به قلم حسن بیارجمندی؛

امروز نه تنها برای حفظ استقلال ملی خودمان با وجود تحریم های اقتصادی دشمنان ایران و ایرانی ، بلکه برای عرضه هویت اصلی مان به جهانیان ناگزیر به پیاده سازی یک بسته اجتماعی- فرهنگی بیدار کننده ایرانی و ایرانیان هستیم تا افق چشم انداز حمایت از خرید کالای ایرانی را ترسیم و دستیابی به آن را عینیت عمومی ببخشد.

حمایت از کالای ایرانی نیازمند بیداری اجتماعی- فرهنگی ایرانیان است / برای عرضهِ هویتِ اصیل ایرانی به جهان باید از کالای ایرانی حمایت کنیم

به گزارش گلستان 24 ؛ والتر لیپمن ، روزنامه‌نگار و مفسر سیاسی بانفوذ و مشهور ایالات متحده آمریکا در خاطرات خودش نقل کرده است که بعد از جنگ جهانی دوم ، در کشور چین با قطار به شهری سفر می کردم .

در کوپه ای که بودم یک خانم جوان زیبای چینی حضور داشت که از هیچ نوع آرایشی استفاده نکرده بود .

برایم خیلی عجیب بود از او سوال کردم که چرا با وجود این سن و سال و اقتضای آن ، از هیچ آرایشی استفاده نکرده ای

 لیپمن می گوید : دخترک جوان کمی تامل کرد و با تعصبی تمام به من گفت که : " تا زمانی که اقتصاد آمریکا را پشت سر نگذاریم از وسایل آرایشی استفاده نمی کنیم"

جواب خیلی سنگینی بود برای من بعدها فهمیدم که این شعار ؛ راهبرد کلی هیات حاکمه چین است که اینگونه بر روی دلها و زبان های شهروندان چینی نشسته است.

این چند روز که عنوان و تحلیل شعار سال ۹۷ و اخبار جنگ تجاری بین آمریکا و چین و اقتدار چین در برابر آمریکا را دنبال می کردم ؛ یاد این خاطره والتر لیپمن افتادم.

آیا حقیقتا تمام ایرانی های مخاطب این شعار سال می دانند :

چرا باید از کالای ایرانی حمایت کنند ؟

برای چه مدت هزینه حمایت از کالای ایرانی را بپردازند ؟

افق چشم انداز چنین حمایتی از کالاهای ایرانی چه خواهد بود ؟

از همین منظر ، اساسا این شعار یک شعار صرف اقتصادی نیست که با اتخاذ یک بسته سیاستی و برنامه ی اقتصادی امید به تحقق اثرگذار ، گسترده و طولانی مدت آن داشت .

بلکه پیش و بیش از همه ، به یک بسته اجتماعی- فرهنگی بیدار کننده ایرانی و ایرانیان نیاز دارد تا افق چشم انداز حمایت از خرید کالای ایرانی را ترسیم و دستیابی به آن را عینیت عمومی ببخشد .

امروز از هر ایرانی در ارتباط با چرایی ضرورت حمایت از خرید کالای ایرانی سوال کنید ؛ صرف نظر از نقد جدی یا توجیه نسبت به کیفیت بعضی کالاهای ایرانی و یا فقدان بعضی کالای مورد نیاز خود و ... ، حداکثر افق چشم اندازی که مطرح می کنند خروج اقتصاد کشور از رکود و اشتغال و بعضی آثار اجتماعی آن است.

اما چنین افقی تا چه میزان و درصد دغدغه ایران و ایرانیان است و می تواند آنان را در راستای شعار سال به اجمال ملی و تحقق آن ترغیب کند ؟

و مهمتر از همه سرمایه ایران و ایرانی را در مسیر تولید و عرضه مناسب کالای ایرانی سوق دهد و یا تاجر و بازرگان ایرانی از واردات منفعت طلبانه شخصی خود منصرف شود و به صادرات و عرضه کالای ایرانی اهتمام ورزد

این واقعیت را باید بپذیریم که صرف نگاه اقتصادی به این شعار سال ، بدون توجه به زمینه های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی و حتی دینی و مذهبی ( تعبیر رهبری به عبادت بودن سرمایه گذاری در امر تولید با نیت خالص برای خدا) راه بجایی نخواهد برد ؛ کما اینکه در مثال مورد اشاره رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز تعصب نسبت به تیم های ورزشی با صرف بازی و نگاه ورزشی راه بجایی نخواهد برد ؛ بلکه دیگر زمینه های اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی در گرایش به تیم های ورزشی اثرگذار است. 

۸ ۰۳ ۲۷ ۱۰ ۴۷ ۵۹

امام خمینی(ره) در پیام خود به مناسبت نیمه شعبان مورخه  ۱۳۵۸/۰۴/۱۸ در این ارتباط اشارات ظریفی دارند که عمق نگاه ایشان را نسبت به این موضوع می رساند :

حضرت امام (ره) نوشته اند که : "بارها تذکر دادیم که باید ایرانی بسازیم که بتواند بدون اتکاء به آمریکا ، شوروی و انگلستان این جهان خواران بین المللی استقلال سیاسی ، نظامی ، فرهنگی و اقتصادی خویش را به دست گیرد و روی پای خود بایستد و هویت اصیل خویش را به جهان عرضه کنند . " (صحیفه نور ، جلد ۸ ، صفحه ۹۱)

امروز نه تنها برای حفظ استقلال ملی خودمان با وجود تحریم های اقتصادی دشمنان ایران و ایرانی ، بلکه برای عرضه هویت اصلی مان به جهانیان ناگزیر به پیاده سازی این نسخه تولید کالای ایرانی و خرید کالای ایرانی هستیم تا از رهگذر آن همانطور که در حوزه علوم و فنون از جمله در حوزه نظامی و برخی فناوری های پیشرفته بسیاری از کشورها را پشت سرگذاشتم ؛ در این حوزه بسیار مهم نیز آنان را پشت سرگذاشته و یک گام بسیار مهم در راستای ظهور تمدن نوین اسلامی برداریم .

انتهای پیام/

منبع : گلستان ما

ارسال نظر

آخرین اخبار