲۰ میلیارد تومان است.

وی توضیح داد: وقتی زیرگذر دخانیات افتتاح شد در اردیبهشت سال بعد لایحه املاک در شورا مصوب شد ولی بعد از مدتی به ما گفتند که املاک را برگردانید.

آذین اضافه کرد: یکی از این املاک متعلق به منابع طبیعی و دو تای دیگر به اشخاص دیگری فروخته شده بود.

۴۰ درصد مبلغ قراداد ما اجرایی شده است

پیمانکار پروژه های شهرداری گرگان گفت: اکنون اسناد همان املاکی که واگذار کردند را به ما منتقل نکرده اند، از ۲۰ میلیارد تومانی که بیان شد بخشی املاک هستند که سند ندارد و ۴۰ درصد پیمان ما اجرایی شده است.

آذین در مورد پروژه بهارستان توضیح داد: برآورده اولیه آن ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ تومان بوده است ولی ما براساس صورت جلسات ۱۱ میلیارد تومان صورت وضعیت داریم ولی مشاور آن را نگه داشته و اعلام نکرده است.

وی با بیان این‌که از این پروژه هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان گرفتیم، اظهار کرد: ۳۳ میلیارد تومان با ارزش افزوده و براساس احکام کار انجام دادیم ولی ۲۰ میلیارد تومان با املاک و تهاتر به ما پرداخت شده است.

آذین گفت: صورت بودجه‌های ما هر کدام ردیف‌های خاصی برای آن‌ها تعریف شده است و در اختیار من نیست که طلب کارگران را پرداخت کنم.

وی با بیان این که حوزه ساخت و عمرانی مستقیماً زیر نظر بنیاد عملیات اجرایی آن انجام می‌شود، ادامه داد: وقتی پولی به شرکت پرداخت می‌شد شهرداری بر پرداخت آن نظارت می‌کرد.

پرونده پروژه های عمرانی بسته شود

در ادامه جلسه فائزه عبداللهی، رئیس شورای اسلامی شهر گرگان اظهار کرد: توانمندی و تسریع کار شرکت واقعاً ستودنی است و با کارفرما نهایت همراهی را کرد.

وی اضافه کرد: با این دو پروژه از یکدیگر منفک بود اما شرکت علیرغم طلب خود ایستاد.

عبداللهی خطاب به شهردار و معاونان وی افزود: باید در انجام پروژه‌های عمرانی پرونده پروژه‌ای بسته شود و بعد سایر پروژه‌ها را شروع کرد.

وی گفت: اگر قراردادی بسته می‌شود باید بند به بند آن را انجام داد و رفت و آمد این افراد در اینجا یعنی این‌که ما براساس مفاد قرارداد عمل نکرده‌ایم.

عبداللهی گفت: اختلاف نظرهایی وجود دارد اما نباید کار به دادگاه برسد.

تکلیف کارگرها را مشخص کنید

دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان در ادامه جلسه خطاب به اعضای شرکت گفت: پول کارگر را با این ارقام باید تسویه می‌کردید، شهرداری با شما بد کرد ولی شما به کارگرها توجه کنید.

حسین ربیعی اضافه کرد: کارگرها ضعیف هستند به آن‌ها ظلم نکنید، آن‌ها قدرتی ندارند به کجا شکایت کنند چه به نتیجه برسید یا نه تکلیف آن‌ها را مشخص کنید.

ناصر رحیمی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر گرگان در ادامه جلسه اظهار کرد: موضوع حقوقی است و کیفری نیست، تخلفی در این زمینه صورت نگرفته و اگر به صورت مصلحت‌آمیز حل شود با دادخواست حقوقی برطرف می‌شود.

رحیمی ادامه داد: باید با دادرسی جلسه‌ای گذاشت و کاری کرد بدون رفتن به دادگاه مشکل حل شود.

ناصر گرزین هم در ادامه گفت: اختلاف حساب ما دو میلیارد تومان است و می‌شد تاکنون پول کارگران پرداخت کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان افزود: شهرداری به تعهدات خود طبق مفاد قرارداد عمل می‌کند شما با کارگران تسویه حساب کنید جمع مبالغ آن‌ها روی هم به یک میلیارد تومان هم نمی‌رسد.

حسین رضاییان، مدیر امور مالی شهرداری گرگان در ادامه جلسه گفت: بازرسی به ما اعلام کرده که پروژه‌ای که طبق محاسبات شرکت ۲۲ میلیارد تومان است قیمت آن ۱۴ و نیم میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: برخی از آیتم‌ها که مشاور و شرکت نظرش این بود که به پیمانکار پرداخت شود متأسفانه بازرسی اعلام کرد که این‌ها نباید پرداخت شود، ما با بازرسی مکاتبات زیادی کردیم اما آن‌ها راضی نشدند.

رضاییان ادامه داد: به عنوان مثال بیمه تأمین اجتماعی و ارزش افزوده از جمله آیتم‌ها بود که بازرسی آن را حذف کرد، چون پروژه با بودجه داخلی شهرداری اجرا می‌شد.

طلب شرکت تا قبل از اعلام نظر بازرسی پرداخت شد

مدیر امور مالی شهرداری گرگان گفت: همه طلب را تا قبل از بازرسی تسویه حساب کردیم اما صورت وضعیت وقتی کاهش یافت شهرداری از شرکت طلبکار شد و ما پرداخت را متوقف کردیم.

رضاییان ادامه داد: شرکت تضامینی نزد ما دارد که به ناچار تا تعیین تکلیف باید نزد ما نگهداری شود.

وی از شورای شهر خواست تا مکاتبه‌ای با بازرسی داشته باشد تا کمکی به شرکت شود و اگر هم به نتیجه نرسید آن‌ها راهکارهای قانونی خود را انجام دهند.

محمد ابراهیم جرجانی هم در ادامه نشست اظهار کرد: براساس قرارداد شرکت، مشخص است که بحث فردی نیست بلکه سازمانی است.

این عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: حدود دو سال است که از افتتاح پروژه سپری شده اما کارگران به پول خود نرسیده‌اند.

محمد مرتضوی، دیگر عضو شورا در ادامه گفت: اختلافات موجود به نظر بازرسی از قرارداد برمی‌گردد، شهرداری تمایل دارد به قرارداد عمل کند.

وی گفت: پیمانکار روز اولی که می‌خواهد قرارداد ببندد به ارقامی که محاسبه شده نگاه می‌کند و طبق همان قبول می‌کند تا آن را بپذیرد یا خیر.

جلسه ای با حضور بازرسی برگزار شود

عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: برای رفع ابهامات ناشی از حذف برخی از آیتم‌ها، جلسه‌ای با حضور تمام طرف‌های ذی‌نفع برگزار تا اختلاف‌ها رفع شود.

شهردار گرگان هم در ادامه جلسه گفت: چندین پروژه مانند این در شهرداری وجود دارد ولی پیمانکاران و کارگران آن مانند این پروژه به شهرداری ورود پیدا نمی‌کنند.

عبدالرضا دادبود ادامه داد: پیمانکار با این وسیله می‌خواهد کار خود را به پیش ببرد تا حقوق خود را بگیرد.

پیمانکار باید تاکنون با کارگران تسویه می کرد

شهردار گرگان تصریح کرد: پیمانکار وابسته به مجموعه بزرگی است و باید فارغ از اختلاف با شهرداری حقوق کارگران خود را تسویه کند.

دادبود گفت: ورود ما به این مسأله با توجه به این که بازرسی نظر خود را اعلام کرده تخلف است و باید حوصله کرد تا خروجی آن به شهرداری اعلام شود.

شهردار گرگان خطاب به آذین گفت: پیمانکار بخش خصوصی طلب کارگران را پرداخت می‌کند شما که بخش دولتی هستید، این روش درستی نیست که از طریق یک کانال افراد به شهرداری هدایت شوند.

دادبود گفت: ما شخصیت حقوقی هستیم و طلب شما را خواهیم داد ولی باید با بازرس استان یا کشور نشستی صورت گیرد.

در ادامه عباسعلی آذین اظهار کرد: ما به طلبکارها نگفتیم که این جا حضور بیابند، ما تا آنجایی که می‌توانستیم به آن‌ها کمک کردیم.

صورت وضعیت شرکت به اندازه ای بود که شهرداری طلب کارگران را بپردازد

مدیرعامل شرکت گفت: صورت وضعیت ما به‌اندازه‌ای است که شهرداری بدهی‌های کارگران را پرداخت کند.

وی ادامه داد: ما شکایت هم تنظیم کرده‌ایم اما نمی‌خواهیم که کار به آنجا بکشد و می‌خواهیم خاطره خوبی از گرگان در ذهن ما بماند.

در پایان جلسه تصمیم بر این شد که صبح سه‌شنبه، جلسه‌ای اعضا و عوامل شرکت با بازرسی داشته باشند تا در آنجا تصمیم‌گیری شود.


انتهای پیام/

منبع : مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار