مردم دهستان لیوان، این روزها و با نزدیک شدن به فصل گرما دغدغه و نگرانی قطعی آب را دارند، اگرچه پروژه‎های آبرسانی برای مردم این دهستان تعریف و اجرا شده است اما مردم این نقطه هم‎چنان چشم انتظار بهره‎برداری از پروژه‎های آبرسانی در دهستان لیوان هستند.

چشم انتطاری مردم دهستان«لیوان» بندرگز برای اجرا شدن پروژه‎های آبرسانی

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ کاهش ریزش‎های جوی در سال‎های اخیر اغلب استان‎های کشور از جمله استان‎های شمالی را با بحران آب مواجه کرده است، در این میان استان گلستان نیز از امر مستثنی نبوده تا جایی که بیشتر روستاهای گلستان در فصول گرم سال همچون تابستان با مشکل قطعی آب مواجه هستند.

دهستان «لیوان» از توابع بخش نوکنده شهرستان بندرگز یکی از نقاط گلستان است که مردم آن، این روزها و با نزدیک شدن به فصل تابستان دغدغه و نگرانی قطعی آب را دارند. دهستان «لیوان» شامل چهار روستای لیوان‌شرقی، لیوان‌غربی، کهنه‌کلباد و تلور است اگر چه پروژه‎های آبرسانی از جمله احداث مجتمع آبرسانی در تلور و اجرای خط انتقال  پمپاژ آب چاه روستای لیوان‌شرقی برای کاهش مشکلات مردم در فصل تابستان برای این چهار روستا تعریف شده است اما هنوز این پروژه‎ها به مرحله اجرا در نیامده و اهالی این روستاها همچنان چشم انتظار بهره‎برداری از پروژه‎های آبرسانی در این نقطه از استان گلستان هستند.

در همین رابطه دهیار «تلور» با اشاره به مهمترین مشکلات این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: با نزدیک شدن به فصل تابستان در این روستا و سه روستای مجاور لیوان‌شرقی، لیوان‌غربی و کهنه‌کلباد شاهد قطعی آب و افت فشار آب خواهیم بود در حالی‌که مجتمع آبرسانی در تلور احداث شده  اما هنوز به بهره‎برداری نرسیده است، با این وجود در سال‎های گذشته مسوولان قول مساعد داده بودند تا در سال جاری این مجتمع به بهره‎برداری برسد.

یاسر صفاری یکی دیگر از مشکلات این روستا را مدیریت پسماند عنوان کرد و افزود: ماهیانه هزینه زیادی برای مدیریت پسماند صرف می‎شود در واقع حمل زباله‎ها برای ما هزینه زیادی دارد.

وی بحث بهداشت را از جمله مباحث مهم برای دهیاری تلور برشمرد و گفت: در حالیکه در روستا به طور مداوم پیگیر نظافت و زیباسازی محیط هستیم اما هنوز دامدارانی هستند که داخل روستا فعالیت و برای همسایه‎ها ایجاد مزاحمت می‎کنند.

دهیار لیوان شرقی نیز در مورد مشکل قطعی آب در این روستا گفت: قراردادی برای اجرای خط انتقال پمپاژ آب چاه به روستای لیوان شرقی منعقد شد که آب در چهار روستای تلور، کهنه‌کلباد، لیوان‌شرقی و لیوان‌غربی با حفظ چاه‌های قدیم از این مخزن تأمین شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر مکان چاه جدید مشخص نیست و از چاه چهار روستا به عنوان چاه ذخیره استفاده می‎شود.

دهیار لیوان‌شرقی نبود پزشک کشیک و ارائه خدمات تزریقات و پانسمان در مرکز بهداشت را از دیگر مشکلات این روستا بر شمرد.

*برای تکمیل پروژه آبرسانی به حفر چاه جدید نیاز است

مدیر آب و فاضلاب بندرگز در خصوص مشکلات مردم دهستان لیوان در رابطه با اجرا نشدن پروژه‎های آبرسانی در گفت و گو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: مخزن یک هزار متر مکعبی مجتمع تلور از موقعیت خوبی برخوردار است این مخزن باید از دو چاه تغذیه شود یک خط انتقال به این مخزن انجام شده اما هنوز پروژه خط انتقال چاه آب به لیوان‌شرقی به دلیل پیدا نکردن مکان جدید برای حفر چاه آغاز نشده است متأسفانه شایعاتی بین مردم مبنی بر انتقال آب روستای لیوان‌شرقی به دیگر روستاها پراکنده شده در صورتی که چنین چیزی صحت ندارد.

مصطفی طیبی با بیان اینکه 600 متر از خط انتقال آب چاه به مجتمع آبرسانی تلور باقی مانده است، افزود: امسال به طور قطع این بحث اجرا خواهد شد و مشکل قطعی آب در چهار روستای لیوان‌شرقی، لیوان‌غربی، تلور و کهنه‌کلباد را شاهد نخواهیم بود

*برای حفر چاه جدید با مشکل حریم و معارض مواجه هستیم

فرماندار بندرگز نیز در رابطه با اجرا شدن پروژه آبرسانی در دهستان «لیوان» گفت: شرکت آب و فاضلاب پروژه مجتمع آبرسانی تلور را تحویل گرفته بنابراین مسوولیت اجرای این پروژه را به عهده دارد.

حسین احمدی تصریح کرد: دو نقطه جدید برای حفر چاه در نظر گرفته شد اما با مشکل حریم مواجه بودیم از طرفی برای نقاطی که از قبل در نظر گرفته شد با معارض مواجه شدیم و در حال حاضر برای احداث چاه جدید به اعتبار و مکان جدید نیازمندیم.

وی بیان کرد: از آنجایی که بندرگز کوچترین بخش استان به لحاظ جمعیت و وسعت جغرافیایی است به تبع اعتبارات کمی نیز به این شهرستان اختصاص می‎یابد بنابراین برای رفع پاره‎ای از مشکلات باید از ظرفیت بیشتر بخش خصوصی استفاده کنیم.

فرماندار بندرگز در خصوص احداث ایستگاه پسماند در بندرگز گفت: قوانین مربوط به پسماند اجازه احداث ایستگاه جدید در شعاع 35کیلومتر را به ما نمی‎دهد از آنجایی که وسعت بندرگز به این اندازه نیست تنها می‎توانیم یک مرکز ایستگاه پسماند داشته باشیم که در حال حاضر این مکان در بندرترکمن واقع شده است.

احمدی خاطرنشان کرد: پسماندها در دهیاری‎ و شهرداری مربوط به پسماند خانگی است که روزانه جمع‌آوری و به جایگاه موقت انتقال پیدا می‎کند در رابطه با پسماند بیمارستان‎ها با در نظر گرفتن اعتباراتی در سال گذشته پسماند بیمارستانی در بیمارستان شهدای بندرگز بی خطرسازی انجام و به کارخانه کمپوست و بازیافت انتقال پیدا می‎کند.

مسوول واحد گسترش شبکه بهداشت و درمان بندرگز نیز در خصوص عدم ارائه خدمات پانسمان و تزریق و نبود پزشک کشیک در روستای لیوان‌شرقی گفت: در روستای لیوان‌شرقی مرکز خدمات جامع سلامت با تعدادی پرسنل متشکل از پزشک خانواده، ماما، داروخانه و نیروهای فنی مشغول به فعالیت هستند.

پورباقر تصریح کرد: مسأله‎ای که برای ساکنین این روستا وجود دارد مربوط به بحث تزریقات و پانسمان است در حالیکه تزریق برخی داروها با ریسک مواجه است و خدمات پانسمان و تزریقات باید توسط پرستار و زیر نظر پزشک انجام شود با این وجود ساعات قانونی کار پزشک خانواده از هفت و نیم صبح تا 15 و 30 دقیقه عصر می‎باشد و بقیه پرسنل نیز ساعات کاری آنها براساس ساعات اداری است.

وی بیان کرد: براساس دستورالعملی که داریم در فاصله کمتر از 25 کیلومتر تا مرکز جامع خدمات سلامت مجوز بیتوته نداریم این در حالی است که فاصله ما با مرکز خدمات جامع سلامت نوکنده کمتر از پنج کیلومتر می‎باشد و از طرفی با بیمارستان شهدای بندرگز نیز فاصله کمی داریم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار