مدیر جهاد کشاورزی گالیکش خبر داد:

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: کشاورزان با کشت جایگزین برنج با بحران کم‌آبی مقابله کنند.

آغاز توزیع بذر سویا در گالیکش/ کشت جایگزین برنج برای مقابله با بحران کم‌آبی

به گزارش گلستان 24 ؛  حبیب اله زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: توزیع بذر سویا در دو کارگزاری شهرستان گالیکش آغازشده است که برای این منظور 44 تن بذر در نظر گرفته‌شده است.

وی افزود: هر کیلو بذر گواهی‌شده به قیمت 3 هزار و 500 تومان در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که برای رقم کتول 50 -60 کیلوگرم و سایر ارقام 60-70 کیلوگرم در هر هکتار است.

زارع خاطرنشان ساخت: ارقام در نظر گرفته شامل کتول، سحر، سامان و ساری است که لازم است کشاورزان بذر را از مراکز مجاز توزیع بذر دریافت کنند.

کشت جایگزین برنج در جهت مقابله با بحران کم‌آبی

مدیریت جهاد کشاورزی گالیکش گفت: با توجه به کاهش نزولات جوی و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و افزایش درجه حرارت و به‌تبع آن افزایش تبخیر و تعرق لازم است با برنامه‌ریزی مناسب در مصرف آب کشاورزی با این خطرات و تهدیدات مقابله نمود.

وی افزود: با توجه به اینکه کشت برنج در اراضی غیر نسق موجب مصرف بیش از آب‌های زیرزمینی و نشت سفره‌های آبی می‌شود کشاورزان از کشت برنج در این اراضی خودداری نمایند.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش افزود: کشاورزان نسبت به کشت محصولات جایگزین نظیر آفتابگردان، پنبه، سویا، کنجد و حبوبات که نیاز آبی کمتری دارند اقدام نمایند.

زارع خاطرنشان ساخت: همچنین کشاورزان می‌توانند نسبت به مرمت و پوشش انهار و کانال‌های انتقال آب و نیز استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار نیز اقدام نمایند.

کشت 193 هکتار باغات مثمر در سال گالیکش

زارع گفت: در سال توسعه کشت باغات مثمر به‌ویژه در اراضی شیب‌دار از محل اعتبارات سال 1396 بالغ‌بر 193هکتار از اراضی زراعی شهرستان به کشت باغات میوه اختصاص یافت.

وی افزود: بالغ‌بر 50 هکتار از اراضی کشاورزان در قالب طرح توسعه باغات در اراضی شیب‌دار به کشت گلابی، گیلاس، گردو بذری،زیتون، خرمالو، هلو و توت اختصاص یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گالیکش تأکید کرد: همچنین 18 هکتار از اراضی زراعی شهرستان نیز به‌صورت خود اجرایی زیر کشت هلو، خرمالو و گلابی قرارگرفته است.

زارع خاطرنشان ساخت: در راستای اجرای طرح ترسیب کربن نیز 125 هکتار از اراضی شیب‌دار واقع در روستاهای یورت زینل، آبپران و فارسیان نیز به کشت گردو بذری اختصاص یافت که درنهایت بهره‌برداری آن‌ها در اختیار جوامع محلی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار