رییس اداره پنبه و دانه های روغنی جهادکشاورزی گلستان گفت: برای سال زراعی جاری 16 هزار و 550 هکتار سهمیه کشت پنبه در این استان تعیین شده است.

سهمیه کشت پنبه گلستان تعیین شد

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ علی موسی خانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار کرد: کشت پنبه در روزهای اخیر در زمین های زراعی بندرترکمن درغرب استان آغاز شده و به تدریج در دیگر مناطق مستعد انجام می شود.

وی در خصوص تامین نهاده های مورد نیاز کشت گفت: این اداره 700 تن بذر پنبه رقم های گلستان، لطیف و ساجدی را برای کشت تدارک دیده که کشاورزان می توانند با بستن قرارداد با جهاد کشاورزی، نسبت به تهیه آن اقدام کنند.

به گفته وی؛ قیمت هر کیلوگرم بذر پنبه این ارقام 42 هزار ریال تعیین شده که کشاورز 30 هزار ریال آن را پرداخت و بقیه یارانه است.

موسی خانی؛ قیمت هر کیلوگرم بذر طبقه بندی الیت را 45 هزار ریال اعلام کرد که کشاورز 33 هزار ریال آن را پرداخت می کند.

وی اضافه کرد: کود مورد نیاز این کشت را نیز پنبه کاران طرف قرارداد از مراکز خدمات حمایتی کشاورزی استان تهیه می کنند.

 کشت این محصول در اراضی پنبه کاری گلستان تابع شرایط اقلیمی همچون مساعد شدن هوا و رطوبت خاک بوده که امسال بیشتر عملیات خاک ورزی و تهیه بستر کاشت در قسمت های شرق و شمال استان (مناطق خشک) در اواخر فروردین و در مناطق غربی (مناطق مرطوب) در اردیبهشت انجام می شود.

سال قبل در گلستان 19 هزار و 500 تن وش پنبه از سطح 9 هزار و 640 هکتار برداشت شد که 20 درصد از تولید این محصول را در کشور شامل می شد.

به گزارش ایرنا، پنبه به سبب اهمیت و نقش موثر در اقتصاد کشورها به طلای سفید معروف است و گلستان با توجه به حاصلخیزی خاک و آب و هوای مساعد برای تولید پنبه مرغوب و فراوان، روزگاری به عنوان سرزمین طلای سفید شهرت داشت.

برداشت محصول پنبه زارهای گلستان از شهریور ماه آغاز می شود.

استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور دارای 650 هزار هکتار زمین زراعی حاصلخیز است که با کشت دوم برخی اراضی این ظرفیت به حدود700هزار هکتار نیز می رسد.

انتهای پیام /

 

ارسال نظر

آخرین اخبار