۴۰ پروژه بزرگ امسال به اتمام می‌رسد

فعالیت‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در استان‌های مختلف کشور از جمله استان‌های محروم علاوه بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، فرصتی برای اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی بوده است.

فعالیت‌های فرصت‌ساز قرارگاه خاتم‌؛ از اشتغال‌زایی تا محرومیت‌زدایی

به گزارش گلستان ۲۴ ؛  از جاده خرم‌آباد - بروجرد مسیری فرعی وجود دارد که حالا برای خیلی‌ها آشناست، مسیری که ما را به خط آهن خرم‌آباد می‌رساند، پروژه‌هایی که سال‌ها وعده آن را می‌دادند و حالا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا است که می‌خواهد به همه وعده‌ها جامه عمل بپوشاند.

نام قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برای بسیاری از پروژه‌های کشور از عمرانی و اقتصادی گرفته تا محرومیت‌زدایی نامی آشناست، قرارگاهی که با یدک کشیدن عنوان «سازندگی» تلاش می‌کند باری از روی دوش کشور بردارد.

قرارگاه خاتم‌الانبیا فعالیت خود را از سال ۶۸ بعد از پایان جنگ تحمیلی در راستای کمک به سازندگی کشور آغاز کرد و تاکنون در بخش‌های مختلف ازجمله نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن، خطوط انتقال گاز، راه و باند، ساخت بنادر، سد و سازه‌های دریایی و غیره فعالیت‌هایی را داشته است.

۴۰ پروژه بزرگ قرارگاه خاتم‌الانبیاء امسال به اتمام می‌رسد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در مورد آخرین وضعیت پروژه‌های در دست اجرای این قرارگاه می‌گوید: ۴۰ پروژه بزرگ با اعتبار ۱۱۸ هزار میلیارد تومان، طی سال جاری به اتمام می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه برخی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را پیمانکار خطاب می‌کنند، اظهار داشت: من این موضوع را قبول ندارم، چراکه سپاه حافظ انقلاب است، هرجایی که احساس شود مشکلی وجود دارد، از انقلاب و نظام حفاظت می‌کند.

برخی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء را پیمانکار خطاب می‌کنند، من این موضوع را قبول ندارم، چراکه سپاه حافظ انقلاب است، هرجایی که احساس شود مشکلی وجود دارد، از انقلاب و نظام حفاظت می‌کند. وی با بیان اینکه دشمن امروز اقتصاد و معیشت مردم را نشانه گرفته و سپاه در این عرصه واردشده و اقدامات لازم را انجام می‌دهد، تصریح کرد: امروز بزرگ‌ترین نعمت در کشور ما وجود امنیت است که باید قدر آن را بدانیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به پروژه‌های این قرارگاه در کشور اشاره کرد و گفت: امروز ۲۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و یک‌میلیون نفر به‌صورت غیرمستقیم در پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در کشور مشغول به کار هستند.

سردار عبداللهی با بیان اینکه قرارگاه خاتم در ۱۰ حوزه کاری ازجمله نفت، گاز، آب، کشاورزی و زیرساخت‌ها فعالیت می‌کند، تصریح کرد: طی امسال ۴۰ ابر پروژه با اعتبار ۱۱۸ هزار میلیارد تومان در کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به اتمام می‌رسد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با اشاره به اینکه ۱۰ پروژه از این ۴۰ پروژه در حوزه وزارت نفت است که یکی از آن‌ها پروژه «ستاره خلیج‌فارس» است، یادآور شد: این پروژه ۵۰ درصد کل بنزین کشور را تأمین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: طی دو سال گذشته،  ۱۰۰ پروژه بزرگ در کشور تعریف شد که ۷۵ مورد آن به اتمام رسیده است.

فعالیت‌های قرارگاه در استان‌های محروم

و اما فعالیت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در استان‌های محرومی چون لرستان نمود بیشتری دارد، علاوه بر مشارکت در اجرای پروژه‌های بزرگی چون آزادراه و راه‌آهن و سد، قرارگاه در حاشیه اجرای این پروژه‌ها در راستای محرومیت‌زدایی نیز اقدام می‌کند.

احداث راه دسترسی برای روستاها، تقویت زیرساخت‌های خدماتی و ... ازجمله فعالیت‌هایی بوده که طی سال‌های اخیر قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در استان لرستان داشته است.

و اما آخرین وضعیت پروژه‌های در دست اجرای قرارگاه در لرستان نشان می‌دهد که به‌رغم عدم تزریق اعتبار جدی توسط دولت، در حد بضاعت پروژه‌ها فعال نگه‌داشته شده است و امسال نیز قرار است لرستان صحنه افتتاح چند پروژه باشد.

به گفته مسئولان قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء درمجموع ۱۲ هزار میلیارد تومان پروژه در لرستان توسط این قرارگاه در حال اجرا است، که در این پروژه‌ها ۵ هزار و ۵۰۰ نفر مشغول به کار هستند، و این فرصتی کم‌نظیر در استان بیکاری چون لرستان است.

وعده افتتاح چند پروژه در لرستان

سردار عبادالله عبداللهی در جریان سفر اخیر خود به لرستان با بیان اینکه قطعه اول آزادراه خرم‌آباد- اراک طی سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد، تصریح کرد: سد «تاج امیر» و پروژه زیرگذر «بهارستان» هم تا پایان سال ۹۷ به اتمام می‌رسند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء خاطرنشان کرد: در لرستان پروژه‌های عمرانی و اقتصادی زیادی در حال اجرا است.

سردار عبداللهی با تأکید بر اینکه لرستان یک محرومیت و عقب‌ماندگی تاریخی دارد که رفع آن نیازمند همکاری همه‌جانبه دولت، بخش خصوصی و قرارگاه خاتم‌الانبیاء است، افزود: مطالعات پروژه‌های جدید در استان شروع‌شده که باید ردیف اعتباری لازم را از سوی دولت بگیرند.

بخشی از آمار تصادفات در کشور به خاطر مهندسی نبودن راه‌ها است، آزادراه خرم‌آباد- اراک یک آزادراه ایمن است و به لحاظ زیست‌محیطی و کاهش سوخت دارای قابلیت‌های زیادی استوی همچنین در جریان بازدید از پروژه آزادراه خرم‌آباد- اراک با اشاره به اینکه طول این آزادراه ۱۳۴ کیلومتر است، اظهار داشت: قطعه ابتدایی آن شامل مسیر خرم‌آباد- بروجرد به طول ۷۰ کیلومتر که سخت‌ترین مسیر این پروژه است تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه این مسیر ۸ کیلومتر تونل دارد و حجم بالایی از خاک‌برداری و خاک‌ریزی در جریان عملیات اجرایی آن داشته‌ایم، تصریح کرد: مسیر خرم‌آباد- بروجرد این آزادراه ۷۲ درصد پیشرفت دارد و کارهای خاک‌ریزی و خاک‌برداری آن انجام‌شده و در حال اجرای عملیات روسازی آن هستیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با تأکید بر اینکه با بهره‌برداری از این پروژه ۳۰ کیلومتر کاهش مسیر خواهیم داشت، افزود: بخشی از آمار تصادفات در کشور به خاطر مهندسی نبودن راه‌ها است، آزادراه خرم‌آباد- اراک یک آزادراه ایمن است و به لحاظ زیست‌محیطی و کاهش سوخت دارای قابلیت‌های زیادی است.

راه‌آهن جنوب ۵۱ درصد پیشرفت دارد

سردار عبداللهی با اشاره به اینکه مسئولین استانی قول رفع مشکل معارضین پروژه را داده‌اند، ادامه داد: این آزادراه کریدور جنوب به مرکز و شرق است و اگر ادامه یابد به شمال غرب هم می‌تواند وصل شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه هزار میلیارد اعتبار پیش‌بینی‌شده که به‌اضافه اصلاحات آن به ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد نیز می‌رسد.

سردار عبداللهی همچنین در مورد پروژه راه‌آهن خرم‌آباد ۱۱۴ کیلومتر طول دارد که ۳۲ کیلومتر آن تونل است، تصریح کرد: این پروژه در حال حاضر ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

قرارگاه خاتم‌الانبیاء یک فرصت استثنایی در لرستان

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات عمده این پروژه،  موضوع تخصیص اعتبار است، افزود: حجم بالایی از مطالبات را در پروژه‌های استان داریم که امیدواریم پرداخت شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان هم که هفته گذشته دیداری با فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا داشت، در سخنانی فعالیت‌های این قرارگاه را فرصتی مناسبی برای توسعه استان دانست.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد گفت: قرارگاه خاتم‌الانبیاء در لرستان یک فرصت استثنایی است که مدیران باید از آن استفاده کنند، وضعیت استان امروز به لحاظ اقتصادی و اشتغال مناسب نیست و این در حالی است که ظرفیت‌های فراوانی در لرستان وجود دارد.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین ظرفیت استان نیروی انسانی است، اظهار داشت: باید به سمت فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زایی در استان برویم.

وی ضمن تقدیر از زحمات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در استان، افزود: قرارگاه خاتم‌الانبیاء در لرستان سنگ تمام گذاشته و با تمام وجود به میدان آمده است.

اشتغال ۵۵۰۰ نفری قرارگاه در لرستان

سید موسی خادمی استاندار لرستان هم که از اشتغال‌زایی ۵ هزار و ۵۰۰ نفری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در استان رضایت دارد، از پیگیری برای رفع مشکلات و تأمین مطالبات این قرارگاه سخن گفت.

خادمی از دستگاه‌های اجرایی استان هم خواست که مشکلات و موانع پیش روی پروژه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را پیگیری کرده و در راستای رفع آن‌ها اقدام کنند.

سد معشوره مشکلات زیادی داشت که تا حدودی قرارگاه خاتم‌الانبیاء آن‌ها را حذف کرد و نگذاشت چراغ آن خاموش شودوی  با اشاره به وضعیت پروژه سد «بختیاری» اظهار داشت: خبر خوبی که در این زمینه می‌توان داد این است که بزرگ‌ترین مشکل سد بختیاری یعنی فاینانس خارجی آن، رفع شده و به تصویب شورای اقتصاد رسیده است.

خادمی با اشاره به سد معشوره نیز گفت: این پروژه مشکلات زیادی داشت که تا حدودی قرارگاه خاتم‌الانبیاء آن‌ها را حذف کرد و نگذاشت چراغ آن خاموش شود.

استاندار لرستان با بیان اینکه با تلاش صورت گرفته امسال از محل اعتبارات دولتی و مشارکت عمومی و خصوصی ۶۰ میلیارد منابع برای سد معشوره در نظر گرفته شده و تلاش این است که وارد مدار شود، تصریح کرد: بزرگ‌ترین مشکل سد معشوره بحث تخصیص آب بود که حل شد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به آن اختصاص داده شد.

مشکل کمبود اعتبار

خادمی با اشاره به پروژه راه‌آهن خرم‌آباد اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل این پروژه کمبود اعتبار است، از محل تهاتر فولاد، ۳۸۰ میلیارد اعتبار برای این پروژه اختصاص‌یافته که ۳۰۰ میلیارد آن جذب‌شده و ۸۰ میلیارد دیگر نیز به‌زودی جذب می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل این است که از محل پیوست بودجه ۹۸ برای پروژه راه‌آهن خرم‌آباد منابع تعریف نشده است، تصریح کرد: در این زمینه باید پیگیری لازم را داشته باشیم.

استاندار لرستان همچنین یادآور شد: دستور وزیر راه به‌علاوه مصوبه هیئت‌مدیره فرودگاه خرم‌آباد گرفته شده تا برای فرودگاه اعتبارات ملی در نظر گرفته شود و مطالبات قرارگاه خاتم‌الانبیاء هم از محل اعتبارات ملی پرداخت شود.

بنابراین گزارش، با توجه به وعده‌های داده‌شده سال ۹۷ برای لرستان به لحاظ بهره‌برداری از پروژه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیا سال خوبی خواهد بود تا برخی از پروژه‌هایی که سال‌ها معطل مانده بود روی افتتاح را به خود ببیند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار