برداشت کلزا و گندم در گلستان آغاز شد

کشاورزان گلستانی در حالی به سمت برداشت گندم و کلزا می روند که هنوز قیمت تضمینی خرید گندم اعلام نشده و قرار است با قیمت سال گذشته خریداری شود ، همچنین به دلیل بدقولی های سال گذشته در دادن پول محصولات، ناامید هستند .

نگرانی کشاورزان گلستانی از عدم ثبات قیمتهای تضمینی خرید گندم و کلزا

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ استان گلستان در سالهای گذشته به قطب تولید گندم تبدیل شده و به نسبت مساحت زمینی که در اختیار دارد ، رتبه اول تولید گندم کشور هم از لحاظ کمیت و هم کیفیت را داراست . آنها 400 هزار هکتار از اراضی استان را به کشت گندم اختصاص داده اند .

کشاورزی شغل بسیار سختی است که در سرما و گرما با صرف انرژی و توان جسمی زیاد امکانپذیر است ، به علاوه اینکه حقوق یک کشاورز به محصولی بسته است که بعد از 6 یا 9 ماه به آن می رسد ، پس نباید همین شرایط لرزان را با تصمیمات نادرست و غیر منطقی، معیشت این قشر زحمتکش را دستخوش تغییرات منفی نمود.

طبق قانون دولت باید شش ماه قبل از برداشت محصول قیمت تضمینی خرید را اعلام کند ، قیمتی که هر ساله متناسب با تورم و افزایش حقوق کارمندان و مدیران باید درصدی فزونی یابد اما امسال شاهدیم که قیمت خرید تضمینی گندم هیچ رشدی نداشته و قرار شده با همان قیمت پارسال خریداری شود .

در همین زمینه معاون وزارت جهاد کشاورزی طی سفری به استان گلستان اظهار کرد : در سال جاری کشاورزانی که گندم خود را تحویل داده و مشکل پهنه بندی نداشته باشند، 50 درصد قیمت محصول خود را نقد و باقی را ظرف مدت 2 ماه آتی دریافت خواهند کرد.

دکتر یزدان سیف گفت :روزگاری گلستان تنها ظرفیت ذخیره سازی 300 تا 400 هزار تن گندم را داشت که امروز این رقم به یک میلیون و 800 هزار تن افزایش یافته است ، از 17 هزار میلیارد تومان منابع خرید گندم تنها 11 هزار و 870 به کشاورزان می رسد که باید تلاش کنیم مدیریت تقاضا جای مدیریت عرضه را بگیرد.

مدیرعامل جدید شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران، خاطر نشان کرد: بانک کشاورزی متعهد شده ریالی از پول گندم کشاورزان را بابت مطالبات و بدهی های آنها کسر نکند و یقیناً نباید خلاف این موضوع عمل شود ، تا کنون یک میلیون تن گندم در کشور خریداری شده و 700 هزار تن آن ثبت شده و کشاورزانی که اطلاعات خود را در سامانه پهنه بندی بروز نمایند ، 50 درصد پول خودرا تا انتهای هفته دریافت می کنند.

افزایش قیمت تضمینی کشاورزان را دلگرم می کند

استاندار گلستان نیز در این رابطه اظهار کرد :  گلستان به همراه استان های فارس و خوزستان ، 3 استان اول کشور در تولید گندم هستند و باید کشاورزان این استان ها در مسئله خرید تضمینی به صورت ویژه تری مورد توجه قرار گیرند و با افزایش قیمت خرید تضمینی و تسریع در پرداخت مطالبات این کشاورزان آنان را نسبت به فعالیت شان دلگرم تر ساخت.

سید مناف هاشمی  با تاکید بر اهمیت حمایت از سرمایه گذاران حوزه ذخیره سازی و سیلو، گفت: از سرمایه گذاران حوزه سیلو در سطح استان با ارائه تسهیلات و زمین می خواهیم تا مشکل ذخیره سازی برای سالهای آتی مرتفع گردد و با توجه به میزان تولید گندم در استان و زهکشی اراضی در راستای افزایش تولید، باید ظرفیت های جدیدی در سطح استان و شهرستان هایی که کمبود فضای انباری دارند شناسایی و ایجاد شود.

وی یادآور شد : برخی کشت ها در گلستان مقرون به صرفه نیست اما کشت گندم با توجه به کیفیت این محصول در گلستان می تواند برای استان رتبه اول در کشور را به همراه داشته باشند و هرچند نگرانی چندانی در خصوص خرید تضمینی این محصول و برپایی مراکز خرید وجود ندارد،اما تلاش ما این است که سازماندهی خوبی ایجاد کنیم تا تجربیات سال های گذشته، منجر به نتیجه قابل قبول تری شود.

هاشمی با تأکید بر اهمیت مرغوبیت و کیفیت آرد، خاطرنشان کرد: موضوعات مرتبط با سلامت و امنیت غذایی مردم هیچ جای خطا و اشتباه ندارد و دستگاه های متولی این امر باید با دقت و جدیت، مرغوبیت گندم و آرد تولیدی را بررسی نمایند.

وی با اشاره با اشاره  به رایزنی جهت افزایش سهمیه تولید  آرد در استان گلستان هستیم، گفت: با توجه به اینکه گندم در این استان تولید می شود و از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است، باید از خام فروشی آن جلوگیری کرده و سهمیه تولید آرد استان را افزایش دهیم.

برای تامین ناوگان حمل محصولات کشاورزی مشکل وجود ندارد

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گلستان نیز گفت : با شروع فصل برداشت محصولات کشاورزی، در سال 1396، یک‌میلیون 166 هزار 877 تن محصولات شامل باقلا، جو، گندم، سویا، سیب زمینی، کلزا و برنج توسط 8 هزار و 500 دستگاه ناوگان باری از استان گلستان حمل شده است.

ایوب میرشاهی با تاکید بر اینکه روزانه قریب به یک‌هزار و 500 دستگاه کامیون توسط 75 شرکت‌های حمل و نقل بار استان محصولات کشاورزان را بارگیری و حمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: تمهیدات و اقدامات لازم برای فراخوان ناوگان حمل و نقل باری صورت پذیرفته و برای تامین ناوگان حمل محصولات کشاورزی مشکل وجود ندارد.

میرشاهی با عنایت بر پیش‌بینی برداشت یک میلیون و 700 هزار تن محصولات کشاورزی در بهار و تابستان سال جاری بیان کرد: با توجه به آنکه در سال‌های گذشته نیز تجربه این امر را داشته‌ایم برای اتخاذ تدابیر لازم از سال قبل جلسات هماهنگی را با دستگاه‌های عضو کارگروه و تشکل‌های صنفی بخش حمل و نقل برگزار کرده‌ایم که تمام تلاش ما بر آن است با هماهنگی مراکز تخلیه بار در جابجایی و حمل محصولات کشاورزی تسریع لازم صورت گیرد.

انتهای پیام /

 

ارسال نظر

آخرین اخبار