وقتی اطلاعات بیمه‌ای فعالان رسانه محرمانه است!

بالاخره بعد از کش و قوس‌های فراوان مقصر اصلی بن‌بست بیمه خبرنگاران و فعالان رسانه مشخص شد، با وجودیکه تعامل بین دستگاهی باید مرهمی برای رفع مشکلات باشد اما اداره‌ کل تامین اجتماعی از این قضیه مستثنی قرار گرفته و مقصر بن‌بست بیمه فعالان رسانه در استان است.

تامین اجتماعی گلستان مقصر بن‌بست بیمه خبرنگاران
به گزارش گلستان ۲۴ ؛ در حالی که یکی از مهمترین مشکلات برخی فعالان رسانه استان گلستان نداشتن بیمه است و این دغدغه بارها و بارها به مسوولان ارشد استانی گوشزد شده اما عدم همکاری بین دستگاهی مانع دستیابی مهمترین مطالبه فعالان رسانه اعلام شده است.

طی چند مکاتبه متوالی که از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان برای ساماندهی وضعیت بیمه خبرنگاران و فعالان رسانه گلستان به اداره کل تامین اجتماعی ارائه شده و مستندات آن در اختیار خبرگزاری فارس استان گلستان قرار گرفته است، قرائن موجود نشان می‌دهد که تامین اجتماعی استان گلستان با محرمانه دانستن اطلاعات هویتی بیمه شدگان مطبوعات نسبت به این مطالبه و دغدغه مهم فعالان رسانه بی‌توجهی می‌کند.

در این راستا مصاحبه‌ای با ایرج رمضانی رئیس اداره رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان ترتیب داده‌ایم که در ذیل به آن پرداخته شده است.

* پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها باید مانند نشریات از بیمه دولتی استفاده کنند

رئیس اداره رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگر فارس در خصوص پیگیری و آخرین وضعیت بیمه فعالان رسانه استان گفت: بزرگترین دغدغه خبرنگاران در حوزه رسانه و مطبوعات مسئله بیمه است به واسطه اینکه پشتوانه‌ای برای آینده آنها تلقی می‌شود.

ایرج رمضانی با بیان اینکه در راستای بیمه فعالان واقعی رسانه در استان طی چندین مرحله، اقداماتی صورت گرفته است، اظهار کرد: پایگاه‌های خبری که مشمول بیمه تامین اجتماعی نمی‌شدند و از زمان جنتی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون مکاتباتی انجام شده و در حال انجام است.

وی افزود: در زمینه بیمه خبرنگاران و فعالان رسانه کارهایی صورت گرفته ولی ما به نتیجه‌ای که می‌خواهیم نرسیدیم؛ ما اعتقاد داریم پایگاه‌های خبری و خبرگزاری‌ها نیز باید مانند نشریات از بیمه دولتی استفاده کنند.

* بیمه به شرط نسبت فامیلی نه سواد رسانه‌ای

رئیس اداره رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با تصریح این نکته که بیمه‌های دولتی شامل نشریات مکتوب می‌شود، ابراز کرد: متاسفانه در قانون یکسری ابهامات وجود دارد به عنوان مثال «انتشارات، نشریه» مشمول بیمه دولتی می‌شوند

رمضانی افزود: نشریات از معاونت مطبوعاتی مجوز می‌گیرند و پایگاه‌های خبری نیز همینطور که قاعدتا همه اینها باید در قالب رسانه حمایت شوند و مشمول بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند اما نمی‌دانیم تفسیر سلیقه‌ای قانون است یا تفسیر خود تامین اجتماعی که به خاطر ایجاد بار مالی فعلا از این مهم شانه خالی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما اطلاع کامل داریم یکسری از مدیران مسوول افرادی را بیمه کردند که شاید نسبت فامیلی با آنها دارند که این افراد نه تنها سواد رسانه‌ای ندارند بلکه با حوزه مطبوعات بیگانه هستند و شاید خیلی از آنها ندانند کار رسانه چیست و چطور در حوزه رسانه بیمه شدند و از هزینه بیت‌المال استفاده می‌کنند و از بیمه دولتی بهره‌مند می‌شوند.

* برخی مدیران مسوول افراد غیرحرفه‌ای را بیمه کردند/ حق‌الناس زیرپای مدیران رسانه

رئیس اداره رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: در دوران آقای انتظامی ابلاغیه‌ای برای مدیران مسوول آمد که طی آن می‌توانستند کارکنان خود را بیمه کنند برای اینکه امتیازی برای آنها قائل شوند این تبصره را نیز قائل شدند؛ آنهایی که نسبت به بیمه همکاران خود اقدام کنند حتی اگر بیمه آزاد کردند درصدی را به عنوان یارانه به آنها برگردانده شود تا انگیزه‌ای برای مدیران مسوول باشد.

رمضانی افزود: متاسفانه یکسری مدیران مسوول به خاطر اینکه از یارانه مطبوعات و یارانه بیمه برخوردار شوند کار را کمی شتاب داده و باعث شدند یکسری افراد از طریق این بخشنامه بیمه شوند که اصلاً با حوزه مطبوعات بیگانه هستند.

وی با اشاره به مکاتبات متعدد فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان با اداره کل تامین اجتماعی از عدم همراهی این ارگان انتقاد کرد و گفت: بیمه تامین اجتماعی جواب مکاتبات ما را نمی‌داد تا اینکه حضوری رفتیم و با آنها صحبت کردیم متاسفانه اداره کل تامین اجتماعی برای ساماندهی بیمه خبرنگاران با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هیچگونه همکاری انجام نداده است.

* اطلاعات بیمه‌ای فعالان رسانه محرمانه است و به اداره ارشاد ارتباطی ندارد

رئیس اداره رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان  ادامه داد: تامین اجتماعی اعتقاد دارد لیست اسامی خبرنگارانی که بیمه تامین اجتماعی هستند محرمانه و به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتباطی ندارد و اعلام کردند اداره ارشاد اگر می‌داند کسی خبرنگار نیست به تامین اجتماعی اطلاع دهند تا به صورت موردی؛ لیست افرادی که در بیمه تامین اجتماعی قرار دارند پالایش و این افراد حذف شوند.

رمضانی با تاکید بر اینکه تعامل بین دستگاهی باید دو طرفه باشد، گفت: ما دوست داریم افرادی که در حوزه رسانه سال‌ها تلاش می‌کنند و شبانه‌روزی در نشریات زحمت می‌کشند و هیچکدام آنها بیمه نیستند آنها را زیر پوشش بیمه دولتی قرار دهیم متاسفانه افرادی هستند که یا بیکارند و یا در کارهای غیر از رسانه فعالیت دارند و درآمد خود را دارند از طرفی بیمه نشریه شدند و از حمایت دولت برخوردار می‌شوند در حالی که اصلا حق آنها نیست.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه قضیه بیمه خبرنگاران به بن بست رسیده است، اظهار کرد: در حوزه بیمه نویسندگان تلاش‌هایی در دست پیگیری است، بیمه نویسندگان در گذشته سازوکار خاصی نداشته و افراد در یک مقطعی بیمه شدند اینها قریب به یک دهه کار رسانه‌ای کردند و از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند می‌شدند.

* ساماندهی بیمه خبرنگاران در یک فرآیند کوتاه مدت

رئیس اداره رسانه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان بیان کرد: با همکاری خانه مطبوعات و افراد پیشکسوت حوزه رسانه قرار است آنهایی که واقعا خبرنگار نیستند و از بخش حمایت‌های وزارت ارشاد استفاده می‌کنند و هیچ گونه فعالیت خبری ندارند آنها را از لیست بیمه حذف کنیم و به جای آنها افرادی که در عرصه رسانه فعالیت خبری می‌کنند جایگزین کنیم.

رمضانی ابراز امیدواری کرد این کارها به زودی طی یک فرآیند کوتاه مدت یک الی دو ماهه به نتیجه خواهد رسید و تلاش بر ساماندهی بیمه خبرنگاران و فعالان رسانه است.

وی یک گله هم از مدیران مسوول رسانه‌ها داشت و گفت: مشکلی که متاسفانه وجود دارد این است که از یک طرف مدیران مسوول و از طرفی تامین اجتماعی همکاری نمی‌کنند و تعامل لازم را با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ندارند.

رمضانی با تاکید بر اینکه بیمه خبرنگاران با پیگیری یک اداره به نتیجه نمی‌رسد، ابراز کرد: باید با تعامل بین دستگاهی و تعامل دوطرفه این مسائل به ساماندهی مطلوب برسد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار